کد خبر: ۳۷۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴ 06 February 2017
تابناک / ایجاد سرعت گیرهای نامناسب و جدید که عاری از هرگونه رنگ آمیزی مشخص بر روی آنها می باشد، تبدیل به معضلی برای مردم و راننده ها در شهر زهکلوت شده است.

پس از بهسازی و آسفالت برخی از خیابانها و ایجاد سرعت گیرهای جدید در زهکلوت، بنا به نارضایتی شهروندان این شهر از ایجاد سرعت گیرهای نامناسب و آسفالت غیر استاندارد بر آن شدیم تا، موضوع سرعت گیر جدید این شهر را بررسی کنیم.

استفاده از سرعت‌ گیر به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سرعت خودروها در دستور کار مسئولان ترافیک شهری است.

در این شهر که طول خیابان های آن  حدودا کم تر از 6 کیلومتر است ایجاد سرعت گیرنامناسب و عاری از هرگونه رنگ آمیزی مشخص بر روی آنها می باشد، تبدیل به معضلی برای مردم و راننده ها شده است.

این سرعت گیرها یا همان تپه های آسفالت به دلیل همرنگ بودن با خیابان و عدم نصب تابلو، خودروهایی که از این مسیر عبور کرده متوجه آنها نشده ، بلکه به عنوان سکوی پرش خودرو ها نیز عمل می کنند.

طبق استانداردهای بین المللی:
سرعت گیر یاBUMP)):این نو سرعت گیر از جنس پلاستیک یا لاستیک می باشد و ابزاری است برای کنترل سرعت وسایل نقلیه. طبق استانداردهای موجود،ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعتگیر باید بین7 تا10 سانتی متر باشد و پهنای آن 30 سانتی متر.
سرعتکاه یا:(Hump) ازاین ابزار بانام سرعتگیر ملایم نیز یاد می کنند که اکثرا از جنس آسفالت می باشدارتفاع بلندترین نقطه سرعتکاه بین7 تا10 سانتی متر باشد و پهنای آن بین 3.5 تا 6.7 متر.
غیر از خصوصیات فیزیکی گفته شده در با لا محدودیت های دیگری نیز در مورد مکان استفاده از این کنترل کننده های سرعت وجود دارد:
1. نوع عملکرد معابر: با توجه به مشکلاتی که سرعت کاه و سرعت گیر ها در ایجاد توقف و افزایش تاخیر در معابر ایجاد می کنند، در معابر شریانی درجه یک مثل:آزاد راه ها و بزرگرا ه ها و معابر شریانی درجه دو مثل راه های اصلی باید خودداری کرد،اما در خیابان ها فرعی و محلی با رعایت ضوابط فیزیکی گفته شده بلامانع است.
2.عرض خیابان و معابر: از آنجا که عرض خیابان ها می تواند تاثیر مستقیمی بر سرعت عملکرد وسایل نقلیه عبوری داشته باشد، حداکثر عرض سواره برای اجرای سرعت گیر 12 متر و برای سرعت کاه 15 متر می باشد.
3.شیب خیابان: اجرای سرعتگیر و سرعت کاه در خیابان با شیب طولی بیش از 8 درصد ممنوع می باشد.
4.وضعیت سرعت معبر یا خیابان مورد نظر: در خیابان و معابری که سرعت مجاز تا 30 کیلومتر بر ساعت باشد تنها، سرعتگیر، با مشخصات فنی و فیزیکی گفته شاده با جنس لاستیکی و پلاستیکی  مجاز می باشد.
در خیابان ها و معابر که سرعت مجاز 40 تا 55 کیلومتر بر ساعت می باشد تنها، سرعتکاه، از نوع (سینوسی- دایروی-سهمی- دودنقه ای) باجنس عمدتا آسفالتی مجاز می باشد.
5.وضعیت کاربری اطراف خیابان: بکار گیری سرعت گیر و سرعت کاه در خیابان هایی که مسیر اصلی حرکت آمبولانس ها و خودروهای آتشنشانی می باشند،ممنوع می باشد.
6.سرعتگیرها و سرعت کاه ها بایستی باعلایم مشخص همچون تابلو – روشنایی – تغییر رنگ – خط کشی باشند.
ضوابط و استاندارد های  گفته شده، در کلان شهر ها در ایران تا حدودی به طور نسبی و ناقص رعایت می شود اما در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور همچنان مشکل وجود دارد.حال قضاوت با خواننده است که بنگرد آیا سرعتگیر ها و سرعت کاه های اجرا شده در شهرهایی که ما زندگی میکنیم به استاندارد های جهانی نزدیک است؟آیا اصلا می شود اسم آن ها را سرعت گیر و سرعت کاه نامید؟ یا نفس گیر و جانکاه زیبنده ترین نام برای خاکریزهای آسفالتی است!!

کیومرث بامری شهروند زهکلوتی در خصوص ایجاد سرعتگیر در خیابان بانک کشاورزی این  به خبرنگار ما گفت:در چند روز اخیر شهرداری اقدام به ایجاد یک سرعت گیر  غیر استاندار در خیابان بانک کشاورزی کرده است که باعث به وجود آمدن مشکلات خاصی برای مردم شده است.

وی افزود: به سبب نبود رنگ آمیزی و علائم وجود سرعت گیر، رانندگانی که آگاهی چندانی در وجود سرعت گیر در این نقطه ها ندارند، به دست انداز برخورد کرده و عملا نه تنها سرعت آنها کاهش نیافته است بلکه به عنوان سکوهایی پرش عمل می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار