اختصاصی تابناک تبریز
به گزارش تابناک تبریز،سفر 12 ساعته نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به جمهوری مسلمان نشین آذربایجان 23 آذرماه در حالی انجام شد که بسیاری از کارشناسان سیاسی وقوع آن را نشانه بدی در روابط مسلمانان و اسرائیل ارزیابی می نمایند.
کد خبر: ۳۴۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 18 December 2016
به گزارش تابناک تبریز،سفر 12 ساعته نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به جمهوری مسلمان نشین آذربایجان 23 آذرماه در حالی انجام شد که بسیاری از کارشناسان سیاسی  وقوع آن را نشانه بدی در روابط مسلمانان و اسرائیل ارزیابی می نمایند.
 
اسرائیل که شدیدا به دنبال عادی سازی روابط خود با کشورهای مسلمان است مترصد بروز این گونه فرصتهای طلایی است تا با تکیه بر پروپاگاندای رسانه ای خود معدود کشورهایی که هنوز موجودیت این رژیم را به رسمیت نشناخته اند را در معرض بمباران تبلیغاتی خود قرار دهد.
این سفر بیش از آنچه به لحاظ اقتصادی برای اسرائیل آورده ای داشته باشد به لحاظ سیاسی مورد بهره برداری شدید تل آویو قرار گرفت.
 
قرارداد5 میلیارد دلاری

در دیدار علی اف با نتانیاهو قراداد خرید تسلیحاتی از اسرائیل به ارزش 5 میلیارد دلار امضا شد. این قرارداد بر اساس آنچه جروزالم پست ادعا می کند مربوط به فروش سلاح های پیشرفته و به خصوص خرید سیستم دفاعی گنبد آهنین است . این سیسیتم دفاعی که برای رهگیری موشک های زمین به زمین طراحی شده است ، کارآمدی آن در جنگ غزه با ابهامات زیادی مواجه گردید چرا که موشک های کوتاه برد مقاومت با فرار از این سامانه توانستد بارها تل آویو و حیفا را مورد اصابت قرار دهند.
 
بر اساس ادعای جورزالم پُست، رژیم صهیونیستی بیش از یک‌چهارم نفت موردنیاز خود را از جمهوری آذربایجان می‎خرد و از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحاتِ این کشور به‌حساب می‎آید.
داووس زمینه ساز دیدار

زمینه این دیدار ها در سال گذشته و در حاشیۀ مجمع جهانی اقتصاد در داووسِ سوئیس فراهم گردید. البته تسریع این دیدار بعد از عادی سازی روابط تریکه با اسرائیل یک معنای مهم دیگر هم برای خاورمیانه داشت آنهم اینکه آذربایجان تمایل دارد در بازی اسرائیل-مسلمانان زیر بلیط ترک ها قدم بردارد.
 
البته این دومین سفر نتانیاهو از آغاز نخست‎وزیری‌اش به باکو است و دیدار با جامعه ی بیست هزار نفری یهودی آذربایجان بود و  از نکات جالب  این دیدار نیز ادای احترام نتانیاهو به شهدای مسلمان آذری جنگ قره باغ و برگزاری دیدار رسمی با علی اف در یکی از کنیسه های یهودیان بود. وی پیشتر در سال 1997 چند ساعت در پایتخت جمهوری آذربایجان حاضر بود و با حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور سابق و پدر رئیس‌جمهور کنونی این کشور دیدار کرد.
 
طی سال‎های گذشته مقامات رژیم صهیونیستی بارها به باکو سفر کرده‎اند که ازجملۀ آن‎‏ها می‎توان به سفر آویگدور لیبرمن در زمان وزارت امور خارجۀ این رژیم، سفر شیمون پرز، رئیس‌‎جمهور وقتِ تل‎آویو در سال 2009 و سفر موشه یعلون، وزیر امور نظامی وقتِ رژیم صهیونیستی در سال 2014 به این کشور نام برد.
 
آذربایجان برای اسرائیل مهمتر از فرانسه

لیبرمن پس از سفر به باکو در سال 2012، با اشاره به این‌که میزان تجارت رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان بیش از تجارت این رژیم با فرانسه است، گفت: «جمهوری آذربایجان از فرانسه برای اسرائیل مهم‌تر است.»
واین گونه است که این سفر در حالیکه منطقه ناامن خاورمیانه به شدت بحرانی است در عادی ترین شرایط و بدور از کمترین انتقادی از طرف سازمان های اسلامی انجام می گردد. شاید البته این دیدار و نیز تحرکات سیاسی اعراب بخصوص عربستان در  ارسال سیگنالهای دوستی برای اسرائیل کاشف  از وقوع یک چرخش مهم در بین کشورهای اسلامی باشد که می تواند منجر به تشکیل محور یهودی مسلمان در برابر محور مقاومت گردد .
به نظر می رسد مهمترین نتیجه این سفر گستاخی اسرائیل در جدیت بیشتر برای  تشکیل این محور کذایی در آینده باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :