کد خبر: ۳۴۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ 15 December 2016
به گزارش تابناک یزد، رئیس موزه منسوجات ابریشم چین طی سفر به شهر تاریخی یزد از  کارگاه های نساجی سنتی این شهر بازدید کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه  گفت :شهر یزد در طول تاریخ هنرمندان بسیاری در رشته نساجی سنتی به خود دیده است که آثارشان زینت بخش موزه های جهان است از جمله این هنرمندان می توان از خواجه غیاث الدین نقشبند یزدی نام برد که بسیاری از شاهکارهای نساجی سنتی در دوره صفوی از آثار اوست.

محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: در همه ادوار رونق صنعت نساجی یزد یکسان نبوده، دوره صفویه را می توان دوران طلایی در صنعت پارچه بافی ایران دانست که در این میان شهر یزد از مراکز اصلی ابریشم بافی در این دوره به شمار می آید. علاوه بر پارچه ای به نام دیباج پارچه ای دیگر به نام  خارا  که منسوجی ابریشمی و مرغوب بوده، نیز بافته می شده است و پارچه مخمل زرین بافت یزد در حقیقت باارزش ترین منسوجات این دوره به حساب می آمده است.

دهقان اشاره کرد : صنعت نساجی یزد حدود چهل درصد از کل واحدهای تولیدی می باشد که نزدیک به پنجاه درصد اشتغال و حدود بیست درصد کل سرمایه گذاری صنعتی استان را به خود اختصاص داده است و براساس این آمار بافندگی یزد حدود یک چهارم از کل ظرفیت های کشوری را به خود اختصاص داده است که نشانگر پتانسیل بالای نساجی یزد می باشد.

دهقان در همراهی با پروفسور ژائوفینگ نمایی از دیرینه شهر تاریخی یزد را با بازدید از کارگاه های نساجی سنتی نشان داد و گفت: در سفرنامه مارکوپولو آمده است: "یزد شهر بزرگی است که از لحاظ تجارت و رفت و آمد نقطه مهمی به شمار می رود و یک نوع پارچه ابریشمی و طلایی در آنجا بافته می شود که موسوم به پارچه یزدی است و به همه جای دنیا صادر می شود.

کارگاه های دارایی بافی، زری بافی و رنگ رزی سنتی شهر یزد و همچنین تعدادی از کارگاه های صنایع دستی مرمت شده توسط اداره کل از جمله مکان هایی بود که پروفسور ژائوفینگ از آن ها بازدید نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار