گرگرفتگی اصولا با علائمی چون: احساس گرمای ناگهانی، تعریق، برافروختگی پوست و… آشکار می شود.
کد خبر: ۳۶۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸ 24 January 2017
موارد زیر دلیل بیشتر گر گرفتگی ها می باشد:
 
۱) مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها
 
استفاده از غذاهایی با طعم تند و یا حاوی ادویه زیاد یکی از دلایل گرگرفتگی می باشد. حتی در مواردی دیده شده که فرد با خوردن تنها یک وعده غذای پر ادویه در حد گرگرفتگی دوران یائسگی به این عارضه دچار می شود.
 
۲) مصرف برخی داروها
 
از دیگر عوامل گرگرفتگی می توان به مصرف برخی از داروها اشاره کرد. برای مثال مصرف داروی لوپرون دردرمان فیبروز رحمی. در این نوع، گرگرفتگی با قطع مصرف دارو رفع می شود.
 
۳) وجود برخی تومورهایی که هورمون ترشح می کنند مانند تومور پانکراس
 
علت ترشح هورمون توسط سلول های پانکراس،عملکرد صحیح بدن می باشد ولی درصورت ایجاد تومور پانکراس، علائم گرگرفتگی یا تعریق ایجاد می شود. تومورهای خوش خیم و بدخیم می تواند هورمون هایی را ترشح کند. این تومورها که نسبتا نادر است، علایمی مانند گرگرفتگی ایجاد می کند.
 
۴) پرکاری تیروئید
 

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون های تیروئید بیش از حد ترشح شود. این امر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و گرگرفتگی، افزایش دمای بدن و تعریق را در پی دارد. این نوع گرگرفتگی با گرگرفتگی ناشی از یائسگی متفاوت است.
 
۵) سرطان تیروئید
 
سرطان تیروئید نیز می تواند باعث ترشح بیش از حد هورمون های تیروئید شود که تعریق و گرگرفتگی را در پی دارد.

افزایش آدرنالین
 

افزایش آدرنالین می تواند احساس گرمایی مشابه گرگرفتگی ایجاد کند؛ هیجان ناگهانی یا استرس نیز می تواند باعث افزایش آدرنالین شود.
 
۶) سرطان های دیگر
 
برخی از انواع سرطان ها به ویژه لنفوما و لوسمی ممکن است همراه با تعریق شبانه و تب باشد که مشابه علایم گرگرفتگی در زمان یائسگی است. اما با علایم دیگر مانند کاهش وزن، کاهش اشتها یا درد ظاهر می شود.
دلایل دیگر…
 
علت گرگرفتگی و تعریق شبانه در موارد نادری ممکن است به دلیل عفونت HIV و سل باشد. اگر گرگرفتگی و تعریق به قدری شدید است که زندگی تان را مختل کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با ارزیابی میزان هورمون و پیدا کردن علت آن بیماری شما را درمان کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار