گزارش ویژه تابناک تبریز؛
فاجعه سیل شهرستان های آذر شهر و عجب شیر که موجب از دست دادن 42نفر از همشهریانمان شد را مطابق معمول سیاسیون استان و کشور دستمایه اغراض سیاسی خود کردند.
کد خبر: ۴۰۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 18 April 2017
فاجعه سیل شهرستان های آذر شهر و عجب شیر که موجب از دست دادن 42نفر از همشهریانمان شد را مطابق معمول سیاسیون استان و کشور دستمایه اغراض سیاسی خود کردند.
 
البته بدون اینکه این سیاست ورزی آنها دردی از دردهای مردم آسیب دیده را بکاهد و یا دستاوری برای آنها در طولانی مدت داشته باشد.
 
جریان های مخالف دولت فورا شروع به بهره برداری سیاسی از سخنان معاون استاندار کردند که گفته بود تجمع انسانی در منطقه پرخطر موجب افزایش آمار جان باختگان این حادثه گردیده است.گوئی انها مترصد این سخنان بودند تا آن را حمل بر این نمایند که دولت از بار مسئولی شانه خالی می کنند و همه تقصیرها بر گردن مردم می اندازند.
 
شاید البته بخشی از این روایت نیز صحیح باشد. اما گزارش تفصیلی رییس راهور استان از ماوقع می دهد موید این نکته است که سخنان پورمهدی پر بیراه نیز نبوده است.
 
روایت اصلی وی این است که مردمی که برای تفریح در کنار رودخانه اتراق کرده بودند به توصیه ها و هشدارهای پلیس اهمیتی نمیدهند. ناموران اشاره می نماید که مسئولین فرمانداری و .. در محل بروز حادثه حاضر شده و تلاش می نمایند تا مردم را از محل دور نمایند اما متاسفانه در مواردی هم پلیس مجبور به استفاده از زور می شود اما مردم بازهم مقاومت می نمایند.
 
نکته دوم حائز اهمیت را می توان توضیحات فنی سرهنگ ناموران از موضوع زیرگذر غله زار دانست . او روایت می کند که اساسا اداره راه ان زیرگذر که مردم برای تردد خود از آن استفاده می نمودند را قابل استفاده نمی دانسته است و این تصمیم مسئولین محلی بوده است که احتمالا اکنون بایستی پاسخگوی عملکرد خود باشند.
 
دور برگردان محل حادثه از تبریز به سمت آذرشهر کمی بالاتر از پل است و نیازی به پل ندارد، ضمن اینکه از سمت عجب‌شیر به تبریز هم دوربرگردان به سمت غله زار وجود دارد و اصلاً نیازی به پل نیست.
 
وی با بیان اینکه برخی از مردم شاکی بودند که مسیر را بسته‌اند و مردم را به زیر پل هدایت کرده‌اند، ابراز داشت: این موضوع اصلاً صحت ندارد چرا که سرعت این مسیر شریانی 110 کیلومتر است و با وجود دوربرگردان‌های ایمن، توجیهی برای استفاده از پل وجود ندارد. این پل مسیر غیررسمی باغات اطراف بوده که 10 سال پیش کارخانه آسفالتی محل را برای برداشت مصالح و مواد اولیه از بستر رودخانه آسفالت کرده و به دلیل راحت‌طلبی مردم روستا از دهیاری خواستند که تابلو «غله زار ـ زیرپل» را در آن نصب کردند.
 
این سخنان صادقانه وی را بایستی صریح ترین روایت از حادثه و علل وقوعی آن دانست . چه اینکه بسیاری از سیاسیون پوپولیتس تلاش نمودند در این چند روزه با انکار بخش هایی از اقعیت صرفا دولت را مسئول برزو این حادثه تلقی نمایند.
 
نکته سوم این که بروز چنین حوادثی نمی تواند صرفا تقصیر یک دولت باشد چنان که دکتر محسن رضایی نیز در بازدید از منطقه گفت ، دولت های قبل نبایستی اجازه ساخت و ساز در اطراف مسیل های رودخانه را می دادند و لازم بود برای جلوگیری از چنین حوادثی نظم مستحکمی بر ساخت و سازها اعمال می گردید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار