دکتر سید محمد علی میربهبانی:
سید محمد میر بهبهانی فرزند مرحوم حاج سید عباس میر بهبهانی سر دفتر محبوب فقید ازدواج گرگان است. وی در خانواده ای مذهبی وعلمی متولد شد که برادران و خواهرانش همانند ایشان دارای تحصیلات عالیه و از مدرسان دانشگاه و پزشکان بنام می باشند.
کد خبر: ۴۱۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 01 May 2017
سید محمد میر بهبهانی فرزند مرحوم حاج سید عباس میر بهبهانی سر دفتر محبوب فقید ازدواج گرگان است. وی در خانواده ای مذهبی وعلمی متولد شد که برادران و خواهرانش  همانند ایشان دارای تحصیلات عالیه و از مدرسان دانشگاه و پزشکان بنام می باشند.
پدر بزرگ ایشان مرحوم حضرت آیت ا...سید محمود میر بهبهانی (ره)  از فقهای تراز اول دوره معاصرگرگان می‌باشد. پدربزرگ مادری‌اش مرحوم آقاسید یحیی عرفانی از کارمندان بانک کشاورزی که پدرش مرحوم آقا سید رضا عرفانی از تجارو شعرای بنام گرگانی بوده است.
وی دارای مدرک مهندسی عمران و به عنوان مهندس مجری ذی صلاح وناظر بسیاری از پروژه ها در سطح شهر گرگان از سال ۸۳ تاکنون بوده ونیز دارای مدرک لیسانس حقوق ، فوق لیسانس حقوق خصوصی وهم اکنون دانشجوی دکتری  حقوق خصوصی  در مرحله امتحان جامع می باشد. وی از مدرسین رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی ودانشگاه دادگستری گرگان (علمی – کاربردی) است . وی همانند پدر بزرگوارش سردفتر ازدواج بوده و علاوه بر آشنایی کامل نسیت به مسایل شهری، عمرانی و حقوقی، از فعالان و قهرمانان کشوری در دو رشته تنیس روی میز و بسکتبال بوده که با دوهیات رشته های مزبور به عنوان مشاور، در این حوزه فعالیت دارند.
*****
۱- تحلیل شما از مبلمان شهری گرگان چیست ؟ وبرای ارتقاء آن چه باید کرد؟ 
درابتدا باید بدانیم مبلمان شهری مجموعه اجزایی است که در فضای شهری چیده می شوند و جهت رفع نیازهای زیست محیطی به استفاده عموم می رسند و منظرو هویت شهری را تحت شعاع قرار می دهند.
نقش اصلی مبلمان شهری در سطح شهر،ایجاد مکان هایی است که زبان گویای هویت انسانی و منظر شهری ایده آل، باشد، مبلمان شهری مثل هرعنصر دیگری در سیمای شهر تاثیرگذاراست وباید دراین حوزه با طراحی و برنامه ریزی های دقیق و همچنین متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم در تکاپو باشد.
انواع مبلمان شهری شامل صندلی ها، نیمکت ها، ایستگاهای اتوبوس ، سطل های زباله ، بیلبوردها ،تابلوهای آگهی، المان ها ، نمادهای شهری و .... می‌باشد که خصوصیات و ظاهر منحصربه فرد هریک، از اهمیت خاصی برخورداراست وباید دارای دو ویژگی کاربردی وزیبایی باشد تا بتواند نیازهای عملی و بصری شهروندان را برآورده سازد و در این حوزه در چند سال اخیردرشهرگرگان شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم .
شهر گرگان با توجه به موقعیت خاص و منحصر بفردی که دارد و قسمتی از خیابانهای آن به جنگل ، قسمت دیگر به تپه و دشت وقسمتی از آن به بافت تاریخی و در نهایت تعدادی از خیابانهای آن به مرکز شهر و اماکن تجاری و یا کمربندی منتهی می شود که برای هر کدام ، با توجه به خصوصیات و مشخصات ویژه باید مبلمان مربوط به آن مکان  تعریف شود و بدون مطالعه و صرفا تقلید از الگوها جوابگوی این مهم نمی باشد ، هر شهروندی همانطور که در خانه خود احساس امنیت و آرامش دارد و مبلمان و چیدمان منزل خود را با توجه به نیازهای عملی و روحی خود مقرر می سازد،  چنانچه در خیابان های شهر گرگان قدم می زند و یا با اتومبیل خود حرکت می کنند ، باید دارای همان حس آرامش و خشنودی باشد و هویت خود را بیش از بیش احساس کند. درگرگان بیشترمبلمان شهری در مرکز و شمال شهر ( در واقع جنوب جغرافیایی گرگان ) هویدا است؛ واقعیت این است که می توان با مطالعه بیشتر و به خدمت گرفتن نیروهای متخصص بومی با توجه به نیازهای مردم عزیزمان درمناطق مختلف سطح شهر از جمله مراکز تفریحی، تجاری، خدماتی و .....مبلمانی را طراحی کرد که هر شهروند گرگانی در این مورد ، تبعیضی را متوجه نشده وفقط تفاوت را از لحاظ موقعیت مکانی و بافت محل احساس کرده وهمواره در سطح شهر با آرامش و روحیه ای مضاعف به امور جاریه خود بپردازند. 

۲- یکی از عمده ترین مسایلی که در ساختار شهرداری ها پیش بینی شده است حوزه فرهنگی و ورزشی است به نظرشما عملکرد مدیران شهرداری تا به کنون در این حوزه چگونه بوده است ؟
همانطور که مستحضرید سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ضمن توجه به وظایف که مطابق با مقررات و قوانین جاری از طرف اداره کل تربیت بدنی استان برای آن صادر می شود باید به مصوبات شورای اسلامی و هیأت مدیره نیز توجه لازم را داشته باشد و مدیر مربوطه می تواند با توجه به تخصص و تعامل با دیگر ارگانها از موفقیت بیشتری برخوردار باشد دراین خصوص سازمان مزبور در طی ادوار مختلف ، همیشه با فراز و نشیب های مختلف روبرو بوده است که نزول آن بیشتر از صعود آن بوده است چرا که مهم ترین موضوعات در این حوزه آماده کردن بستر و رشد ورزش همگانی ، ورزش پایه ، ورزش محلات و ورزش قهرمانی است و نیزبیش ازده سال است که در ورزش بسکتبال شهرداری ودرزمینه باشگاه دارای فعالیت حرفه ای داشته است که البته جای تقدیر دارد وآیا اینکه دراین مورد موفق بوده یا نه، بحث دیگری را می طلبد.
 آنچه مهم ترازباشگاه داری است این مسئله می باشد که شهرداری گرگان می تواند با مطالعه و آماده کردن بستردرزمینه ورزش همگانی ، ورزش محلات ونیز ورزش پایه گام مهمی دراین خصوص بردارد و صرفا توجه خود را معطوف به باشگاه داری در رشته خاصی نکند ، چرا که سرمایه گذاری در خصوص ورزش های پایه و همچنین می توان نگاهی خاص به دیگر ورزش های رو به رشد از جمله کبدی ، کشتی ، تنیس روی میز، اسکاواش ، فوتبال ، فوتسال و... داشت .همگانی درسنین پایین می تواند فرهنگ اصیل و آرمانی را در کنارتعلیم ورزش ، رشد دهد .
از آنجا که این موضوع ازحساسیت بالایی برخوردار است باید دیگرارگانها از جمله اداره کل تربیت بدنی ، نیروی انتظامی ، شهرداری و... از تعامل خاصی برخوردار باشند .

۳- شهروندان این روزهای وقت زیادی برای استراحت ندارند به نظر شما چه برنامه هایی باید برای اوقات فراغت شهروندان در نظر گرفت وآنها را اجرایی کرد ؟
واقعیت این است که فضای لازم برای اوقات فراغت وگذران وقت به نحو مطلوب برای شهروندان ما بسیار کم است و عواملی مانند ساخت و ساز شتاب چشم گیری داشته و رشد فیزیکی شهر درحال گسترش است و وجود بسیاری از فضاها، از جمله فضای سبز، فضای آموزشی ، فضای هنری ،فضای باز، تجاری و......را تحت الشعاع خود قرار داده است .اما با توجه به شرایط مزبور می توان به موارد زیرتوجه نمود.
۱-برنامه ریزی، طراحی وایجاد فضاهای باز شهری متناسب از لحاظ تعداد، مساحت و موقعیت مطابق با جمعیت در مناطق مختلف شهر که در این خصوص می توان به احداث فضاهای سبز و پارک ها و نیز پارک کوچک برای کودکان و بازارچه های ،سنتی و صنایع دستی و.......اشاره نمود تا شهروندان عزیز ضمن استفاده از این فضاها نیازهای تفریحی و حتی روزمره خود را برطرف سازند.
۲- ایجاد فضاهای رو باز ورزشی و تفریحی که بتواند جوانان عزیزان را به سوی ورزش و نشاط و شادی کشاند واز اوقات فراغت خود بهترین استفاده را نمایند.
۳- ایجاد فضاهای تفریحی وفرهنگی سالم جهت ایجاد تعلق و بوجود آمدن امنیت روانی به خصوص برای بانوان و کودکان.

4- از آنجا که گرگان در حال تبدیل شدن به کلان شهر می باشد ، به نظرشما مهم ترین مسئاله و اولویت در حوزه مدیریت شهری و کلان شهر چیست ؟
شهر گرگان این پتانسیل را دارد که به کلان شهر تبدیل شود منتهی کلان شهریا مگالا پلیس دارای مشخصه هایی چون تراکم جمعیت بنگاه های شاغل به امور تجاری ، فعالیت شدید حمل و نقل داخلی و خارجی ، فعالیت های وسیع فرهنگی ، درآمد زایی بالا ... که برای رسیدن به این مهم باید زیر ساخت های آن درست تابیه شود .
مدیریت شهری دراین خصوص از جهت توسعه پایدار و اصولی که شامل احداث پروژهای عمرانی و توسعه جاده‌های شهری ، ایجاد بستر برای مشاغل ، توسعه امور فرهنگی و..... می شود بسیار مهم است ولی آنچه که در این باره همه تر می باشد ، مدیریت اراضی حریم شهرها است . هرچه شهر ، بیشتر توسعه می یابد، تاثیرات خود را به نواحی دورتری در اطراف خود منتقل می کند .
عواملی مانند رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت از روستا به شهر به انجام روستاهای حریم شهر در بافت فیزیکی شهر ، افزایش واحدهای صنعتی ، تولید ، خدماتی و مسکونی زمین خواری و تغییر الگوی مصرف و مهم تر از همه سوء مدیریت باعث گستردگی فیزیکی شهر و تغییر کاربری اراضی حریم و رشد اسکان غیر رسمی دراین منطقه می شود که به نظر می رسد ارگانهای مختلف از جمله شهرداری باید با جدیت این مسأله را دنبال کنند تا به منظور پیشرفت فیزیکی و فرهنگی شهر در زمینه های مختلف دچار آسیب نگردیم. 

۵- نظر شما در مورد جایگاه بافت تاریخی و صنعت گردشگری و وظایف و تعادل ارگانهای  مختلف از جمله شهرداری چیست؟
باید اذعان داشت در مورد مسایل بافت تاریخی و صنعت گردشگری نواقص بسیار موجود است، بطوری که بافت تاریخی گرگان در حقیقت مظلوم واقع شده و این گونه برخورد با آن محل تأمل است .
چنان که میدانید بافت تاریخی گرگان در ایران بعد از یزد و شیراز رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و چنان شکوه و زیبایی دارد که وقتی یک شهروند درآن مکان ها قدم می زند و یا ازکنارآن عبور می کند، گویا خود را متعلق به آن عصر و دوره می داند .
 تعدادی ازاین املاک نیاز به مرمت اساسی دارد و تعداد دیگر دارای مالک شخصی می باشد ولی حاضر به فروش آن به دولت نیستند و متأسفانه این سرمایه ملی در شرف تخریب هستند که امیدوارم با تعامل بین مردم و مسئولین این مشکل برطرف گردد.
یکی ازمراجعی که می تواند دراین خصوص کمک شایانی کند و تا حدودی نیز وظیفه دارد شهرداری و دیگر ارگانهای مختلف می باشد بطوری که قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی در موارد مختلف خود خصوصا مواد ۵و۶و۸ این موارد را به نوعی پیش بینی نموده است .
دراستان گلستان ۳۰ نمونه منطقه گردشگری مشخص شده که پنج مورد : ناهارخوران، النگ دره، زیارت، هزارپیچ، شصت کلا مربوط به گرگان است ولی آنطور که باید وشاید به صورت بهینه استفاده شود مثمرثمر نمی گردد، نکته ای که شایان ذکراست این می باشد که مکان یابی علمی وهمه جانبه جهت احداث هتل – پارک پیشرفته یا آبی – تله کابین و دیگر مواردی که باعث جذب گردشگرو توریست می شود باید به طور صحیح  انجام گیرد و نیز باید بتوان با رایزنی و تعامل قوی ترین سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در این  مورد بکار گرفت .
در خصوص بافت تاریخی نیز باید عنوان کرد اطلاع رسانی و وجود تعداد  تابلوهای راهنما در سطح شهر اندک  باشد ونیزسیستم حمل و نقل شهری اعم از اتوبوسرانی و تاکسیرانی در این خصوص اطلاعات کافی را نداشته که می توان برای آگاهی آنها ، برای مثال : چند جلسه کلاس آموزشی و توجیهی در نظر گرفت. و همچنین می توان برای رسیدن به تعالی در خصوص این موضاعات اداره کل محترم راه شهر سازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان تسهیلات ویژه ای را در نظر بگیرند و یا می توان مانند تعدادی از شهرهای کشور که شهرداری آن دارای معاونت اجتماعی و یا حتی گردشگری و... است ، به آن سمت پیش رفت . البته در این چند سال اخیر شهرداری و دیگر ارگانها تقریبا نسبت به ادوار گذشته فعال تر بوده اند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار