شهردار شیراز گفت: مترو تا پایان امسال به ایستگاه زندیه می رسد.
کد خبر: ۳۷۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 01 February 2017
کابل های سفیدرنگ از میان ستون غول پیکر بتنی می گذرند.نشانه ای از اینکه روزهای پایانی بسته بودن خیابان های دروازه سعدی، زینبیه، دکتر مصدق و غدیر فرارسیده است. به زودی قرار است خودروهای پلاک ۶۳ و ۹۳ و خودرو مسافرانی که برای تفریح، کار اداری یا درمان به کلانشهر شیراز می آیند از روی بزرگترین پل کابلی کشور بگذرد. پلی که دست کم تا زمان ساخت پل کابلی که بندرعباس را به قشم متصل می کند، بزرگترین پل کابلی کشور باقی می ماند.
 
می گویند به این خاطر تصمیم گرفتند در میدان ولیعصر (عج) پل کابلی بسازند چون درست در زیر آن یک ایستگاه مترو قرار دارد.
 
به این خاطر که هر سازه ای روی این ایستگاه بخواهد ساخته شود باید وزن مناسبی داشته باشد تا به ایستگاه آسیب نرسد. ایستگاه هم آماده است.
 
 
درست مانند بیشتر ایستگاه های قطار شهری از میدان گلسرخ تا میدان ولیعصر (ع) که دروازه های ورودی آنها را دارند می سازند. اما نه مترو تا پایان سال از نمازی به گلسرخ می رسد و نه پل کابلی – آن گونه که پیشتر گفته بودند- تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

از عقب ماندگی تا توسعه یافتگی

سر بر آوردن دروازه ایستگاههای مترو شیراز، کابلگذاری پل میدان ولیعصر (عج)، بازگشایی بسیاری از بزرگراه های درحال ساخت و تکمیل بسیاری دیگر از پروژههای عمرانی در کلانشهر شیراز همه نشان دهنده یک چیز است؛ اینکه شیراز هم به جمع شهرهای نسبتا پیشرفته از نظر شهرسازی در ایران پیوسته است.

سال ۸۵۵، یکی از اعضای شورای شهر شیراز که به اصفهان سفر کرده بود، شیراز را نسبت به این کلانشهر از نظر شهرسازی «عقب مانده» توصیف کرد. اکنون که ۱۰ سال از آن نطق می گذرد، چهره شیراز به راستی تغییر کرده است. به ویژه بعد از سال ۸۹ که شهردار کنونی شیراز سکان مدیریت این کلانشهر را به دست گرفت. با این همه در سال های اخیر هرچند پروژه های بسیاری به بهره برداری رسیده است، اما همواره با اجرای آنها مشکلاتی هم به بار آمده است. برای نمونه همچنان ترافیک در زیرگذر ستارخان به قدری سنگین است که زیاد فرقی با پیش از اجرای این پروژه بزرگ ندارد. مسئولان شهرداری می گویند این راه بندان به خاطر عقب نشینی نکردن برخی ساختمان های اطراف پروژه است. نمونه دیگر از این دست، بزرگراهی است که تونل سعدی را به جاده خرامه متصل می کند ولی در محل تقاطع جاده خرامه و این بزرگراه پلی برای اتصال این دو محور ساخته نشده و شهروندان برای دسترسی به جاده خرامه به ناچار باید از خیابان ۲۰ متری سعدی استفاده کنند. موضوع دیگر، جابجایی تاسیسات شهری است که اغلب راه اندازی پروژهها را با تاخیر روبرو می کند.

برای نمونه بهره برداری زیرگذر دلگشا و پروژه پل میدان معلم به خاطر جابجایی تاسیسات بیش از ۱۵۵ ماه به تاخیر افتاد. نمونه دیگر از این دست، همین پروژه ستارخان. مسئولان وقت می گفتند که در مواردی با تاسیساتی روبرو شده اند که اصلا در نقشه ادارههای متولی وجود نداشته است. این است که اکنون علی رضا پاک فطرت، شهردار شیراز، به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید: «برای ما سرعت اجرای پروژه ها از چانه زدن با دستگاه ها مهمتر است؛ برای همین در چنین مواقعی خود هزینه جابجایی تاسیسات را می پردازیم. البته گاهی پیش میآید که با زیرساخت های بنیادین برخورد می کنیم. برای نمونه در پروژه دلگشا، خط لوله آب از سد درودزن از این محل می گذشت که جابجایی آن به برنامه ریزی خاصی نیاز داشت».

جز جابجایی زیرساخت ها، پروژه های دیگر هم با تاخیر در راه اندازی روبرو شده اند. نمونه آن پل تخت جمشید که قرار بود دست کم پل روگذر این پروژه تا خرداد ماه به بهره برداری برسد ولی هنوز خبری از راه اندازی آن نیست. نمونه دیگر از این دست، همین پل کابلی ولیعصر (عج) است. تا پیش از این گفته می شد که این پروژه تا آخر امسال به بهره برداری می رسد. حتی برخی مسئولان وعده دادند که آن را تا ۲۲ بهمن ماه آماده بهره برداری کنند ولی اکنون شهردار شیراز به «خبرجنوب» می گوید که بهرهبرداری از این پروژه به فروردین ماه ۹۶ می کشد.

او ادامه می دهد: «اگر میخواستیم پروژه ای چون پل تختجمشید را پیش از این به بهره برداری برسانیم، فضای سبز آن به صورت همزمان با پروژه آماده نمی شد. اما اکنون اطمینان می دهم که آن را در دهه فجر به بهره برداری برسانیم. پلی کابلی هم از این پس مسائل فنی پیچیدهای دارد که نصب و بررسی آن کمی زمان می خواهد. ضمن اینکه هنوز در بخشی از پل عملیات عمرانی در جریان است به همین خاطر ترجیح می دهیم وقت بیشتری برای پروژه بگذاریم و امیدوارم تا فروردین ماه آینده این پروژه بهره برداری شود».

مشکلات پروژه های عمرانی شیراز تنها دیرکرد در بهره برداری از آنها نیست. برخی که دستی در علم شهرسازی دارند از این گلایه می کنند که به خاطر ساخت و سازهای گسترده مسکونی پیرامون بزرگراه های تازه ساخت شیراز، این بزرگراه ها به سرعت قابلیت بزرگراهی خود را از دست داده و تبدیل به بولوار می شوند. پیش از این چنین سرنوشتی برای بولوار رحمت و بزرگراه صنایع رخ داده است و اکنون همین سرنوشت در انتظار بزرگراه حسینی الهاشمی است. چه اینکه ساخت و ساز گستردهای در آن جریان دارد. با این حال به باور شهردار شیراز کاربری بزرگراهی محور حسینی الهاشمی از میان نخواهد رفت. او می گوید: «شهرک های مسکونی پیرامون بزرگراه های حسینی الهاشمی از آنها فاصله دارند و پس از فضای سبز این بزرگراه ها قرار گرفته اند».

مصائب مترو

مردم شیراز به این دل بسته بودند که از پایان سال ۹۵ میتوانند از میدان گل سرخ تا میدان احسان را با قطار از زیرزمین عبور کنند.  اکنون اما شهردار شیراز میگوید که منتظر راه اندازی این پروژه تا پایان امسال نباشید. او وعده می دهد که تا پایان امسال قطار شهری – بدون توقف در میدان ستاد – به چهارراه زند برسد. البته آن طور که شهردار می گوید مترو از میدان گلسرخ تا میدان ولیعصر (عج) هم کاملا آماده بهره برداری است ولی تنها به یک دلیل، نمی توان مترو را تا پایان امسال بهره برداری کرد. پاک فطرت ادامه می دهد: «ما ایستگاه تازه ای را به فاز ۲ خط یک افزوده ایم؛ ایستگاه بازار. مطمئن باشید که مترو تا شب عید به چهارراه زند می رسد ولی اضافه کردن ایستگاه بازار، راهاندازی کامل خط یک را کمی معطل می کند؛ به ویژه اینکه در این مورد مسائل ایمنی دخالت دارد وما نتوانسته ایم فشار زیادی را به این پروژه وارد کنیم. البته قطار تا زمان گذر خط دو، در ایستگاه میدان امام حسین (ع) توقف نمیکند».انتظار این روزهای مردم شیراز برای راهاندازی پروژه های عمرانی، انتظار پیشرفت است و انتظار توسعه. آن هم در شرایطی که در سال های اخیر این شهر همواره چهره یک شهر کارگاهی داشته و ناچار شده برای جبران عقب ماندگی هایش همه جانبه وارد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار