اختصاصی تابناک یزد؛
به گفته رئیس گروه فرش دستباف سازمان صنعت ؛ معدن و تجارت استان در حال حاضر تولید فرش دستباف استان حدود ۲ میلیون متر مربع در سال است که از سوی ۴۰ هزار بافنده ؛ تولید و روانه بازار می شود.
کد خبر: ۴۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،هر چند یزدی ها از دیر باز در حوزه بافندگی فعالیت داشته اند و قالی بافی در یزد به زمان مشیرالدوله حاکم  یزد باز می گردد که با دعوت از ۲ استاد کار فرش باف به نام های استاد قاسم و استاد محمد به یزد و راه اندازی یک کارگاه قالی بافی به آموزش این هنر صنعت در یزد پرداختند.
طرح های معروف "سردار جنگی"  و "احمد محمد آبادی" از طرح های اصیل یزد است که بعدها به دست "عباس قالیچه باف" و "احمد محمد آبادی" ابداع و به نام خود آنها ماندگار شد.
امروزه در بیشتر شهرهای یزد بافت فرش های درشت باف رایج است ولی در برخی شهرستان ها نیز بافت فرش هایی به سبک ناعین در رج شماره های بالاتر و روی دارهای ثابت فارسی و همچنین در بخش هایی از شهرستان های زارچ و میبد ؛بافت فرش های تمام ابریشم به سبک قم رایج است.
البته در حوزه فرش های هنری نیز اخیرا شاهد توسعه چشمگیر تولیدات تابلو فرش خصوصا در شهرهای میبد ؛ اردکان و یزد هستیم.                               
                                    
  "محمد مهدی نبی زاده " بازارهای مصرف تولیدات یزد را عمدتا استان های مرکزی ؛ اصفهان و تهران برشمرد و افزود: صادرات فرش یزد به کشورهای حاشیه خلیج فارس ؛ عربستان و آلمان انجام می شود.                                                     
وی تصریح کرد:فرش دستباف یزد در قدیم به صورت درشت باف و صرفا به عنوان یک زیرانداز خوب مورد استفاده قرار می گرفته است ولی امروزه به سبک وسیاق فرش ناعین ؛قم و حتی تبریز به صورت ریز باف بافته می شود که به لحاظ تولیدات زیبا و با کیفیت بیشتر جنبه صادراتی به خود گرفته است.         
این مسؤل عمده مشکل کنونی فرش یزد را صادر نشدن آن از گمرک یزد ذکر کرد و افزود: متاسفانه فرش دستباف یزد به علت نبود صادرکننده قوی در استان از سایر گمرک ها و دیگر استان ها صادر می شود.                                                       
وی ارزش صادرات فرش دستباف استان  را در سال گذشته را بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار دانست و گفت : این در حالیست که تنها ۱۵۷ هزار دلار آن بابت صادرات از گمرک یزد بوده است.
نبی زاده در این باره از تولید کنندگان و طراحان نقش فرش دستباف خواست تا عنایت به سوق یافتن سلیقه مشتریان به طرح های جدید و ریز باف در این زمینه فعالیت واین هنر صنعت را احیا کنند.                               
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشارکت شرکت های تعاونی تولید فرش گفت: این سازمان با حضور فعال و مستمر در جلسات مجامع عمومی و همچنین انتخابات هیأت مدیره و بررسی عملکرد مالی و تولیدی اتحادیه استانی و تعداد ۱۱ شرکت تعاونی فعال در این عرصه که ۱۶ هزار و ۴۸۸ عضو دارد ب  غنای تولیدات و فعالیت آنها افزوده  و باعث رونق هر چه بیشتر فرش دستباف در استان شده است.                             
نبی زاده اعلام کرد: سازمان صنعت ؛ معدن وتجارت استان تاکنون اقدام به صدور مجوز فعالیت برای ۲۵ کارگاه در زمینه بافت فرش دستباف کرده است که اکنون ۸ کارگاه در حال فعالیت هستند.   
وی همچنین یزد را از بعد علمی در حوزه فرش دستباف با برخورداری از ۴ مرکز علمی دانشگاهی در شهرستان های مختلف برخوردار از جایگاه ویژه ای خواند.                                                     
این مسؤل بیان کرد: برگزاری دوره های آموزش به بافی برای بافندگان همچنین آموزش از محل اعتبارات استانی و ملی به طور مستمر در دستور کار سازمان قرا  دارد به نحوی که تنها در ۳ گذشته ۹۶ هزار و ۱۵۶ نفر ساعت آموزش برگزار شده است.وی به معرفی قریب به ۱۷ هزار قالی باف استان به شعبات تامین اجتماعی برای بهره مندی از بیمه قالی بافی اشاره کرد که طبق آمارگرفته شده در حال حاضر ۴۰ درصد افراد قالی باف نیستند که خود رابیمه قالی بافی کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار