ایران در دهه پنجاه از 400 برند برتر دنیا چهار برند را صاحب بود که شامل شرکت های مینو، کفش بلا، کفش ملی و کارخانه ارج می شد، اما در اوایل انقلاب و بعد از آن در دوره دولت گذشته این کارخانجات به واسطه تحریم های سنگین و همچنین مشکلات بین المللی به دلیل آنکه دیگر نتوانستند وارد بازار های جهانی شوند کم کم به سمت نابودی رفتند.
کد خبر: ۴۱۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶ 30 April 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ این روزها خبرهایی بسیاری از زمین گیر شدن برخی از نام های آشنا در حوزه صنعت و تولید به گوش می رسد موضوعی که اولین بار با تعطیلی کارخانه ارج مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و در روزهای دیگر خبر های دیگری از تعطیلی این نوع کارخانه ها دادند.

اما سوال این است که چرا این شرکت ها بعد از چندین دهه کار یک باره با مشکل مواجه شده اند و ریشه مشکلات این کارخانه ها در چه چیز است، بسیاری بر این اعتقاد هستند که ریشه مشکلات در مدیریت های کلان اقتصادی کشور ریشه دارد و برخی نیز اوضاع اقتصادی موجود در کشور را عامل این مشکلات می دانند.

سهل آبادی رئیس خانه های صنعت و معدن ایران در این باره گفته است: این سوال پاسخ های بسیاری دارد اما یکی از دلایل آن این است که نسل های جدید توانایی اداره این گونه کارها را ندارند و به عبارت دیگر مدیران قبلی نتوانسته اند مدیران جوان را برای اداره این شرکت ها تربیت نمایند.

وی گفت: ایران در دهه پنجاه از 400 برند برتر دنیا چهار برند را صاحب بود که شامل شرکت های مینو، کفش بلا، کفش ملی و کارخانه ارج می شد، اما در اوایل انقلاب و بعد از آن در دوره دولت گذشته این کارخانجات به واسطه تحریم های سنگین و همچنین مشکلات بین المللی به دلیل آنکه دیگر نتوانستند وارد بازار های جهانی شوند کم کم به سمت نابودی رفتند.

البته دلایل دیگری از جمله رکود در بازار داخلی افزایش قیمت مواد اولیه باعث بالا رفتن هزینه های تولید در کشور شد و باعث گردید تا این کالا ها نتوانند در رقابت های بازار حضور داشته باشند، از سوی دیگر برخی از کارشناسان براین اعتقاد هستند که افزایش یک باره نرخ ارز و برخی تحریم ها باعث شد تا کارخانه ها نتوانند به موقع دستگاههای خود را به روز کنند و این عاملی شد برای تعطیل شدن این شرکت ها.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: این اولین بار نیست که ایران برخی از برند های اصلی را از دست می دهد، مدت ها است که این برند ها در کشور دچار مشکل هستند.

وی گفت: نکته ای که وجود دارد این است که مشکل ما نداشتن تکنولوژی است و ما نتوانسته ایم خود را با تکنولوژی روز دنیا همسان کنیم. بسیاری از برند های ایرانی متاسفانه به دلیل آنکه امکان به روز شدن را نداشته اند و یا اینکه فضای داخلی طوری بوده است که ظرفیت لازم برای تولید را نداشته اند از گردونه تولید خارج شده اند.

وی گفت: دلایل دیگری نیز باعث بروز این مشکلات شده است که ریشه در گذشته های نه چندان دور دارد، زمانی بود که قیمت دلار در حدود 1000 تومان برای مدتها ثابت بود و تولید کننده نیز به راحتی می توانست محصولات خود را تولید و مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند اما زمانی که دلار در یک شب به حدود 4000 تومان می رسد هزینه های تولید بالا می رود و کار را برای تولید کننده سخت می کند.

این نماینده مجلس گفت: رکود نیز یکی دیگر از دلایل این تعطیلی ها است، بجز این دو، صادرات نیز یکی دیگر از دلایل این شکست ها بشمار می رود، به دلیل تحریم هایی که وجود داشت تولید کننده ما نمی توانست محصولات خود را به فروش برساند از سوی دیگر  رکود داخلی نیز باعث شد تا خریدار داخلی برای محصولات نباشد و همه این عوامل باعث بسته شدن این کارخانه ها شدند.

به گزارش «تابناک»، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت های داخلی ما مشکلات اساسی دارند شرایط و نوسانات موجود در بازار باعث شده است که تولید کننده ها نتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی گفت: یکی دیگر از عوامل این تعطیلی ها به بحث قاچاق مربوط است، باید کاری کرد که بازار های داخلی از کالا های خارجی قاچاق، خالی شود. زمانی که این مشکلات در کشور رفع گردد خود به خود این کارخانه ها نیز به چرخه تولید باز خواهند گشت و تولید و اشتغال در کشور رونق خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار