رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تأکید بر این که گزارش‌ها در سامانه رصد باید درباره اشتغال جدید باشد، گفت: در سال جاری برای ۲۳ هزار و ۱۲۱ نفر در ۲۲ دستگاه اجرایی در استان شغل ایجاد شده است اما این که چه میزان از این اشتغال‌ها جدید است، در این سامانه مشخص نیست.
کد خبر: ۳۸۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 05 March 2017
به گزارش تابناک : امید حاجتی در هفتمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، در خصوص سهمیه‌های ابلاغی تسهیلات مشاغل خانگی به دستگاه‌ها با اشاره به عدم جذب سهمیه برخی بانک‌ها اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما در بحث مشاغل خانگی کمیته امداد و بهزیستی است.

وی ادامه داد: سه دستگاه حمایتی کمیته امداد خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد شهید باید پرونده متقاضیان مؤثر خود را در یک یا دو روز آینده به بانک‌های صادرات و ملت معرفی کنند تا شاهد جذب سهمیه باقی‌مانده این بانک‌ها در دو هفته باقی‌مانده از سال به‌صورت کامل باشیم. مبلغ باقی‌مانده از سهمیه بانک‌ها اندک است اما نباید به سهمیه مشاغل خانگی کم‌توجهی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: مبلغ سهمیه تعیین‌شده باید در زمان مقرر جذب شود. همه ساله درباره اهمیت مشاغل خانگی سیاست‌گذاری در این زمینه و اختصاص سهمیه‌ها بر اساس نرخ بیکاری به شهرستان‌ها صحبت می‌شود، بنابراین اینکه پایان سال این مبالغ محدود نیز جذب نشده باشند هیچ توجیهی ندارد.

حاجتی تصریح کرد: اگر افراد معرفی‌شده از سوی دستگاه‌ها از نظر بانک شرایط لازم را نداشته باشند باید به ما اطلاع داده شود تا هم به دستگاه تذکر داده شود و هم سهمیه این دستگاه به دستگاه‌هایی که در جذب سهمیه موفق عمل کرده‌اند، منتقل شود. اولویت ما در ارائه سهمیه‌ها طرح‌های پشتیبان است اما برای سایر متقاضیان طرح‌های عادی نیز محدودیتی وجود ندارد و می‌توانند به بانک‌ها معرفی شوند.

وی تأکید کرد: دستگاه‌هایی که سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی آن‌ها مشخص شده است، تا پایان ماه سهیمه‌های خود را تعیین تکلیف و بانک‌ها تا پایان خردادماه به‌صورت کامل نسبت به جذب سهمیه اقدام کنند؛ چنانچه در این سه ماه معرفی‌شدگان برخی دستگاه‌های اجرایی برای دریافت تسهیلات واجد شرایط نباشد این دستگاه‌ها از سهمیه مشاغل خانگی کنار گذاشته می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در اولین جلسه سال آینده سهمیه‌ها به افرادی که با دقت بالایی نسبت به انتخاب و معرفی متقاضیان خود اقدام کرده‌اند به‌عنوان تشویق اختصاص می‌یابد‌ تا بتوانیم عملکرد مناسبی را از سه ماه آینده داشته باشیم. از دبیرخانه نیز می‌خواهم به این مسأله به‌ خوبی رسیدگی کند.

حاجتی گفت: خوزستان از نظر ساختار اقتصادی حدود ۱.۵ برابر کشور دولتی‌تر است. یعنی هر زمان که منابع دولت مناسب باشد رشد اقتصادی و وضعیت اشتغال خوزستان نیز نسبت به استان‌های دیگر بهتر است و برعکس. مسئولان باید این مسأله را مدنظر قرار دهند که چگونه می‌توان در یک دوره درازمدت و کوتاه‌مدت از اقتصاد دولتی به سمت خصوصی‌تر شدن حرکت کنیم. واگذاری‌ها به بخش خصوصی در این زمینه بسیار با اهمیت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: در سازمان برنامه و بودجه جدول داده - ستاده استان تهیه و در این جدول ارتباط بین بخش‌های مختلف مشخص شده است. اگر در یک بخش سرمایه‌گذاری شود تأثیر آن در سایر بخش‌ها و میزان اشتغالی که در سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند در این جدول نشان داده می‌شود. توجه به این موضوع شاید در تخصیص و توزیع منابع محدودی مانند اشتغال خانگی نیز به ما این آگاهی را می‌دهد که برای تخصیص تسهیلات در چه بخش‌هایی باید توجه بیشتری داشته باشیم تا از اقتصادی دولتی به سمت اقتصاد خصوصی‌تر و شکوفاتر حرکت کنیم.

حاجتی در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در خوزستان، تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در خوزستان کمتر از کشور است، اما نرخ مشارکت بانوان در خوزستان در مقایسه با کشور تقریباً نصف است. بخش زیادی از بانوان ما اصلاً متقاضی کار نیستند که بتوانیم بگوییم کار پیدا می‌کنند یا نه. این نوع بیکاری پنهان است. از مدیریت امور بانوان می‌خواهیم به این مسأله توجه کنند. حتی اگر لازم است یک کار مطالعاتی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: ما آمادگی این را داریم که تلاش کنیم حضور خانم‌ها در کسب‌و‌کار خوزستان و نرخ مشارکت آن‌ها بهبود یافته و بر اساس آن بتوانیم سیاست‌گذاری لازم را انجام دهیم. نیمی از جامعه کشور و خوزستان را بانوان تشکیل می‌دهند. بهتر این است که این نرخ مشارکت با آقایان برابر باشد اما نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در کشور از آقایان پایین‌تر است. از امور بانوان می‌خواهم به این مسأله بپردازند. حتی اگر لازم است از ظرفیت دانشگاه استفاده می‌کنیم تا ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا مشارکت خانم‌ها به حداکثر خود برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: ساختار اقتصادی استان و وضعیت رشد برخی بخش‌ها نسبت به دیگر بخش‌ها می‌تواند علت این نرخ مشارکت اقتصادی در استان باشد. می‌توان در قالب یک کار مطالعاتی بررسی کرد که چگونه می‌توان نرخ مشارکت اقتصادی استان را به‌خصوص در بخش بانوان بهبود بخشید.

حاجتی درباره سامانه رصد، گفت: گزارشاتی که در این سامانه ارائه می‌شود باید درباره اشتغال جدید باشد چراکه در گزارش‌های ارائه‌شده اصلا مشخص نیست، چند درصد مشاغل ایجادشده جدید هستند و تنها افرادی که بکارگیری می‌شوند، مشخص است اما اینکه چه‌قدر خروجی و جایگزین شده است، در این سامانه اصلا گویا نیست.

وی با بیان این که در سال جاری برای ۲۳ هزار و ۱۲۱ نفر در ۲۲ دستگاه اجرایی در استان شغل ایجاد شده است، افزود: اینکه چه میزان از این اشتغال‌ها جدید است، در این سامانه مشخص نیست.



منبع : اقتصادگردان

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار