بسته خبری تابناک کهگیلویه وبویراحمد به ارائه خبرهایی در حوزه های مختلف می پردازد. در این بسته خبری به برخی خبرهای بین المللی از جمله:«کارشناس روس: مسکو می‌توانست اجازه دهد اسد سقوط کند»،« مقام آمریکایی:البغدادی کنترلش بر داعش را از دست داده » و ..پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۲۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 04 November 2016
تحولات در عرصه بین المللی در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که در عرصه رسانه های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور سیاست رسانه ای خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند.
بسته ویژه خبری «تابناک کهگیلویه و بویراحمد»، جایی است که مهمترین خبرهای روز دنیا را ‌برای مخاطبان آماده می‌کند.
مقام آمریکایی:البغدادی کنترلش بر داعش را از دست داده
سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا اعلام کرد، با ورود نیروهای عراقی به دروازه های موصل، ابوبکر البغدادی سرکرده داعش کنترل خود را بر این گروه از دست داده است.
خبرگزاری ایسنا:‌ سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا اعلام کرد، با ورود نیروهای عراقی به دروازه های موصل، ابوبکر البغدادی سرکرده داعش کنترل خود را بر این گروه از دست داده است.
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، داعش روز پنجشنبه یک نوار صوتی از البغدادی را پخش کرد که وی از عناصر خود می خواست در برابر نیروهای عراقی مقاومت کنند.
ژنرال جان دوریان سخنگوی ائتلاف بین المللی گفت، صحت این نوار معلوم نیست اما پر واضح است که آنها(سرکردگان داعش) می کوشند با عناصر خود ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به محتوای این نوار صوتی گفت، یکی از مسائل مهمی که مشاهده کردم این بود که البغدادی گفت با خودتان نجنگید.این گفته کسی است که کنترل و توانایی خود را بر نیروهایش از دست داده باشد.
وی با بیان اینکه خبرهایی در باره فرار عناصر داعش از موصل وجود دارد افزود: برخی افراد مواضع خود را ترک کرده و یا در صدد فرار هستند و از این رو به کشتن افراد دست می زنند.
عملیات آزاد سازی موصل از 26 مهر با دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق آغاز شد و با پیشروی های نیروهای عراقی همچنان ادامه دارد.
اسرار جدید مکان سرکرده داعش
یک منبع امنیتی در استان نینوا گفت که فایل صوتی سخنرانی ابو بکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی "داعش" که صبح پنجشنبه پخش شد، در مرز سوریه عراق تهیه و ضبط شده است.
العالم: این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: البغدادی قبل از آغاز عملیات ارتش عراق جهت آزادسازی شهر موصل، استان نینوا را ترک کرده بود.
وی در گفت و گو با پایگاه اینترنتی السومریه نیوز افزود: البغدادی در مسیرهای خاصی میان سوریه و عراق تردد دارد که مناطق صحرایی بوده، تردد در آن آسان است و تحت کنترل زمینی یا هوایی قرار ندارد.
این منبع ادامه داد: این فایل دو هفته قبل همزمان با عملیات آزادسازی نینوا از سوی تیم فنی داعش تهیه شده و گروهی از کارشناسان تاثیرات صوتی در تهیه آن نظارت داشته اند.
وی تصریح کرد که البغدادی تلاش کرد شور و شوق را در میان عناصرش با این سخنرانی برانگیزد که جبهه های نبرد را ترک کرده و در برابر پیشروی نیروهای ارتش در تمام محورها می گریزند.
این منبع گفت که اطلاعات دقیقی درباره عدم حضور البغدادی در نینوا وجود دارد و وی قبل از رسیدن نیروهای عراقی برای آزادسازی این استان، آن را ترک کرد، همچنین وی در مرز سوریه و عراق به منطقه البعاج و از آنجا به طرف سوریه تردد می نماید.
وی خاطر نشان ساخت، این فایل همزمان با نزدیک شدن نیروهای ارتش و مبارزه با تروریسم به موصل نشانه آن است که روحیه عناصر داعش در هم شکسته است.
البغدادی، در این فایل از هوادارانش حمله به ترکیه و عربستان را خواست و مدعی شد خلافت وی از هم نپاشیده است.
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به راهپیمایی 13 آبان
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سر داده شدن شعار «مرگ بر آمریکا» در تهران به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی گفت که واشنگتن دوست ندارد چنین ادبیاتی در هیچ جای دنیا حاکم باشد.
خبرگزاری فارس: «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روزی که با سالگرد تسخیر سفارت کشورش در تهران مقارن شده، در یکی دیگر از کنفرانس‌های خبری وزارت متبوعه‌اش شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
تونر که از تکرار شعارهای ضدآمریکایی در برابر «لانه جاسوسی» خبر داشت، گفت: «در این روز شاهد اوج گرفتن احساسات و لفاظی‌های ضدآمریکایی هستیم و قصد نداریم به همه آنها واکنش نشان دهیم.»
سخنگو ادامه داد: «ما هیچ وقت امید نداشته‌ایم که رفتار آنها یک شبه تغییر کند ... ما توافق هسته‌ای را با آنها انجام دادیم تا تهدید هسته‌ای را از روی میز برداریم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش مستقیم به سر داده شدن شعارهای ضدآمریکایی در برابر سفارتش سابق کشورش در تهران گفت: «هیچ‌کس دوست ندارد چنین ادبیاتی را در هیچ جای دنیا ببیند.»
هر چند از زمان خوانده شدن اعلامیه استقلال آمریکا فقط 240 سال می‌گذرد، ولی روابط این کشور با ایران در همین مدت، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.
حمایت از عوامل کودتای 28 مرداد و سرنگون کردن دولت مرحوم دکتر مصدق، حمایت از دیکتاتور دوم خاندان پهلوی و سرکوب آزادیخواهان توسط این شاه مخلوع، حمایت مالی و نظامی از ارتش بعثی عراق در حمله به ایران و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرانی و اعطای مدال افتخار به عامل این کار، از جمله اقداماتی است که چهره دولتمردان آمریکا را در میان آزادیخواهان ایران به شدت مخدوش کرده است.
مارک تونر در ادامه جلسه به سوالاتی در خصوص امکان تغییر رفتار ایران پس از تعاملات اخیر با آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای پاسخ داد و گفت: «ما می خواهیم که ایران نقش فعال‌تری در یمن و سوریه بازی کند ولی رفتار ایران در منطقه و جاهای دیگر تغییری نکرده است؛ رفتار آنها غیرمثبت و غیرسازنده است.»
کارشناس روس: مسکو می‌توانست اجازه دهد اسد سقوط کند
یک کارشناس مسایل سیاسی روسیه معتقد است جهانیان درک درستی از حضور نظامی روسیه در سوریه ندارند و گمان می کنند روسیه از قبال فروریختن رژیم اسد احساس خطر می کرده است.
به گزارش خبرآنلاین روزنامه مسکوفسکی به نقل از دمیتری ترنین مدیر مرکز کارنگی مسکو به تشریح و تبیین دلایل حضور نظامی روسیه در سوریه پرداخته و آن را فراتر از جغرافیا و منافع دانسته است.
ترنین گفته است روسيه امروز در شرایط دو درگیری - جنگ اعلام نشده در اوکراین و عملیات سوریه زندگی می‌کند. هر دو عملیات باعث رشد محبوبیت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در داخل کشور شده است  ولی نمی توان دستآورد پوتین از آنها در عرصه بين‌المللي را به این سادگی تشریح کرد.
او در مورد موجه بودن یا نبودن اقدام روسیه در سوریه می‌گوید: شرکت در عملیات سوریه یک امر انتخابی بود. برای روسيه پیروزی داعش در سوریه و تصرف دمشق توسط جبهه النصره اهمیت چندانی نداشت. خیلی‌ها از نابودی سوریه با مشکل مواجه می‌شدند ولی نمی‌شود گفت روسيه بیش از دیگران از این امر لطمه می‌دید. می‌شد اجازه سقوط بشار اسد را داد. آخر بسیاری از رژیم‌های خاورمیانه سقوط کردند. این امر باعث هرج و مرج می‌شد. ولی خوب روسيه برفرض از هرج و مرج لیبی آسیب ندیده و هرج و مرج یمن هم به روسيه ضربه نزده است. روسيه حتی از امور مربوط به عراق لطمه ندید. بنظر ترنین، پوتین در این مورد بر اساس تصورات خود در خصوص ضرورت احیای موقعیت روسيه به عنوان قدرت بزرگ جهانی تصمیم گرفته است.
رئیس مرکز کارنگی مسکو رفتار روسیه و آمریکا در خاورمیانه را مقایسه کرده و می‌گوید برخی کشورها پس از 8 روز انقلاب متحد 30 ساله خود را تقسیم می‌کنند (رفتار آمریکا با حسنی مبارک). اما دیگران متحد خود را که در واقع متحد هم نبود از موقعیت فلاکت بار نجات می‌دهند. این هم داستان روسيه و بشار اسد می‌باشد.
بنظر وی امروز روسیه و آمریکا در آستانه درگیری در سوریه هستند. ضمناً اگر آمریکایی‌ها هواپیمای روسی را سرنگون کنند روسيه چون مورد حمله ترکیه به هواپیمای خود از ضربه زدن خودداری نمی‌کند. ترکیه در مقایسه با روسيه کشور ضعیف‌تری بود. اما آمریکا ازهر لحاظ نیرومند است و پاسخ ندادن روسيه به آن به معنی اعتراف به ضعف خود خواهد بود.
ترنین تاکید می کند که امروز طرفین از بسیاری از بحران‌های جنگ سرد فراتر رفته‌اند و این موضوع حائز اهمیت و هشدار آمیز است. 
نظر اسرائیلی ها در مورد انتخابات لبنان
روزنامه یدیعوت آحارانوت اعلام کرد : پس از ۸۸۶ روز لبنان، میشل عون را که برای حزب‌الله عزیز است به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد.
پایگاه ان آر جی: تنها پیروز انتخابات رئیس جمهور لبنان سید حسن نصرالله است.
پایگاه وِلّا: پیروزی عون به معنای پیروزی محور مورد حمایت ایران در مقابله با محور مورد حمایت عربستان درباره آینده لبنان است.
شبکه دو رژیم صهیونیستی با دلهره آور خواندن تصمیم پارلمان لبنان، انتخاب میشل عون را دادن قدرت تشکیلاتی بیشتر به حزب‌الله و هم‌پیمان منطقه‌ایش ایران ارزیابی کرد.
گفتنی است عربستان سعودی چندی پیش در واکنش به انتقاد‌های جنبش مقاومت حزب‏‎الله لبنان از جنگ افروزی‎های ریاض در سوریه و یمن، اعطای کمک سه میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرد و از شهروندان سعودی خواست از لبنان خارج شوند. پس از آنکه عربستان سعودی کمک مالی خود به ارتش و همچنین کمک یک میلیارد دلاری به نیروهای امنیت داخلی لبنان را به حال تعلیق درآورد، روابط بین ریاض و بیروت تیره شد.
تعلیق کمک‌های عربستان سعودی به لبنان پس از آن صورت گرفت که بیروت از تأیید بیانیۀ مشترک ضد ایرانی در نشست‌های سال گذشتۀ اتحادیۀ عرب در قاهره و جده سر باز زد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در تاریخ 30 بهمن 1394 اعلام کرد به دلیل مواضع حزب‌الله در حمایت از دولت سوریه، پادشاهی عربستان «در روابط خود با جمهوری لبنان یک تجدید نظر کلی خواهد کرد».
من و سید حسن نصرالله یکی هستیم
در بیان رابطه ژنرال عون و دبیرکل حزب الله لبنان به مصاحبه 16 بهمن 1394 پایگاه خبری «العهد» با وی استناد می‌کنیم که وقتی از ژنرال سوال شد، برخی معتقدند از اینکه شما گفته‌اید «من و سید حسن نصرالله، یک روح در دو بدن هستیم» از جایگاه مردمی شما کاسته شده، نظر خودتان چیست؟ پاسخ داد: بله به عنوان دو شهروند لبنانی، من و سید حسن نصرالله یکی هستیم، به ویژه اینکه در روزگاران سخت گاهی بدون اینکه با هم صحبتی کرده باشیم، یک راه را انتخاب و طی کرده‌ایم.
 وی می‌افزاید: برداشت من و سیدحسن نصرالله از حاکمیت مردم و حاکمیت ملی و آزادی بیان یکی است، بنابراین مشکلی وجود دارد که بازهم بگویم «من و سید حسن نصرالله یکی هستیم»
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار