توافق ژنو به آمریکا کمک کرد بدنه تحریم‌ها از هم نپاشد
نتانیاهو در کنگره آمریکا : "شما با مجموعه‌ای مذاکره می‌کنید که به مذاکره نیاز دارند و از این جهت شما می‌توانید یک توافق بهتری از آنها بگیرید". چرا آنها می‌توانند چنین صحبتی کنند؟ چون عملکرد برخی از دوستان این پیام را به طرف مقابل می‌دهد و این موضوع نیاز به اصلاح دارد.
کد خبر: ۳۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱ 12 May 2015

به گزارش تابناک یزد، فؤاد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز آمریکا به مذاکره با ایران اظهار داشت: نیاز آمریکا به مذاکرات هسته‌ای ضرورتی به تحلیل از سوی ما ندارد چراکه خودشان به این موضوع اذعان دارند.

نامه‌ای که 150 نماینده دموکرات کنگره آمریکا در هفتم می به اوباما فرستادند، بسیار گویاست؛ در این نامه از اوباما برای مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکر می‌کنند و توضیح می‌دهند که اگر این مذاکرات هسته‌ای نبود، چه اتفاقی می‌افتاد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به این نامه افزود: آنها در حوزه تحریم‌ها می‌گویند: "اگر این مذاکرات نبود، تحریم‌هایی که ایران را پای میز مذاکرات آورد، فرو می‌ریخت". چرا این حرف را می‌زنند؟ برای اینکه تحریم‌های آمریکا جنبه ثانویه دارد و نه تنها شرکت‌ها و افراد تابع آمریکا را از تعاملات اقتصادی با ایران منع می‌کند، بلکه شرکت‌ها و افراد خارجی را هم منع می‌کند و این موضوع خوشایند هیچ کشوری نیست که اتباع و شرکت‌های آن تحت قبای یک کشور دیگری مجبور شوند کاری انجام دهند و یا جریمه شوند.

** کشورهای اروپایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دخالت در امور خود می‌دانند

ایزدی تأکید کرد: هیچ کشور اروپایی خوشش نمی‌آید که یک بانک اروپایی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌صورت میلیاردی جریمه شود و البته شرکت‌ها و دولت‌های آسیایی هم همین‌طور هستند. بنابراین این وضعیت در مورد تحریم‌ها وجود دارد و کشورها این تحریم‌ها را یک نوع دخالت در امور داخلی خود می‌دانند اما از‌ آنجا که با آمریکا رودربایستی دارند و آمریکا روی آنها فشار اقتصادی دارد، بخشی از این کشورها با ناراحتی می‌پذیرند و همراهی می‌کنند؛ منتها اینها همه شکننده است.

وی با اشاره به فکت‌شیت آمریکا پس از توافق ژنو یادآور شد: اگر به فکت‌شیت آمریکایی‌ها برای توافق ژنو نگاه کنید، متوجه‌ می‌شوید که در آنجا هم در مورد تحریم‌ها صحبت کردند و همین‌ها را گفتند؛ در آنجا می‌گویند: "اگر توافق ژنو را با ایران نداشتیم، تحریم‌ها سست می‌شد". نکته اینجاست که در آن نامه از واژه فروریختن استفاده می‌کنند و در اینجا از واژه سست شدن استفاده کردند.

** توافق ژنو به آمریکا کمک کرد بدنه تحریم‌ها از هم نپاشد

این کارشناس روابط بین‌الملل همچنین تصریح کرد: اوباما نیز در صحبت‌هایش، از کلمه سست شدن برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا به‌سمت توافق با ایران حرکت کرده است. اوباما می‌گوید: "اگر ما توافق نمی‌کردیم، تحریم‌ها سست می‌شد". بنابراین تحریم‌ها در حال سست شدن بود و توافق ژنو به آمریکایی‌ها کمک کرد تا سازماندهی کرده و مدیریت نوینی ارائه دهند تا بدنه تحریم‌ها از هم نپاشد در حالی که تحریم‌ها در حال سست شدن بود و آنها توانستند آن را منسجم کنند.

وی در ادامه این سخنان خود تأکید کرد: در این نامه باز همین بحث تحریم‌ها و اینکه اگر توافق نباشد و آمریکایی‌ها پای میز مذاکره نباشند، تحریم‌ها فرو می‌پاشد، وجود دارد لذا این موضوع اهمیت دارد و آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر از ایران توافق نگیرند، معلوم نیست چه بلایی سر تحریم‌ها می‌آید.

** آمریکا در ادامه تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است

ایزدی با تأکید بر اینکه آمریکا در حوزه ادامه تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است، گفت: آمریکا علاقه دارد که تحریم‌های اصلی را نگه دارد و ایران امضا کرده و قبول کند که تحریم‌های اصلی سر جای خودش باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه تحریم‌ها را دلیل نخست آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای دانست و در توضیح دلیل بعدی خاطرنشان کرد: دلیل دوم نیز در این نامه آمده است؛ دلیل دوم این است که اگر آمریکا این مذاکرات را رها کرده و یا کاری کنیم که منجر به از هم پاشیدن این مذاکرات شود، نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توانیم متوقف کنیم بلکه نتیجه کار این است که ایران هسته‌ای‌تر می‌شود.

ایزدی افزود: در واقع هدف مذاکرات برای آنها این بوده که نخست تحریم‌های اصلی را نگه دارند چراکه اگر مذاکره نمی‌کردند، تحریم‌ها می‌پاشید و اگر مذاکره را ترک کنند و توافقی نداشته باشند، نمی‌توانند بر همه اقدامات ایران نظارت داشته باشند چراکه آنها می‌خواهند به‌بهانه موضوع هسته‌ای کل سیستم ایران را نظارت کنند.

** اگر مذاکرات نباشد ایران برنامه هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهد

"اگر آمریکا با ایران مذاکره نداشته باشند به هیچ کدام از این اهداف خود نمی‌رسند و ایران به برنامه هسته‌ای خود با سرعت بیشتری ادامه خواهد داد و نمی‌توانند ایران را متوقف کنند و این اهرم قدرتی است که اکنون در دست ایران است و می‌دانند که این اهرم قدرتمندتر خواهد شد".

ایزدی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد: آقای کری در روز توافق ژنو می‌گوید: "ایران 10 سال پیش 164 سانتریفیوژ دارد و اکنون 19هزار سانتریفیوژ دارد" و از نظر آنها این نقدی بر عملکرد بوش است چراکه اگر در دوره بوش، آمریکا با ایران مذاکره می‌کرد، حوزه هسته‌ای ایران افزایش نمی‌یافت.

** نظارت روی عملکرد ایران هدف آمریکا از مذاکرات است

این کارشناس روابط بین‌الملل تأکید کرد: آنها می‌دانند اگر مذاکره‌ای در کار نباشد، نمی‌توانند موضوع هسته‌ای ایران را محدود کنند و روی عملکرد ایران نظارت داشته باشند و چون هدف آنها نگه داشتن تحریم‌های اصلی و نظارت و مدیریت برنامه هسته‌ای ایران است، آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران نیاز دارند.

** طرف ایرانی باید احساس کند می‌تواند از سر میز مذاکره بلند شود

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: متأسفانه برخی دوستان خیال می‌کنند، ما به طرف مقابل نیاز داریم تا تحریم‌ها را بردارند در حالی که طرف مقابل هم به این مذاکرات نیازمند است. لذا طرف ایرانی باید احساس کند به‌راحتی می‌تواند از سر میز مذاکره بلند شود، چراکه طرف مقابل به مذاکرات نیازمند است. اما متأسفانه در عمل ادبیات دوستان دولت به‌گونه‌ای بوده که در حوزه اقتصادی می‌گفتند "خزانه خالی است" و در حوزه نظامی هم می‌گفتند "با یک بمب سیستم نظامی ایران متلاشی می‌شود".

وی تأکید کرد: نتیجه این ادبیات این‌چنینی که در حوزه اقتصادی و نظامی مطرح شد، این است که ایران را کوچک می‌کند و طرف مقابل احساس می‌کند هر متنی را به طرف ایرانی بدهد، امضا خواهد کرد چون به مذاکره نیاز دارد و از پای میز مذاکره بلند نمی‌شود.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با اشاره به سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: "شما با مجموعه‌ای مذاکره می‌کنید که به مذاکره نیاز دارند و از این جهت شما می‌توانید یک توافق بهتری از آنها بگیرید". چرا آنها می‌توانند چنین صحبتی کنند؟ چون عملکرد برخی از دوستان این پیام را به طرف مقابل می‌دهد و این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار