محیط بانان، سنگربانان خط مقدم حفاظت از محيط زيست هستند. محيطي كه براي ما و آيندگان نقش اساسي دارد. آنان به گونه اي نقش حياتي را براي سلامتي و ماندگاري انواع گونه ها و حتي انسان ها دارند و باید مورد حمایت قرار گيرند.
کد خبر: ۴۰۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱ 14 April 2017
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش تابناک رضوی؛ محیط بانان، سنگربانان خط مقدم حفاظت از محيط زيست هستند. محيطي كه براي ما و آيندگان نقش اساسي دارد. آنان به گونه اي نقش حياتي را براي سلامتي و ماندگاري انواع گونه ها و حتي انسان ها دارند و باید مورد حمایت قرار گيرند. در سال هاي گذشته شاهد برخي بي مهري هايي از سوي قسمت هاي مختلف دولتي و غير دولتي به اين افراد بوده ايم اما تا كنون كاري در خصوص افزايش سطح رفاه اين افراد صورت نگرفته است. اين امر در صورتي است كه همه اركان جامعه به تلاش اين عزيزان در جهت بهبود شرايط زيست محيطي امري كه اين روزها مورد توجه جدي سازمان هاي بين المللي است، ايمان دارند. اما اين عبارات تنها بخشی از شعار ها است که تاکنون شنيده شده است اما آنها همچنان در بحث تأمین معیشت و نیز حمایت حقوقی و قضایی، دارای مشکلات زیادی هستند. کاستی معیشت و نبود حمایتهای اداری و قضایی مهمترین مشکلات مأموران محیط زیست است. به همين منظور مردم سالاري در پي بررسي وضعيت اين افراد برآمده است.

محيط باني جز مشاغل سخت محسوب نمي شود
محيط بان منطقه حفاظت شده درونه در رابطه با مشكلات محيط بانان سطح خراسان رضوي بيان كرد: قطعا حفظ و حراست از عرصه های طبیعی و محیط زیست خراسان رضوی که حدود 9 درصد از سطح کشور را تشكيل داده است و 8 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده کار آسانی نیست .
سعيد شفيعيان با اشاره به اين كه کمبود نیروی انسانی و کافی نبودن امکانات پشتیبانی از مشكلات اصلي محيط بانان است‏، گفت: بهبود وضعيت محيط بانان در استان توجه ويژه سازمان محيط زيست و استانداري را طلب مي كند.
وي خاطرنشان كرد: محیط بانان به جهت عدم توجه کافی دولت های گذشته به محیط زیست دچار یک عقب ماندگي تاریخی در عرصه امکانات و توجه به نیروی انسانی هستند.
شفيعيان بيان كرد: محيط بانان از تمام ارکان دولتی که خود را یک دولت محیط زیستی معرفی نموده از جمله استانداری ها اين توقع را دارند که مشارکت و توجه بیشتری در جبران این عقب ماندگي داشته باشند.
محيط بان منطقه حفاظت شده درونه همچنين در رابطه با خطراتي كه محيط بانان با آن روبرو هستند‏ گفت: مواجه دايمي با خطر شرايطي است كه بايد هر محيط باني آن را بپذيرد. درگيري با شكارچيان و متخلفان محيط زيست‏، خطراتي كه در حيات وحش وجود دارد و عبور و مرور در مسيرهاي سخت از جمله اين مشكلات است.
شفيعيان با اشاره به مشكلات و بيماري هايي كه معمولا محيط بانان بعد از بيست سال فعاليت در اين عرصه به آن دچار مي شوند‏ بيان كرد: اما با وجود تمام اين مشكلات و خطراتي كه اين افراد با ان روبرو هستند، همچنان محیط بانی جزء مشاغل سخت محسوب نمی شود.
محيط بان منطقه حفاظت شده درونه در رابطه با اين مسئله كه تاكنون چه اقداماتي براي توجه بيشتر مسئولان به وضعيت ويژه محيط بانان انجام شده است‏، اظهار داشت: متاسفانه محيط بانان تاكنون اقدامات چنداني در اين رابطه انجام نداده اند و از اين نظر مقصرند اما شنیدن صدای مظلومیت محيط بانا با صدها خونی که از آنان در راه حفظ آب و خاک و مواهب طبیعت ریخته شده نباید برای مسئولان سخت بوده باشد.
شفيعيان درباره ديگر مشكلات محيط بانان گفت: ساله ای متمادی است که ساعات کار محیط بانان بر مبنای قانونی منسوخ كه پيش از انقلاب اسلامي تصويب شده است كه محاسبه مي شود‏، یعنی 18 روز کار و 12 روز استراحت محاسبه می شود و این ساعت كاري برابر با دو و نیم برابر ساعت كاري ديگر كارمندان است.
وي افزود: امابا توجه به آیین نامه جدید یگان حفظ محيط زيست ساعات کار محیط بانان باید بر مبنای قانون خدمات کشوری یعنی 44 ساعت در هفته محاسبه شود كه امید است عدالت اداری حداقل در این خصوص محقق شود.
محيط بان منطقه حفاظت شده درونه بيان كرد: اين مشكلات در رابطه با ساعت كاري در حالي است كه حقوق دريافتي محيط بانان بسيار ناچيز بوده و تناسبي بين ساعت كاري‏، سال هاي خدمت و حقوق محيط بانان وجود ندارد.
شفيعيان اظهار داشت: تصور اشتباهی در خصوص کار محیط بانی وجود دارد که آن را برابر با کار شکاربان های سابق قلمداد می کنند اما حفظ حیات وحش قسمتی از کار محیط بان است و تمام آن محسوب نمي شود.
 وي با اشاره به اينكه محیط بانی با توجه به پیچیدگی های دنیای امروز می تواند یک شغل تخصصی به شمار رود، خاطرنشان كرد: حفظ گونه های گیاهی نیز بخش دیگری از کار محیط بانان است اما همان گونه که محیط زیست فقط حیوان و گیاه نیست، محیط بانی به این دو تنها نیز خلاصه نمی شود.
شفيعيان بيان كرد: محیط بانان پرچمدار حفظ محیط زیست است که در خط مقدم این جبهه قرار دارند و مردم و نسل آینده اين مسامحه را از ما نخواهند پذیرفت. ما با تمام سختی ها در برابر تخلف های زیست محیطی محکم ایستاده ایم.

حمل سلاح توسط محيط بانان به معناي درگيري مسلحانه نيست
مدير كل سازمان حفاظت از محيط زيست خراسان رضوي در گذشته در مصاحبه ای با اشاره به لزوم توجه به وضعيت حيط بانان گفت: سازمان حفاظت از محيط زيست در حال پيگيري مصوبه هيات دولت مبني بر افزايش سختي كار محيط بانان به 3000 ساعت امتياز است.
حميد صالحي درباره ميزان ساعت كاري محيط بانان افزود: ساعات كار محيط بانان طبق استاندارد مشخص شده از سوي دولت است و به نظر بيش از حد متعارف نمي باشد. محيط بانان عمدتا به صورت شيفتي 18 شبانه روز بايد كار كرده و 12 شبانه روز ديگر استراحت داشته باشند.
وي در ارتباط با تعداد محيط بانان در كل كشور خاطر نشان شد: تعداد محيط بانان در كل كشور به طور كلي كم است كه به ازاي هر 3 هزار هكتار يك محيط بان وجود دارد. در استان خراسان رضوي نيز اين قاعده مستثني نبوده و به ازاي هر 25 تا 30 هزار هكتار يك محيط بان گمارده شده است.
صالحي در ادامه تصريح كرد: نمي توان نياز كل كشور را به محيط بانان با توجه به تعداد كم آنان انكار كرد. در كل كشور تعداد محيط بانان كم بوده و اين مشكل در كل استان هاي كشور وجود دارد كه خراسان رضوي نيز دچار است.
مدير كل سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به اين كه حمل اسلحه توسط محيط بانان به معناي درگيري نيست، گفت: محيط بانان با مردم جنگ ندارند كه بخواهند از اسلحه استفاده كنند و يا تيراندازي صورت بگيرد. سازمان حفاظت از محيط زيست اعتقاد دارد كه بايد افكار عمومي نسبت به حفظ محيط طبيعي تغيير كند.
صالحي ادامه داد: افكار عمومي بايد به گونه اي تغيير كند تا نيازي به استفاده از اسلحه نباشد. حمل سلاح توسط محيط بانان به معناي درگيري مسلحانه نيست. ستاد سازماني حمل اين وسيله را براي شرايط خاص تدارك ديده است و به كار بردن سلاح قوانين و مقررات خاصي را مي طلبد. همچنان اميدواريم هيچگاه نياز به استفاده از سلاح وجود نداشته باشد.
وي در پايان خاطر نشان شد: اميدواريم در يك محيط فرهنگي رابطه ميان محيط بان و شكارچي حل شود و هيچگاه از اسلحه استفاده نشود همچنين در حال پيگيري بهبود شرايط محيط بانان سطح استان هستيم كه تا كنون توفيقاتي حاصل شده است.
شكارچيان مي دانند كه محيط باني سخت است
خبرنگار تابناک در پايان به سراغ يكي از شكارچيان رفت و محيط باني را از زاويه وي بررسي كرد. وي كه نخواست نامش فاش شود، گفت: شكار ويژگي همه انسان هاست كه بخشي از افراد اين كار را به قصد لذت انجام مي دهند. این خوی در برخی انسان‌ها به حدی است که حتی ترجیح می‌دهند در طول مدت شكار گوشت تازه استفاده كنند و در محل ذبح انجام شود. اين ويژگي در تمام انسان ها وجود دارد كه سركوب شده است
وي افزود: برخي از شكارچيان با مجوز قانوني و طبق اعلاميه هايي كه سازمان حفاظت عنوان مي كند به شكار مي روند اما برخی شکارچیان براي اين كار تنها از تفنگ بادی استفاده نمی‌کنند بلکه با اسلحه جنگی به شکار می‌روند كه براي برخي اهداف خود و حتي برخي ژست ها در كنار ساير هم مسلكان اقدام به اين عمل مي كنند.
اين شكارچي تصريح كرد: بنابراين برخي شكارچيان، محيط بانان را به شكل دشمن مي بينند كه يا از اين افراد فرار مي كنند تا جريمه نشوند و يا مقابله مي كنند.
وي افزود: نبايد اين نكته فراموش شود كه من به عنوان شکارچی هنگامی كه شکار غیر مجاز انجام می‌دهم حاضرم جریمه‌اش را نیز بپردازم زیرا به نظرم لذت آن به جریمه‌ اش می‌ارزد. شهرتی که از طريق شكار گونه هاي خاص برای خود به هم می‌زنیم ارزشش بسیار بیشتری از میزان جریمه اي است كه عنوان مي شود
 این شکارچی ادامه داد: به نظر من با گذاشتن جریمه مشکل حل نمی‌شود زیرا فردی که به دنبال هیجان و انجام کارهای خاص بوده حاضر است جریمه را پرداخت کند و حيوانات نادر را شکار مي کند.
اين پسر جوان در پايان اظهار كرد: محیط بانان را هم اگر مسلح کنید و نتواند تیری بزند فایده‌ای ندارد و همه ما مي دانيم كه انان قادر به تير اندازي نبوده. مسلما آنان شغل سختي دارند و سعي مي كنيم تا به گونه اي يا با اين افراد تعامل كنيم كه در بيشتر مواقع امكان پذير نمي باشد. اگر تعامل با آنان حاصل نشد سعي مي كنيم تا در مواقعي حاضر باشيم كه امكان كنترل محيط بانان به عرصه كاهش باشد.
 اين شکارچی نیز گفت: به نظر مي رسد شغل محيط باني بسيار سخت باشد. زيرا علاوه بر ساعاتي كه  بايد در محل حضور داشته باشند فضاي زيادي را نظارت مي كنند كه هميشه به دليل وجود گياهان در عرصه قابل رويت نخواهيم بود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار