رئیس بخش NICU و فوق تخصص نوزادان بیمارستان فاطمیه همدان تاکید کرد: خانواده ها در صورت مشاهده زردی در نوزادانشان هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند .
کد خبر: ۳۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 09 May 2015
   رئیس بخش NICU و فوق تخصص نوزادان بیمارستان فاطمیه همدان اعلام کرد: 60 درصد نوزادان رسیده و 80 درصد نوزادان نارس در معرض ابتلا به زردی هستند. 

به گزارش ایسنا؛"دکتر "بهناز بصیری" با بیان اینکه تغییر رنگ پوست نوزاد به زردی را زردی در نوزادان می گویند، اظهار کرد: در مطالعات علمی ثابت شده است که هیچ ارتباطی میان تغذیه مادر در دوران بارداری و زردی نوزاد وجود ندارد.

 وی تصریح کرد: علت زردی نوزادان، نارس  بودن کبد است که از نظر متابولیسم بیلی روبین دچار اختلال بوده و فعل و انفعالات کبد به خوبی انجام نمی شود و این امر موجب بروز زردی در روزهای اول تولد نوزاد است.

 این فوق تخصص نوزادان در خصوص عوامل تاثیر گذار در ایجاد زردی گفت: مشکلات ژنتیکی،  نحوه تغذیه نوزاد(اگر آب قند زیادی به نوزاد بدهند) و اختلال در آنزیم های گلبول های قرمز همگی از عوامل ایجاد زردی نوزاد هستند. 

وی افزود: درمان این بیماری به شدت زردی بستگی دارد به طوریکه در برخی موارد نیاز به درمان ندارد و طی یک هفته تا 10 روز زردی نوزاد برطرف می شود اما نوزادانی که اختلالات آنزیم های گلبول های قرمز داشته و شدت زردیشان بالا باشد و به درمان های ساده جواب ندهد ناچار به تعویض خون می شویم که در اکثر نوزادان به خوبی به درمان پاسخ می دهد. 

دکتر بصیری تاکید کرد: خانواده ها در صورت مشاهده زردی در نوزادانشان هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند چون مراجعه به موقع و زود هنگام تاثیر خوبی در بهبود روند بیماری دارد و از عوارض بعدی بیماری پیشگیری می کند. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم مراجعه به موقع و درمان عوارض شدیدی نظیر ناشنوایی، فلج مغزی و... در کمین نوزاد است. 

این فوق تخصص نوزادان اذعان کرد: در موارد خاص که حال عمومی نوزاد خوب بوده و زردی نیز خفیف است خانواده ها در صورت توانایی می توانند از دستگاه فوتوتراپی در منزل استفاده کنند به شرطی که روزی یک بار به پزشک مراجعه و وضعیت و درجه زردی نوزاد را کنترل کنند.

 وی در پایان گفت: دستگاه فوتوتراپی دستگاه خاصی است که شبیه لامپ های مهتابی موجود در منزل است اما در واقع از لحاظ عملکرد کاملا با این لامپ ها متفاوت بوده و همین شباهت ظاهری افراد را به اشتباه می اندازد
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار