درآستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، زمانی که وعده های زیبایی از نامزدها به گوش می رسد وعده هایی که باعث می شود درمدتی هرچند کوتاه شرایط نامطلوب اقتصادی را فراموش کرده و به آینده پیش رو خوش بینانه نگاه کنیم
کد خبر: ۴۲۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 11 May 2017
تابناک رضوی به نقل از نخست نیوز : درآستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، زمانی که وعده های زیبایی از نامزدها به گوش می رسد وعده هایی که باعث می شود درمدتی هرچند کوتاه شرایط نامطلوب اقتصادی را فراموش کرده و به آینده پیش رو خوش بینانه نگاه کنیم .درهمین راستا فرصتی دست داد تا درخدمت مهندس حمیدی رییس انجمن صنایع خراسان رضوی باشیم و درگفت وگویی کوتاه انچه امروز درذهن مردم و تولید کنندگان می گذرد را بااین کارافرین نمونه کشوری واستانی درمیان بگذاریم . انچه درادامه می خوانید حاصل این گپ وگفت است .
در ابتدای سال ٩۶- اوضاع اقتصادی کشور را در چند جمله چگونه می توان ارزیابی کرد. برجام چه تاثیری بر اقتصاد کشور داشت و روند کشور و اوضاع پیش رو تا سال ١۴٠٠ را چگونه ارزیابی می کنید؟
توضیحا نه فقط شعار و نامگذاری سال ٩۶ بلکه شعار و نامگذاری ۵ ساله اخیر مقام رهبری تولید و صنعت را در کانون توجه قرار داده است. 
تداوم رکود سالهای ٩۴ و ٩۵ را به ارث برده است ٢ ساله که اکثر منابع از ذخایر خود خوردند یا متوقف گردیدند. برجام مسلما دست آورد ارزشمندی برای کشور و صنایع می باشد ولی ناگفته نماند تا قبل از توفیق برجام برخی از مسوولین علت بر عدم توفیق و شکست را بگردن تحریمها انداخته بودند که باعث توقع اضافی اکثر مردم از برجام شده بود. 
مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی- اشتغال و عمل نام گذاری کرده اند . به طور مشخص بزرگترین مشکلات کشور طی سالهای گذشته که تبدیل به بحران می شد نام سال عنوان شده اکنون پیش بینی شما از روند حرکت دولت یازدهم در این خصوص چیست؟
ارزیابی شرایط اقتصادی کشور تا سال ١۴٠٠ را می توان ٢ گونه پیش بینی نمود. ایران قابلیت و قدرت جهش قابل توجهی در شرایط اقتصادی خود تا سال ١۴٠٠ را دارد مشروط بر اینکه دولتمردان با ایمان لایق و کاردان برای قسمتهای مهم کشور انتخاب و حمایت همه جانبه بشوند ولی در هر حال به دلیل عملکرد نامطلوب دولت قبلی رسیدن به رشد ٨ درصدی بعید می باشد.
به اعتقاد شما چگونه می توان کاندیداهای انتخابات را مجاب کرد که به شعارهایی زیبایی که اکنون سر می دهند جامه عمل بپوشانند و پس از انتخاب شدن از سوی مردم آنها را فراموش نکنند. 
مساله مجاب کردن کاندیداها برای اینکه به قول اینکه هنگام انتخابات به مردم داده اند عمل نمایند مطرح نیست کاندیدایی که اینکار ار می کند فریبکار است و مردم باید دقت نمایند به فریبکار رای ندهند و اگر هم اشتباها رای دادند بعدا از طریق مراجع قضایی در حد امکان و ضوابط قانونی برای آنها بجرم فریب ملت ایران ایجاد چالش نمایند. 
راهکاری که شما به عنوان یک مدیر کارکشته و مجرب برای برون رفت از وضع فعلی می بینید، به طور جامع، یعنی هم در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد بین الملل و اقتصاد کشور مسایل مالیاتی و قوانین، سیاستهای اقتصادی و ... چه می تواند باشد، به طور مشروح بیان فرمایید. 
١-مقدار زیادی از راهکارهایی که قبلا بررسی، مشخص و به صورت قانون یا آئین نامه مصوب گشته است باید دولت آنها را سریعا و صحیحا انجام دهد مانند قوانین مصوب شده بهبود کسب و کار.
٢-مبازه بی امان و شدید با قاچاق 
٣-کنترل و کاهش ملی گرایانه واردات به خصوص کالای مشابه ساخت داخلی اینک فتوای شرعی آن هم توسط مقام معظم رهبری صادر گردیده است. 
دقت فرمایید چنانچه دولتمردان و نیروهای اصلاعاتی کشور بتوانند فقط پنجاه درصد از ورود کالای قاچاق و واردات غیر ضروری و مشابه داخلی بکاهند وسرمایه های مربوطه را به سمت گسترش تولیدات داخلی هدایت نمایند سالیانه حدود یک میلیون نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد. 
۴-صادرات مواد خام و کالای نیم ساخته طی برنامه خردمندانه ۵ تا١٠ ساله تبدیل به تولیدات در داخل کشور شود که هم ارزش افزوده هم اشتغالزایی را دارد همراه خود به آن سوی مرزها میبرد و چنانچه در این بخش موفق شویم برای اداره کشور نیازی به صادرات نفت خام مطلقا نخواهد بود. 
۵-بجای افزایش فشار مالیاتی همه ساله به صنعتگران مالیات حقه از مالیات گریزان و مالیات معافان اخذ شود و فشار به صنعتگران و سایر طبقات مالیات دهنده کاهش یابد. 
۶-مبارزه شدید و موثر با فساد گسترده در کلیه شئونات کشور .
٧-استفاده از افراد با ایمان واقعی و متخصص در مشاغل مهم دولتی. 
٨-همسوئی و تعامل کامل دولتمردان ونهاد رهبری باعث رشد و شکوفایی سریعتر برنامه های کشور می گردد. 
٩-در اجرای اقتصاد مقاومتی فرهنگ شعار و حرف درمانی باید جای خود رابه اقدام و عمل بدهد و گرنه مطلقا به رشد مطلوب ٨ درصد اقتصادی نخواهیم رسید. 
١٠-تلطیف سیاست خارجی کشور مسیر اقتصاد مقاومتی و رشد و شکوفایی کشور را هموارتر می نماید . 
١١-گسترش فرهنگ ایرانی« جنس خوب ایرانی بجر» چرخ اکثر صنایع متوقف یا نیمه متوقف را بگردش در می آورد . 
١٢-بررسی و تغییر و اصلاح برنامه های آموزشی کشور دادن سهم عمده به حجم آموزشهای فنی و حرفه ای در قبال آموزشهای تئوریک و کلاسیک . آموزشها باید بر اساس نیازهای کشور باشد از نظر کمیت و کیفیت مهم آموزشهای فنی و حرفه ای در ٣ سطح (کارگر ماهر- تکنسین- مهندس عملی) باید حدود ٧٠ درصد و آموزشهای تئوریک و کلاسیک حدود ٣٠ درصد باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار