کد خبر: ۳۹۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 15 March 2017
به گزارش تابناک یزد،بازی‌های بومی و محلی از میراث نیاکان ماست که احیای آنها علاوه بر حفاظت و پاسداری از فرهنگ و تمدن گذشتگان، لحظاتی مفرح و شاد را برای ما ایجاد خواهد کرد.
هرچند این روزها این بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی به دلیل وجود فضای مجازی، رشد شهر نشینی و تغییر سبک زندگی مردم رو به فراموشی رفته و جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای داده است، اما هنوز در برخی از روستاهای استان شاهد ادامه این بازی‌ها با شور و شعف گذشته هستیم. یکی از اقداماتی که برای احیای این بازی‌ها و انتقال آنها به نسل‌های بعدی در دستور کار قرار دارد، برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی است که قطعا گام موثری برای رونق گردشگری و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی است.
بازی‌های بومی و محلی، به هرگونه فعالیت‌های فیزیکی و فکری که ریشه در تمدن، فرهنگ و سنن هر منطقه داشته باشد، اطلاق می‌شود که یا به صورت دسته جمعی و یا انفرادی برای گذران وقت، ارتقای آمادگی جسمانی و همچنین تقویت حافظه اجرا می‌شده است.یکی از اقدامات انجام شده برای پربار کردن سفرهای نوروزی و ایجاد شور و شعف بین مردم استان ومسافران، برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی در شهرستان‌های مختلف است.

آمادگی بخشداران برای برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی
رئیس هیات ورزش‌های بومی‌ و محلی استان می‌گوید: برای نوروز سال 96 با پیگیری بخشداران هر بخش و روستاهای استان قرار است برای ایجاد خاطره‌ای شیرین و لحظاتی شاد و مفرح برای مسافران نوروزی، جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی به همراه پخت انواع غذاهای سنتی با محوریت روستاهای هدف گردشگری برگزار شود.
«هادی مقیمی» می‌افزاید: این جشنواره‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا گردشگران با ارزش‌ها و سنت‌های روستاییان آشنا شوند و همچنین برای احیای آداب، رسوم و همچنین فرهنگ سنتی گامی برداشته شود.
وی با اشاره به نقش برگزاری این جشنواره‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی می‌گوید: برای فراهم کردن این فرصت در ایام نوروز، جلساتی با بخشداران سراسر استان برگزار شد تا جشنواره‌های بومی و محلی امسال با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.
رئیس هیات ورزش‌های بومی و محلی استان اظهار می‌کند: این جشنواره‌ها به‌عنوان یک ورزش همگانی و با نشاط برگزار خواهد شد و از سوی دیگر با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای استان،زیرساخت‌های لازم برای اقامت گردشگران در روستاها و شرکت در این جشنواره‌ها فراهم شده است.
وی ادامه می‌دهد: وجود اقامتگاه‌های بومی گردی در روستاهای استان باعث می‌شود مسافران نوروزی و گردشگران در فضای ساده و سنتی روستایی اقامت کرده و پذیرایی شوند و در جشنواره‌های بومی و محلی شرکت کنند.
رئیس هیات ورزش‌های بومی‌ و محلی استان می‌گوید: بازی‌های بومی و محلی از ورزش‌های تاثیر گذار است و بی‌شک با توجه به چالش بی‌آبی و خشکسالی در یزد رونق گردشگری از مهم‌ترین برنامه‌های استان برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی در روستاهاست.
مقیمی می‌افزاید: با توجه به این‌که بازی‌های بومی و محلی حتی برای برخی از روستاییان به ویژه جوانان روستایی ناشناخته است، برگزاری جشنواره‌ها نقش موثری در احیای این فرهنگ و جذب جوانان روستایی و سرگرم کردن آنها خواهد داشت.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار