مشاور مدیر عامل و مدیر امور منابع آب پارس‌‌آباد گفت: این عملیات با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان در دهه فجر سال جاری آب‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۳۳۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 19 November 2016

به گزارش تابناک اردبیل، فرهاد شهبازی در جمع تعدادی از خبرنگاران در پارس‌آباد  با اشاره به  عملیات لایروبی دریاچه مغان اظهار کرد: این عملیات با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان در دهه فجر سال جاری آب اندازی می‌شود.

وی گفت: این دریاچه نقش کنترل نوسان آب نقش ذخیره سازی آب برای تامین آب شرب در مواقع بحرانی و همچنین نقش تامین آب برای نیروگاه برق آبی مغان را نیز بر عهده دارد مضافا زیست گاه گونه‌های مختلف پرندگان آبزی مهاجر و محیط مناسب برای گردشگری در منطقه مغان است.

شهبازی با اشاره به انباشت 40 ساله رسوبات در این دریاچه اظهار کرد: از پنج سال پیش  دریاچه شهرک غفاری دیگر فاقد امکان عبوردهی جریان آب شد و در این مدت ابتدا کانالی بصورت کنارگذر جهت عبوردهی جریان آب کانال اصلی به طرف پایین دست احداث گردید سپس آب کانال اصلی از دریاچه به کانال کنارگذر هدایت و متعاقبا دریاچه خشکانده شد تا زمینه خاکبرداری دریاچه فراهم  شود.

 

مدیر امور منابع آب پارس‌آباد ادامه داد: دریاچه دارای سطحی به میزان 120 هکتار  است که حدود 3 میلیون متر مکعب رسوب در آن انباشته بود که پس از خشکانده شدن و فروکش کردن آب آن لای متراکم و ضمن تبدیل لای به خاک نرم حجم آن نیز به مقدار متنابهی  کاهش پیدا کرد.

 شهبازی در خصوص اعتبارات این طرح گفت: در سال جاری مشکلات اعتباری پروژه با حمایت مدیریت عامل شرکت آب منطقه‌ای مرتفع و عملیات اجرایی با سرعت قابل ملاحظه‌ای از سر گرفته شد به طوری که در حال حاضر پروژه با پیشرفت بیش از 85 درصد در حال تداوم است و در دهه فجر امسال آب‌اندازی خواهد شد.

وی هزینه این طرح را تا کنون قریب به 20 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این هزینه برای ساماندهی دریاچه  پارس‌آباد شامل احداث کانال کنار گذر، کانال آب آور نیروگاه و خاکبرداری بخش اعظم دریاچه هزینه شده است.

 دریاچه مغان در منطقه شهرک شهید غفاری پارس‌آباد واقع است که دریاچه‌ای مصنوعی بوده و اساسا با هدف کنترل نوسان آب در شبکه آبیاری مغان در سال 52 احداث شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار