استاندار یزد گفت: اولویت دولت در استان یزد حمایت از صنایع هایتک ، کم آبخواه و با ارزش افزوده و بهره بالا و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و تاکید بر تامین آب شرب است.
کد خبر: ۳۴۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 23 December 2016
به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد میرمحمدی در شورای اداری استان یزد با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری و هیات همراه در سالن اجتماعات شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به محورهای توسعه استان اظهار کرد: مهمترین مساله این استان ، کمبود آب و خشکسالی های پی در پی است.
وی با با بیان اینکه تأمین آب شرب از ضرورت‌های هر جامعه ای بوده و حیات استان یزد به آب بستگی دارد، افزود: تامین آب شرب در دولت مورد تاکید و پذیرش است از این رو مقرر شد تا آب از سرشاخه های کارون به استانهای اصفهان ، یزد و کرمان منتقل شود.
استاندار یزد اضافه کرد: برای این منظور 250 میلیون مترمکعب برای اصفهان ، 150 میلیون مترمکعب برای یزد و 180 میلیون مترمکعب برای کرمان از سرشاخه های کارون در نظر گرفته شده که از 2 سال قبل کار آن شروع شد و تاکنون 47 کیلومتر آن با 220میلیارد تومان انجام شده است.
میرمحمدی با بیان اینکه برنامه دوم استان مدیریت مصرف و صرفه جویی است ، گفت: مردم استان یزد قدر آب را به خوبی می‌دانند و می‌شناسند و با صرفه‌جویی که در مصرف این نعمت الهی دارند، نمونه و الگوی مدیریت مصرف آب در کشور هستند.
وی افزود: در مرحله بعد، استان یزد با مدیریت مصرف آب کشاورزی ، توقف توسعه سطح زیرکشت و تغییر الگوی سطح زیر کشت به سمت کشت گلخانه ای و کم آبخواه و ارائه صورت های اصلاحی در باغ ها و کاهش آب های زیرزمینی رفته است.
نماینده عالی دولت در استان یزد حیات استان را وابسته به آب دانست و تصریح کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم داشته و دارد و تأمین آب شرب را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.
استاندار یزد تصریح کرد: برای شهرستان‌های استان نیز اجرای طرح فاضلاب دنبال می‌شود که در چند شهرستان با مشارکت بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری و انجام است و دو شهرستان دولت برای این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.
میرمحمدی دیگر محورهای توسعه استان را بهره‌برداری علمی از معادن و توسعه صنایع های‌تک و کم‌آب‌خواه، توسعه گردشگری، توسعۀ فرهنگ و هنر، توسعه کیفی مراکز علمی و پارک‌‌های علم و فناوری، بهداشت و درمان، منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی به‌ویژه انرژی خورشیدی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه یزد در گردشگری منحصر بفرد است ، ادامه داد: استان یزد از نظر بافت تاریخی وضعیت ویژه ای بوده و دارای جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی و تاریخی است و با اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، تعداد گردشگران خارجی استان از 12هزار نفر گردشگر در سال 91 به بیش از یکصدهزار نفر گردشگر در سال 95 رسیده است.
استاندار یزد با اشاره به فعالیت های بخش فرهنگی افزود: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و دارالعباده و دارالعلم بودن استان ، صفات قنات ، قنوت و قناعت، ریشه در فرهنگ غنی و اصیل و بافت اجتماعی این مردم دارد و اگر بخواهیم این فرهنگ را و سنت ها را حفظ کنیم باید در تمام محلات کانون‌های فرهنگی داشته باشیم.
میرمحمدی محور بعدی توسعه را معادن و ذخایر این بخش اعلام کرد و گفت: یزد از این لحاظ در رتبه دوم کشور قرار دارد و اولویت ما در این بخش حمایت از صنایع هایتک ، کم آبخواه و با ارزش افزوده و بهره بالاست از این رو به صنایع آلاینده مجوز نداده ایم .
وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر استان یزد توجه به انرژی خورشیدی است که باید به منبع درآمد و اشتغال استان تبدیل شود و تاکنون 1100 مگاوات متقاضی داشته که 12 متقاضی پروانه و زمین را برای سرمایه‌گذاری گرفته و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: همه توفیقات در حوزه‌های مختلف این استان از تعامل، همدلی، همگرایی و ایثار مدیران استان است که امیدواریم تداوم داشته باشد.
در این جلسه فرماندار اشکذر هم با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در این شهرستان هیچ واحد تولیدی در اشکذر تعطیل نشده است، گفت: با وجود رکود در برخی جاها 6 واحد تولیدی با ظرفیت هزار نفر اشتغال و 300 میلیارد تومان اعتبار در این شهرستان به بهره برداری رسیده است.
محمدعلی شاه حسینی افزود: این شهرستان با تمرکز بر فعالیت های دانش محور و صادراتی در حوزه کشت گلخانه ای از فعالیت 60 هکتار واحد گلخانه ای با تنوع کشت و بر مبنای علمی فعال شده است.
وی ادامه داد: اشکذر شهرستانی تاریخی و صنعتی و در عین حال کشاورزی بیش از 650 واحد تولیدی کوچک و بزرگ و 20 هزارنفر نیروی کارگری دارد در رتبه دوم کشت گلخانه ای استان بعد از شهرستان یزد قرار گرفته و اولین گلخانه گیاهان دارویی در این شهرستان با رویکرد صادراتی دارد.
وی افزود: تمامی روستاها به غیر از سه روستا که در حال انجام است از نعمت گاز برخوردار هستند و به دنبال افزایش ظرفیت نیروگاهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار