شصت و پنجمین کنگره فیفا در حالی روز جمعه درباره سرنوشت سپ بلاتر در راس هرم فوتبال دنیا تصمیم گیری می‌کند که دیروز چند عضو بلند پایه این نهاد بین‌المللی مهم و موثر به جرم فساد مالی دستگیر شدند تا تردیدهای درباره انتخاب مجدد بلاتر شکل بگیرد.
کد خبر: ۴۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،سپ بلاتر پیرمرد 79 ساله سوئیسی که از سال 1998 در کرسی ریاست فیفا جانشین هاوه لانژ برزیلی شد در حالی در انتخابات دوره گذشته فیفا رقیب قدرتمندی چون محمد بن همام قطری رئیس وقت کنفدراسیون فوتبال آسیا را در پیش داشت که در آستانه برگزاری انتخابات فیفا، ناگهان خبر فساد مالی بن همام عملا این شیخ متمول قطری را در رقابت با بلاتر مات کرد و مرد سوئیسی در سمتش ابقا شد. بلاتر که از سال 1975 به‌عنوان مدیر فنی فیفا، از سال 1981 به‌عنوان دبیر کل و از سال 1990 به‌عنوان مدیر اجرایی فیفا در این نهاد بین‌المللی فوتبال فعالیت داشته است این‌که در‌ آستانه شصت وپنجمین کنگره فیفا با شوکی مشابه آنچه برای بن همام رخ داد، مواجه شده و تردیدهایی را پیرامون ابقای او در راس فیفا شکل داده است.

کنگره فیفا در حالی روز جمعه از بین بلاتر و تنها رقیبش یعنی شاهزاده علی بن حسین اردنی نایب رئیس فیفا یک نفر را به‌عنوان رئیس انتخاب می‌کند، که دیروز در‌ آستانه این کنگره‌، پلیس سوئیس، چند عضو بلندپایه فیفا را در هتلی در زوریخ دستگیر کرد. این دستگیری به‌دنبال آن صورت گرفت که وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد کیفرخواستی 47 صفحه‌ای در یک دادگاه فدرال در نیویورک مطرح است، این کیفرخواست علیه 9 مقام فیفا و پنج مسئول دیگر فوتبال که به فساد و توطئه متهم هستند، گشوده شده است. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مقر کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف در میامی نیز مورد یورش پلیس قرار گرفته است. لورتا لینج، دادستان کل آمریکا گفت: این ماجرا در طول دستکم دو نسل مقامات فوتبال را در برمی گیرد که از مقام خود برای کسب میلیون‌ها دلار رشوه استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز در این باره نوشت: اتهام این افراد دریافت رشوه‌های میلیون دلاری است و پلیس آمریکا خواهان پیگیری سریع این موضوع است.

همچنین CNN نیز عنوان کرد که این اتهام ها، نتیجه سه سال تحقیقات اف بی آی درباره این پرونده است.

گاردین هم دریافت 100 میلون دلار رشوه را دلیل این دستگیری‌ها اعلام کرده است.

علاوه بر این منابع مختلف خبری موارد اتهامی این افراد مربوط به فسادهای مالی دو دهه اخیر در فیفا، از جمله در اهدای میزبانی جام‌های ‏جهانی و قراردادهای حق پخش تلویزیونی و بازاریابی بوده است. این افراد به کلاهبرداری و پولشویی در ‏این قراردادها متهم هستند. گفته می‌شود مدیران برخی کمپانی‌ها در آمریکا و آفریقای جنوبی هم متهم ‏هستند که با پرداخت 150 میلیون دلار رشوه، قراردادهایی را برای رقابت‌های بزرگ فیفا امضا کرده‌اند.

در حالی که نام جفری وب، رئیس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس فیفا، جک وارنر که پیش از وب ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را بر عهده داشت، اوگنیو فیگوئردو رئیس فدراسیون اروگوئه، ادورادو لی رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول رئیس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز،رئیس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین دستگیرشدگان هستند، «والتر گروگوریا» سخنگوی فیفا، ساعاتی پس از این دستگیری‌ها گفت: سپ بلاتر رئیس فیفا و جروم والکه دبیرکل این نهاد هدف تحقیقات قضایی در مورد رای‌گیری برای انتخاب میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 نیستند.

در حالی که ابهاماتی پیرامون چگونگی انتخاب میزبانی جام‌های جهانی آینده وجود دارد، سخنگوی فیفا ضمن تاکید بر این‌که کنگره فیفا و رای گیری برای انتخاب رئیس فیفا برای چهار سال آینده طبق برنامه روز جمعه در زوریخ برگزار می‌شود،تاکید کرد: جام ‌های جهانی 2018 و 2022 براساس برنامه در قطر و روسیه برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد پلیس سوئیس زمانبندی دستگیری‌ها را طوری تعیین کرده که پیش از جلسه روز جمعه فیفا انجام شود. آنها می‌دانستند که تعداد زیادی از متهمان در یک شهر حاضر خواهند شد. نه تنها یک شهر بلکه یک هتل. بائور او لاک، هتل لوکس زوریخ که معمولا مهمانان فیفا در آن مستقر می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار