به گزارش تابناک لرستان ؛خدانظر
دریکوند افزود : مادامی که بخشنامه ها و دستورالعمل ها بدون توجه به شرایط
و اقتضائات مدارس تدوین شود و مدارس شناخت و باور خوبی نسبت به این
بخشنامه ها نداشته باشند ، اتفاق خاصی در مدارس صورت نخواهد گرفت . وی
خاطر نشان کرد : هر اتفاقی که می خواهیم در نظام تعلیم و تربیت رخ دهد باید
آن را در کلاس های درس و مدارس و در ارتباط با معلم و دانش آموز جستجو
کنیم .
وی نظام آموزش و پرورش را یک فرایند کلی برشمرد که در آن اجزاء به
دنبال دستیابی به اهداف کلی باشند و از تک روی و جزئی نگری پرهیز کنند و
افزود : باید توجه داشت که حرکت های فردی در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود
که در راستای تحقق اهداف کلان تعلیم و تربیت صورت گیرد .
دریکوند مبنای
سیاست ها و برنامه های خود را علاوه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و
اسناد بالادستی مطالب مطروحه در مراسم معارفه خود عنوان کردو گفت : از
صاحب نظران ، اصحاب خردو اندیشه و صاحبان قلم دعوت می کنم تا با نقادی
منصفانه این مطالب را تحلیل کنند و پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود را
برای اجرای مطلوب برنامه ها گوشزد نمایند .
وی
عدم اعتماد بین نیروهای صف و ستاد را آسیبی جدی برشمرد و افزود : باید
تلاش کنیم تا در نیروهای ستادی باور و اعتماد به نقش و جایگاه معلم در
تصمیم گیریهای کلان نظام و تعلیم و تربیت ایجاد شود و نیروهای صف هم به
دلسوزی ، برنامه ریزی ، علم و توانمندی نیروهای ستادی اعتقاد داشته باشند
.
دریکوند بر این نکته تاکید کرد که این یک آسیب جدی است که فرهنگیان ما
را در کنار خود و همراه خود نداننند و افزود : اگر نقش معلم در برنامه ریزی
ها در نظر گرفته شود و آنان خود را دخیل در اجرای سیاست ها و برنامه های
مدارس بدانند ، ضمن استفاده از ظرفیت بالقوه معلمان می توان تفویض اختیار
را بیشتر کرده و با نظارت دقیق به دنبال کیفیت بخشی به برنامه ها بود .
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان عملکرد و وضعیت مدارس را آیینه تمام
نمای دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و تاکید کرد : اگر می خواهید قوی یا
ضعیف بودن آموزش و پرورش را ببینید باید به مدارس سربزنید و بر اساس آن
قضاوت کنید .
دریکوند
تصریح کرد : باید واقعیت ها را دیدو مسیر راگم نکرد . وی به دوران 8سال
دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت : زمانی لازم بود رزمندگا ن اسلام از جان و
مال خود بگذرند و با نثار جان به حفظ کیان و میهن خدمت کنند ، ولی امروز
تکلیف ما نه نثارکردن جان بلکه عمل کردن به وظیفه و مسئولیت است .
وی به
سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود : به تعبیر معظم له حق در
قانون گرایی و پایبندی به قانون است . وی تصریح کرد : اگر ما پایبند به
قانون نباشیم نمی توانیم نسلی قانونمند تربیت کنیم که حقوق دیگران را
محترم بشمارندو در خدمت توسعه جامعه باشند .
دریکوند
امنیت فرهنگی را راهبرد متولیان نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود :
نباید فضا به گونه ای باشد که دیگران به خاطر ترس از ما تبعیت کنند وی
تاکید کرد : باید معلمان را آزاد گذاشت تا در چارچوب قانون و مقررات آزادنه
حرفشان را بزنند و از حقوق قانونی خود دفاع کنند .
دریکوند حق الناس را
مولفه ای مهم در دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : باید حق دانش
آموزان ، حق معلمان و حق خانواده ها را محترم بشماریم . وی در ادامه وحدت ،
انسجام ، اعتماد متقابل و پرهیز از تفرقه را لازمه توفیق در انجام رسالت
آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : مدیران باید برنامه عملیاتی سالانه
داشته باشندو فرصت ها و تهدیدها را به دقت شناسایی کرد و با توجه به نقاط
قوت و ضعف برنامه مسیر تحقق اهداف را در بازه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و
بلند مدت مشخص کنند .
دریکوند
توجه به جلسات شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان را بسیار مهم و اساسی
برشمرد و تصریح کرد : شوراهای درون مدرسه ای را باید جدی گرفت و از ظرفیت
این شوراها برای پیشبرد بهتر برنامه ها استفاده کرد .
وی ادامه داد : باید
سیستم و فضای کار ما چنان باشد که افراد کارا و توانمند احساس امنیت کنندو
افراد ناکارآمدو ضعیف احساس نا امنی کنند .دریکوند تاکید کرد : اگر فضا به
غیر از این باشد باید اعتراف کرد که فضای اداری ناسالم و فاسد است .
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره و اعتقاد به برنامه های
دولت
بر
این نکته تاکید کرد که این خیانت است که مسائل آموزش و پرورش را صرفاً
از زاویه تنگ سیاست بنگریم و فضای تعلیم و تربیت را آلوده به مباحث صرف
سیاسی کنیم .
دریکوند ارتباط با مدارس و شنیدن سخن معلمان را راهبرد کاری
خود برشمرد و گفت : باید گوش مدیران شنوای سخن و درد دل معلمان باشد . وی
اشراف کامل مدیران بر مسائل مختلف آموزش و پرورش را لازم و ضروری برشمرد و
گفت : مدیر موفق قبل از بروز چالش و بحران به دقت مسائل را رصد کرده و از
بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند .
دریکوند در ادامه تصریح کرد : مدیران
مدارس باید توجیه شوند تا از هر گونه تاییدیه که بار مالی برای دستگاه
تعلیم و تربیت ایجاد کند و یا آموزش و پرورش را خارج از قوانین متضررکند
،پرهیز کنند .
وی قانون را فصل الخطاب در تمام امور برشمرد و عنوان کرد :
برخی بخشنامه ها ممکن است فرصتی قانونی در اختیار مدیران قرار دهند تا
بتوانند با استفاده از این ظرفیت بخشی از مشکلات و تنگناهای خود را برطرف
کنند ؛ لذا مدیران باید فرصت ساز باشند و هوشمندانه از ظرفیت های قانونی
استفاده کنند .
دریکوند به امتحانات نهایی دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت :
باید شرایطی را فراهم کرد تا دانش آموزان از ابتدا با سوالات استاندارد
آشنا شوند و فضای امتحانات نهایی را از قبل تجربه کنند . پرداخت بدهی حامل
های انرژی مدارس و ایجاد فضای رقابت علمی سالم بین مناطق و شهرستانها نکته
دیگری بود که دریکوند بر آن تاکید کرد و از مدیران خواست به آن توجه کنند
.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان در پایان سخنان خود به پرداخت بخش
قابل توجهی از مطالبات فرهنگیان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه با پیگیری
های صورت گرفته قریب به 80درصد مطالبات پرداخت شده و تلاش برای تسویه کامل
مطالبات در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت .
در
ادامه این نشست روسای ادارات حراست و ارزیابی عملکرد و مدیران و روسای
آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق به ارائه دیدگاهها و انتظارات خود
پرداختند .