استاندار یزد گفت: هر موضوعی که با مشارکت مردم دنبال شود نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت و از این رو مدیریت مصرف آب این استان با مشارکت مردم و رویکرد فرهنگی در حال انجام است.
کد خبر: ۳۲۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 06 November 2016
به گزارش تابناک یزد،سید محمد میرمحمدی در نشست شورای حکام مرکز بین المللی قنات افزود: فناوری قنات یکی از میراث های ارزشمند کشور ماست که شماری از آن ها پیشینه چند هزار ساله دارند.
وی ادامه داد: رمز و رازهای بسیاری درباره فناوری قنات وجود دارد که تنها مقنی های این حرفه آن رازها را می دانند ، بنابراین ضروری است با روش های گوناگون، این فنون و دانش ها گردآوری شده و برای بهره مندی و انتقال به نسل های آینده، ثبت شود.
وی گفت : هنگامی که علم زمین شناسی و فناورهای گوناگون به شکل امروزی وجود نداشت افراد محلی با کوشش بسیار وضعیت آب های زیر زمینی را شناخته و نسبت به حفر قنات برای دسترسی به منابع آبی اقدام می کردند که این موضوع بسیار ارزشمند، نیازمند کشف رمز و رازهای متعدد آن است.
استاندار یزد یادآور شد: در کشور ما بیش از 37 هزار رشته قنات زنده به طول چهار هزار کیلومتر وجود دارد و این عرصه نشان می دهد مردم، به ویژه ساکنان مناطق گرم و خشک از جمله یزد از فناوری قنات برای دسترسی به آب بهره برده اند.
میرمحمدی اظهار داشت: در استان یزد نیز یکهزار و 900 رشته قنات وجود دارد که متاسفانه 697 رشته از آن در 10 سال اخیر به علت خشکسالی، خشک شده است.
وی با اشاره به اینکه 10 رشته قنات در یزد به ثبت ملی رسیده افزود: 2رشته قنات زارچ و حسن آباد نیز به ثبت جهانی( یونسکو) رسیده است و این موضوع نشان از اهمیت جهانی موضوع آب و سازه های آن می باشد.
استاندار یزد درخاتمه با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت مصرف آب گفت: در این زمینه در کشور و استان یزد طرح های پخش سیلاب، آبخیزداری بهینه و مدیریت مصرف آب در تمام بخش ها اجرا شده است.
هشتمین نشست شورای حکام مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی باحضور استاندار یزد، نماینده یونسکو در پاریس، نماینده وزیرنیرو به عنوان رییس شورای حکام، نماینده کمیسیون ملی یونسکو، مدیرکل آب وخاک وزارت جهادکشاورزی، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، نماینده دفتر منطقه ای یونسکو و همچنین نمایندگان کشورهای تونس، عراق، الجزایر، آذربایجان و هند، نمایندگان عضو شورای حکام قنات، و مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری در مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آب یزد برگزار شد.
دراین نشست کشورهای شرکت کننده گزارشی از وضعیت کنونی سازه های تاریخی آبی قنات های کشورشان ارائه داده و همچنین زمینه های مشترک میان کشورها برای همکاری های بیشتر در زمینه قنات وسازه های تاریخی آبی بررسی شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار