کد خبر: ۴۱۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 01 May 2017
به گزارش تابناک یزد،معمولاً نحوه پوشش افراد بیانگر دیدگاه و نوع شخصیت آنهاست ولی نوع پوشش در محیط جامعه نقش مهمی در شکل    گیری باورهای فرد در این باره ایفا می    کند.
البته در فطرت و سرشت انسان    ها به طور خدادادی نوعی حس زیبایی‌دوستی وجود دارد اما استفاده ناصحیح از این خصوصیات ذاتی انسان    ها که اصولاً ماهیت خوبی دارد، می‎‎تواند جلوه بدی به مسئله بدهد؛ لذا بهتر است که با ظهور یک طرح و سبک جدید آن را با وضعیت فرهنگی، اجتماعی و دینی خود تطبیق دهیم تا با مشکلی روبه‌رو نشویم و در رشد و تعالی فرهنگ ملی و اسلامی در بخش‎های مختلف زندگی سهیم باشیم.
با این وجود، سالانه دانشجویان زیادی در رشته مد و لباس فارغ‎‎التحصیل می‌شوند ولی به دلیل مدیریت غیر‌تخصصی در این رابطه و همچنین نبود حمایت از تجربه و توانایی آنها، معمولاً در جامعه در این مورد خلاها و ناهنجاری‎‎هایی زیادی را شاهد هستیم.

لزوم ارائه الگوهای مناسب
یک جوان 32 ساله یزدی می‌گوید: معمولاً وقتی برای خرید لباس، به مجتمع‎‎های تجاری یا مغازه‎‎های فروش پوشاک مراجعه می‎‎کنیم، فروشنده لباس‎‎های تولید ترکیه یا چین را به ما عرضه می‎کند در حالی که بسیاری از این پوشاک به لحاظ کیفیت از نمونه‎‎های داخلی پایین‎‎تر هستند و قیمت بالاتری دارند.
«محسن زکی‌زاده» بیان می‌کند: امروزه جوانان نیز با چشم و هم    چشمی نسبت به همدیگر در رقابت برای مارک    گرایی و مدگرایی غربی هستند؛ این در حالی است که بسیاری از این پوشش    ها غالباً نامتناسب با ساختار جامعه و فرهنگ ما هستند.
وی در این باره می‎‎گوید: لازم است. طراحان مد و لباس و کارشناسان تولید لباس با تهیه الگوی مناسب و متنوع قابل رقابت با پوشاک‎‎های خارجی، جوانان را به خرید پوشاک تولید داخل ترغیب کنند.
یک بانوی یزدی نیز در این رابطه اظهار می‎‎کند: بسیاری از لباس‎‎های موجود در بازار دارای مدل    هایی نامتعارف هستند. با وجود این که در سال    های اخیر اقدام    های خوبی برای تولید و طراحی انواع لباس‎‎ها صورت گرفته است ولی اغلب یا به لحاظ طراحی، بی‌کیفیت هستند یا قیمت بالایی دارند.
«مژده رهبران» می‌افزاید: معمولاً مانتوهای سنتی با اقبال خوب زنان یزدی روبرو هستند؛ بنابر این فروشندگان و دست‎‎اندرکاران تولید پوشاک باید با ارتقای کیفیت، جامعه را به استفاده از تولیدات داخلی ترغیب کنند و قطعاً در صورت ارائه الگوهای مناسب و با کیفیت داخلی، جوانان تنوع پسند از آنها استقبال خواهند کرد.
یک شهروند یزدی دیگر می‌گوید: امروز در بسیاری از مغازه‎‎های عرضه کننده پوشاک شاهد تبلیغ لباس    های خارجی و بی‎‎کیفیت هستیم؛ در حالی که در داخل کشور تولیدات بهترین پارچه ها را داریم، اما تبلیغات بازار، جوانان را به استفاده از پوشاک غربی و خارجی ترغیب می‌کند.
«محمدرضا ایوبی» اظهار می‎‎کند: برخی هنرپیشگان و کسانی که در بین جوانان الگو هستند نیز گاه به تبلیغات سوء دامن می‎‎زنند ولی مسئولان باید در سالی که به «اقتصادمقاومتی؛ تولید - اشتغال» نامگذاری شده است، اهتمام بیشتری به ساماندهی بازار مد و لباس کشور داشته باشند.

عوامل آسیب    زا
مدرس طراحی و دوخت دانشگاه حضرت رقیه (س) یزد می‌گوید: امروزه به دلیل مدیریت غیر تخصصی در حوزه پوشش و لباس، مفهوم پوشش در جامعه اشتباه برداشت شده و جوانان به نوعی غربزدگی در این حوزه سوق داده شده‎‎اند که آسیب    های فراوانی را به طراحی مد و لباس در جامعه وارد کرده است. به گفته «آتوسا آیتی»، در استان، طراحان مد و لباس زیادی وجود دارند ولی واردات بی‌رویه پوشاک از چین و ترکیه و سپس نظام آموزشی کشور طراحان را به تغییر و تنوع در طرح و تولید الگوی مناسب ترغیب نمی‎‎کند.
وی درباره بهره    گیری از رنگ و الگوهای سنتی در طراحی لباس، عنوان می‎‎کند: البته در سال  های اخیر، حرکت    های خوبی صورت گرفته است که امید می‎‌رود بازتاب آن در آینده، افق‎‎های روشنی در رابطه با تولید پوشاک و لباس مناسب به روی جامعه بگشاید.
آیتی اظهارمی    کند: تبلیغات و فرهنگسازی مناسب هم می‌تواند جوانان و مردم را به بهره    گیری از الگوهای غنی فرهنگی خودی سوق دهد که در این رابطه هنوز هم کاستی‎‎هایی را شاهد هستیم.

   ضرورت حمایت از کارآفرینان مد و لباس  
مدرس طراحی و دوخت دانشگاه حضرت رقیه(س) یزد می‌گوید: خودباوری در تولید پوشاک داخلی و ارائه الگوهای ملی تاثیرگذار است.
«آتوسا آیتی» می‎افزاید: اگر هر ایرانی به داشته‎‎های فرهنگی خود دقت کند، مشاهده خواهد کرد که از گذشته تاکنون نماد    های تاثیرگذار زیادی در فرهنگ ما وجود دارد. ارتقای این باور از راه تبلیغات و فرهنگ    سازی امکان    پذیر است ، ولی طراحان لباس زمانی می‌توانند به تولید الگوی ملی برسند که عرصه برای عرضه این تولیدات مهیا شود.
وی از استقبال خوب جوانان یزدی از رشته های طراحی و دوخت لباس در استان خبر می    دهد و اظهار می‎‎کند: فارغ التحصیلان زیادی از چندین دانشگاه معتبر یزد در این حوزه داریم ولی بستر اشتغال آنها، آن طور که انتظار می‌رود، فراهم نیست و غالباً پس از تحصیل، فاقد شغل هستند یا در قالب مشاغل خانگی فعالیت می‎‎کنند.
به گفته آیتی، تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری بر پایه تولید و اشتغال نامگذاری شده است، با حمایت دولت از کارآفرینان عرصه تولید پوشاک، جلوگیری از واردات بی    رویه و قاچاق پوشاک و همچنین فراهم شدن مواد اولیه مرغوب برای تولید    کنندگان به همراه فرهنگسازی مناسب، امکان    پذیر خواهد بود.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار