کد خبر: ۳۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳ 17 May 2015

سخن گفتن از جایگاه روابط‌عمومی و اشاره به ضرورت‌هایی از قبیل عبور از روش‌های سنتی و بهره‌گیری از راهکارهای بدیع هنری، امری است که  در سال‌های اخیر، بسیار –والبته به‌جا- از آن سخن گفته شده است. اما به نظرم نباید در خلال آسیب‌شناسی  و تبیین افق آتی این حوزه، مفهوم حساس و پرمحتوای روابط‌عمومی، مخدوش شود؛ چه رسد  به این‌که در میان ارایه راهکارهای مختلف، در مورد عبور از کلیت "روابط‌عمومی" و جایگزینی مفاهیمی از قبیل مرکز ارتباطات، سخن به میان بیاید. در میان تعاریف مختلفی که از "روابط‌عمومی" در طول دهه‌های اخیر ارایه شده؛ روان‌ترین و سلیس‌ترین تعریف، همان است که از نام این عبارت دو کلمه‌ای استنباط می‌شود. روابط عمومی، کوشش‌های سازمان‌یافته‌ای است که یک ساختار خدمتگزار برای ایجاد ارتباط با عموم مردم، مورد تاکید قرار می‌دهد. روندی که با برخورداری از اسلوب‌های متناسب سازمانی، افزون بر بحث اطلاع‌رسانی، سعی در ایجاد کنش و انگیزه در جامعه هدف دارد. مفهومی که تفاوت‌های اساسی با حوزه‌های صرفاً ارتباطی و اطلاع‌رسانی دارد.

شهرداری تبریز با توجه به تنوع و وسعت ماموریت‌ها و وظایف خود، بخش‌های گسترده‌ای از موضوعات شهری را در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی، عهده‌دار است. امروز، شاخص‌های مختلف توسعه شهر تبریز، از پروژه‌های عمرانی و مباحث زیست‌محیطی گرفته تا فضای سبز، مبلمان شهری و حتی حوزه‌های فرهنگی و ورزشی، در شعاع ماموریت‌های شهرداری قرار گرفته است. ماموریت‌هایی که با تصویب و ابلاغ قانون مدیریت واحد شهری  –که خود، دستاوردی ارزشمند در تعامل شهرداری‌ها و دولت است-  به مراتب گسترده‌تر و حساس‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی، طبیعی است که جایگاه روابط‌عمومی در حوزه مدیریت شهری، با تعریف پیچیده‌تر‌ و سنگین‌تری مواجه باشد. تعریفی که اجرای مفاد مختلف آن از مجموعه محدودی چون اداره‌کل‌ روابط‌عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز، میسر نیست. اما با این حال، به شخصه یقین دارم که در این مورد نیز می‌توان به راهکار طلایی "مشارکت‌های شهروندی" امید بست. دستاوردهای عمرانی و اجتماعی شهرداری تبریز در یک سال اخیر، بی‌هیچ تعارف و مبالغه، مرهون مشارکت و همراهی شهروندان است. امری که  امروز در میان فعالان مدیریت شهری کشور، نام "شهرداری تبریز" را  با مفاهیم پرشتاب عمرانی مترادف ساخته است. با در نظر داشتن ذخیره ارزشمند مشارکت‌های شهروندان تبریزی، می‌توان آرمان روابط‌عمومی را نیز –که پیش‌تر در مورد وسعت و دشواری آن سخن رفت- به منصه ظهور رساند. با این پشتوانه ارزشمند، بی‌شک هر شهروند، عضو فعال و تاثیرگذاری از روابط‌عمومی مدیریت شهری خواهد بود. عضوی که مسئولانه و دلسوزانه، سعی در ایجاد انگیزه و تاثیرگذاری در عضوی دیگر دارد. با این چشم‌انداز روابط‌عمومی، در آینده‌ای نزدیک، با شبکه‌ای گسترده، دلسوز و مسئولیت‌پذیر مواجه خواهد بود. شبکه‌ای که گسترش آن پوشش تمام جمعیت شهر تبریز را هدف قرار داده و اهداف توسعه پایدار شهر و احیای نام و جایگاه تبریز، فیروزه جهان اسلام را پیگیری خواهد کرد. 

فرا رسیدن 27  اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی را به تک‌تک فعالان این عرصه تبریک گفته و امیدوارم این حوزه با پایبندی بر آرمان روابط‌عمومی و در عین حال، با ایجاد تنوع در نگرش‌های ارتباطی، به جایگاه ایده‌آل خود دست یابد. 

میراعتماد عمادی

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار