رئيس اتحاديه مصالح فروشان مشهد:
رئيس اتحاديه مصالح فروشان مشهد وضعيت بازار مصالح فروشان را راکد خوانده و مي‌گويد: با روند کنوني خيلي از مصالح فروشان ناچار شده اند با مراجعه به اتحاديه پروانه کسب خود را ابطال کنند.
کد خبر: ۴۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳ 01 June 2015

به گزارش تابناک از خراسان ، «محمد وکيلي» مي افزايد: تعداد ۱۳۰ مصالح فروش پروانه کسب خود را در اتحاديه ابطال کرده اند.

وي در پاسخ به اینکه پيش بيني شما از آينده اين بازار چيست؟ مي گويد: فقط بانک ها مي توانند با پرداخت تسهيلات بانکي به ساخت و سازها رونق بدهند. اگر اين کار ميسر نباشد نمي توان وضع بازار مصالح فروشان و مسکن را پيش بيني کرد.

وي تصريح مي کند: تعيين وضعيت مسکن و بازار مصالح ساختماني کمي پيچيده شده است؛ چون قيمت ملک تا اندازه زيادي متأثر از جو رواني است.


رکود در بازار مسکن و ساخت و ساز باعث شده است که خواب بازار مصالح ساختماني مشهد عميق تر شود و اين بازار در گرداب بلا تکليفي دست و پا بزند. اين وضعيت بر بيش از 100 رسته شغلي سايه افکنده است و همه نگاه ها به اين بود که امسال با رونق ساخت و سازها، بازار مصالح ساختماني نيز به حرکت در آيد؛ ولي اين خواسته نه تنها محقق نشده بلکه بازار مصالح ساختماني در آستانه تعطيلي قرار گرفته است.

فعالان بازار مصالح ساختماني بر اين عقيده اند که اگر اين روند ادامه يابد، شايد 80 درصد مصالح فروشان عطاي اين شغل را به لقايش ببخشند.ازسويي ديگر بر اساس گفته مصالح فروشان، اداره دارايي بدون احتساب ميزان فروش، هر سال بر ميزان ماليات مي افزايد و اين اقدام مشکلات مصالح فروشان را دامنه دار کرده است.

تعدادي از مصالح فروشان مشهد معتقدند که اداره کل دارايي و امور اقتصادي بايد ماليات را بر اساس فروش سالانه آن ها تعيين کند.

براي روشن شدن وضعيت بازار سري به بولوار توس و خين عرب مشهد زديم و با مصالح فروشان درباره مشکلات آنان به گفت گو نشستيم.يک مصالح فروش در بولوار توس مي گويد: نرخ مصالح ساختماني نسبت به سال گذشته نه تنها افزايشي نداشته،بلکه کاهش هم داشته است.باوجود افزايش قيمت بنزين و گاز هنوز بازار کششي براي افزايش قيمت ندارد، ولي به محض اين که بازار رونق خود را به دست بياورد، حتما قيمت ها افزايش مي يابد.

"نادريان "قيمت هر پاکت سيمان را 70 هزار ريال اعلام مي کند و مي افزايد: طبق اعلام اتحاديه بايد هر پاکت سيمان 73 هزار ريال به فروش برسد، ولي هم اکنون به علت وضعيت نامناسب بازار، زير في شرکت تعاوني به فروش مي رسد.وي خواب بازار مصالح ساختماني را بسيار عميق مي داند و مي گويد:با شوک هاي جزئي مانند تک نرخي شدن بنزين بعيد مي دانم بازار حرکتي داشته باشد.

يک مصالح فروش ديگر نيز اظهار مي کند: هزينه حمل ونقل، يک ششم قيمت مصالح ساختماني را تشکيل مي دهد و به طور طبيعي وقتي در نرخ سوخت افزايش قيمت ايجاد مي شود در قيمت تمام شده مسکن هم تاثير گذار است.

"صباغ "مي افزايد: بيشتر همکاران ما تغيير شغل داده وکارگران خود را اخراج کرده اند و هر روز به تعداد کارگران ساختماني افزوده مي شود.يک مصالح فروش ديگر هم به خبرنگار ما مي گويد: هم اکنون سرمايه اي در دست مردم نمانده تا ساخت وساز کنند؛ چون همه سرمايه ها در موسسات مالي اعتباري و بعضي شرکت هاي سهامي و...بلوکه شده و نمي توان آن سرمايه ها را به بازار تزريق کرد.

"عدالتي" مي افزايد: اداره کل دارايي علاوه بر اين که 15 درصد ماليات را افزايش داده است، صورت قبلي فروش ما را هم قبول نمي کند و علي الحساب دريافت مي کند و اين کار باعث دلسردي مصالح فروشان مي شود چون توان پرداخت ماليات هاي کمر شکن را ندارند.

در ادامه گزارش يک مصالح فروش ديگر نيز مي گويد: اگر اين روند ادامه پيدا کند من هم مانند ديگر همکارانم اين شغل را رها خواهم کرد؛ زيرا نمي توانم جواب گوي حقوق کارگران خود باشم.

"خشخاشي" مي افزايد: در شهر مشهد اگر برخي ساخت وسازها را مي بينيم قرارداد آن ها قبلا بسته شده است و با وضع فعلي هيچ قرار دادي براي ساخت وساز جديد منعقد نمي شود.

يک آهن فروش بولوار توس مشهد هم مي گويد: نرخ تيرآهن ۱۴ اصفهان شاخه اي ۲۶۶ هزار تومان، تيرآهن ۱۶ هر شاخه ۳۲۶ تومان و تيرآهن ۱۸ هم هر شاخه ۳۸۷ هزار تومان و ميلگرد هم کيلويي هزار و ۵۴۰ تومان است.

وي در پاسخ به این سوال که اين قيمت ها از سال قبل تاکنون چقدر تغيير کرده است؟ مي افزايد: قيمت آهن از سال قبل تاکنون ۱۰ درصد کاهش يافته است.يک آهن فروش ديگر هم در گفت وگو با خبرنگار ما از تعطيلي يکي پس از ديگري آهن فروشان اين منطقه خبر مي دهد و مي افزايد: در همين منطقه (حوالي شهيد فهميده) حدود ۸ نفر تغيير شغل داده اند.

«شايسته» مي افزايد: همه منتظر تحرک در بازار ساخت و ساز هستند؛ زيرا با رونق بازار مسکن، بازار اقتصادي هم جان خواهد گرفت.

همچنین يک کارشناس مسکن هم که از ذکر نامش خودداري مي کند به روزنامه خراسان مي گويد: متأسفانه شهرداري مشهد در افزايش قيمت مسکن و رکود آن تأثير به سزايي داشته است. وي مي افزايد: ساخت مسکن با دستورالعمل هاي شهرداري مشهد و پول هايي که مي گيرد اصلاً مقرون به صرفه نيست؛ بايد شوراي شهر مشهد در اجرايي کردن دستورالعمل هاي شهرداري مشهد تجديدنظر کند چون خيلي از بساز بفروش ها سرمايه هاي خود را به دليل وجود موانع مختلف به بانک ها انتقال داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار