رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد گفت: بیش از 70 درصد چاه های منطقه به کنتور حجمی هوشمند مجهز شده و با اجرای طرح خاموشی 30 درصد باقی مانده ، مقدمه شروع تحویل حجمی آب به کشاورزان دراین منطقه فراهم می شود.
کد خبر: ۳۵۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ 01 January 2017
به گزارش تابناک یزد،عباس دهقان با اشاره به ادامه خاموشی چاه های کشاورزی دشت نیر ،دهشیر و کفه مرتاضیه در دی ماه گفت: مرحله اول خاموشی تمامی چاه های کشاورزی منطقه طاقستان و مرتاضیه به پایان رسید.
وی افزود: با استقبال بی نظیر کشاورزان منطقه، مرحله دوم خاموشی چاه ها از اول دی ماه شروع شده و تا نیمه دی ماه ادامه دارد که در این خاموشی حدود چهار میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی با اشاره به تأثیر منفی برداشت بی رویه در کمیت و کیفیت منابع آبی تصریح کرد: باتوجه به افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی و هجوم آب های شور دراین دومنطقه به دلیل بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی با افت سطح ایستابی و افزایش سریع شوری آب مواجه شده است.
دهقان تاکید کرد: با مدیریت و صرفه جویی در برداشت آب می توان از افت بیشتر سطح آب و هجوم آب های شور جلوگیری کرد.
استان یزد با جمعیت یک میلیون و 80 هزار نفر در کویر مرکزی ایران با میانگین بارش حدود 66 میلیمتر در سال زارعی گذشته کم بارش ترین استان کشور بوده و هم اکنون بخش عمده آب شرب این استان از طریق یک خط انتقالی از استان چهارمحال وبختیاری تامین می شود.
بررسی وضعیت منابع آبی نشان می دهد از 19 دشت موجود استان یزد ، سطح آب 14 دشت در حال افت بوده که معادل سه چهارم دشت های موجود استان است.
در استان یزد سه هزار و 679 حلقه چاه ، 2هزار و 630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه وجود دارد و میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی هر کدام به ترتیب 80.4 درصد ، 16.3 درصد و 3.3 درصد است که از این میزان 88.5 درصد در بخش کشاورزی، 8.5 درصد در بخش شرب شهری و روستایی و سه درصد نیز در بخش صنعت مصرف می شود که در مجموع حدود 20 درصد از منابع آب زیرزمینی استان یزد مربوط به قنات ها و چشمه هاست.
به دلیل تداوم خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها از 422 منبع آبی زیر پوشش شرکت آبفای روستایی 77 منبع کاملا خشک شده ، 102 منبع در آستانه خشک شدن قرار دارند و بیش از 150 منبع نیز دچار کاهش کیفیت شده اند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار