استاد دانشگاه مونترال کانادا:
استاد معماری دانشگاه مونترال کانادا گفت: باید در عرصه معماری منابعی را به یادگار بگذاریم که آیندگان به آن فخر فروشی کنند.
کد خبر: ۴۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 23 May 2017
به گزارش تابناک سمنان، علی رضا باوندیان روز سه شنبه درهمایش 'تجلیات طبیعت در معماری سنتی ایران' که در دانشگاه آزاد شاهرود برگزار شد ، افزود: امروز اگر بخواهیم از میراث معماری خود نمونه هایی را یادآوری کنیم به 300 سال پیش و به آثار موجود در اصفهان اشاره می کنیم، پس باید از خود نمونه هایی را به یادگار بگذاریم که آیندگان ماهم به آن افتخار کنند.

وی افزود :هیچ تمدنی، فرهنگی،اندیشه‌ای و تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد.

وی بابیان اینکه، معماری سرایش قضای الهی است با زبان دل‌انگیز فضا، افزود:مشکل بزرگی که در عرصه معماری داریم این است که معماری را یک نوع دانش می‌دانیم درصورتی‌که معماری اصلا دانش نیست بلکه ساختمان‌سازی دانش است.

وی ادامه داد: معماری یک دارایی است و دارایی فرزندانی دارد که دانش و معماری یکی از آن‌ها هستند.

باوندیان افزود: معماری برآمده از دانش نیست چون اگر معماری را فقط موکول به دانش کنیم آن را تا حد زیادی نزول داده‌ایم.

وی گفت: معمار کسی است که به دانایی‌های نوینی در نسبت میان فضا و انسان دسترسی پیداکرده و این دانایی‌های خود را در قالب عناصر کالبدی عرصه می کند.

باوندیان تصریح کرد: تمدن‌های بزرگ تمدن‌هایی هستند که در افتخارات بزرگ تاریخی دست به دامن معماری شده و معماران بزرگ را بکار گرفته‌اند.

وی افزود: امروزه رویکرد ما به معماری صرفا یک رویکرد آموزشی نیست، معماری یک رشته آموزشی مثل بقیه رشته‌هانیست.

باوندیان گفت: باید وضعیت معماری را از حالت بسیار مسطح، مکانیکی، سنگین و بسته رها کنیم و حوزه‌های آموزشی و پژوهشی معماری بسیار شناورتر، پویاتر و جذاب‌تر از این باشد.

وی با انتقاد از نحوه آموزش رشته معماری گفت: متأسفانه مؤسسات آموزشی معماری، مؤسسات خدمات آموزش معماری هستند یعنی دانشکده معماری ما هیچ فرقی با مؤسسات خدمات معماری ندارند.

در این همایش که به همت گروه معماری و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزارشده بود چند تن از اساتید گروه معماری این دانشگاه هم سخنرانی کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار