تولیت حرم حضرت معصومه(س):
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)گفت: وقف یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است که در صورت احیای این سنت حسنه، تهدیدها و تحریم ها اثری نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۳۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸ 27 November 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی روز یکشبنه در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن گرامیداشت هفته وقف تصریح کرد: با احیای وقف، دیگر احتیاجی به بیرون از مرزها نداریم.

وی افزود: وقف در ذات خود ظرفیت زیادی برای کارهای عام المنفعه دارد که رفع مشکلات معیشتی مردم، یکی از این ظرفیت هاست.

وی با اشاره به موقوفات آستان های مقدس و امور دینی گفت: آنچه امروزه به عنوان موقوفات آستان های مقدس، مساجد، حسینیه ها، امور دینی، فرهنگی، علمی و سایر اماکن وجود دارد، عرصه ای است که موقوفات باید در مسیر حفظ دین و فرهنگ اهل بیت(ع) واهداف خلقت انسان تاثیرگذار باشند.

سعیدی با استناد به آیه قرآن کریم که هدف از خلقت را عبادت و بندگی خدا معرفی می کند، گفت: وقف در راستای تحقق هدف از خلفت انسان نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به رغبت مردم به وقف گفت: سنت وقف از ابتدای ظهور اسلام، در میان مسلمانان وجود داشت، ولی در دوران حکومت های ظالم و طاغوت در جوامع اسلامی و رواج موقوفه خواری، مردم رغبت خود را نسبت به این سنت حسنه دینی از دست دادند که با پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش نظام در راستای احیای موقوفات، موجب رغبت دوباره مردم به وقف شد.

امام جمعه موقت قم افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از شعائر و اعمال دینی که در زمان طاغوت به حاشیه رفته و تلاش در به فراموشی آنها می شد، احیا شد که از جمله این ها، وقف بود.

وی با اشاره به آمار های موجود درباره موقوفات گفت: امروزه 25درصد مراکز درمانی از موقوفات هستند، وجود 130 بیمارستان و 6هزار و 800 مرکز علمی و پژوهشی وقف شده، نشان از اثرات انقلاب اسلامی است که به برکت رهبری امام خمینی(ره) و خون شهیدان به دست آمده است.

سعیدی درباره تاثیرگذار بودن امامزادگان در ترویج فرهنگ ناب اهل بیت(ع) گفت: امروزه مومنان نسبت به اوضاع فرهنگی کشور انتقادهایی دارند، این در حالی است که اگر امامزادگان و بقاع متبرکه و فعالیت های فرهنگی که در این اماکن انجام می شود، نبود، شرایط بدتر از امروز می شد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به نقش رسانه در عرصه ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: نخستین رسانه در این عرصه، فعالان عرصه وقف هستند که باید با تبلیغ کارهایی در راستای احیای موقوفات و قراردادن مسیر استفاده از آنها بر حسب نیت واقفان، اعتماد مردم را جلب کنند؛ ضمن این که رسانه ملی و دیگر رسانه های ارتباطی نیز هر کدام به اندازه توانشان باید در این عرصه حضور فعال داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار