هشدار دکتر ایران آهور عضو شورای اسلامی شهر تبریز
شهرهای مختلفی در طول تاریخ شکل یافته‌اند و تبریز نیز یکی از پرسابقه‌ترین و تاریخی‌ترین‌های کشور ایران است اما با این حال مشکلاتی وجود دارد که هم ریشه در گذشته و هم چند سال اخیر دارد.
کد خبر: ۴۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳ 03 June 2015

عضو کمیسیون عمران و خدمات شهری با بیان اینکه جای بسی گلایه دارد که اکثر کمیسیون‌ها به جز کمیسیون بودجه غیرفعال هستند گفت: کمیسیون بودجه در اویل سال ۹۴ فعال است اما آینده مشخص نیست، چه می‌شود.

عضو کمیسیون عمران و خدمات شهری با بیان اینکه جای بسی گلایه دارد که اکثر کمیسیون‌ها به جز کمیسیون بودجه غیرفعال هستند گفت: کمیسیون بودجه در اویل سال ۹۴ فعال است اما آینده مشخص نیست، چه می‌شود.

 ایران آهور در رابطه با وضعیت شهر تبریز و ابعاد مختلف آن با بیان اینکه شهر، موجودی پویا است که می‌تواند توسط انسان‌ها تغییر پیدا کند، اظهار داشت: شهرهای مختلفی در طول تاریخ شکل یافته‌اند و تبریز نیز یکی از پرسابقه‌ترین و تاریخی‌ترین‌های کشور ایران است اما با این حال مشکلاتی وجود دارد که هم ریشه در گذشته و هم چند سال اخیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توان با پذیرش موضوع همدلی و همزبانی نسبت به حل مشکلات و پیشرفت و تعالی شهر تلاش کرد، ادامه داد: جوانان ما و به طور کلی همه می‌توانند برای پیشرفت و بهبود اوضاع شهری پیشنهاداتی را حتی در حد تئوری و نظریه مطرح کنند، باید به آنها ارزش داده و قدردانی کرد.

عضو شورای شهر تبریز اهمیت دادن و ایجاد اعتماد به نفس در مردم و به خصوص جوانان را باعث نزدیک‌تر شدن آنها به مسئولان و در نتیجه رشد جامعه و فرهنگ شهری مهم دانست و تصریح کرد: باید به نظرات جوانان گوش دهیم و با آنان گفت‌و‌گو کنیم.

آهور یکی از راهکارهای افزایش شور و نشاط در جامعه و شهرها را ایجاد شغل و مسکن برای مردم خواند و تاکید کرد: اکثر مراجعه‌کنندگان فعلی به دلایل بیکاری و مشکلات مالی دچار مسئله شده‌اند و مطمئنا با حل این معضلات می‌توان جامعه بهتری داشت.

در ایران تنها تهران کلانشهر است

عضو کمیسیون عمران و خدمات شهری در خصوص اینکه خدمات ارائه شده در تبریز در چه جایگاهی قرار دارد، اظهار داشت: طبق قراردادهای بین‌المللی شهرهایی با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر کلانشهر نامیده می‌شوند و طبق این تعریف در ایران تنها شهر تهران به عنوان کلانشهر است و سایر شهرها از جمله تبریز تحت عنوان متروپلیس یا مادر شهر نامیده می‌شوند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه تبریز و اغلب دیگر شهرهای بزرگ کشور تنها نامشان کلانشهر یا مادرشهر هستند و از منظر خدمات در سطح پایین‌تری قرار دارند.

آهور تصریح کرد: از نظر زیباسازی شهری، افزودن یک نقطه می‌تواند همه چیز را خراب کند یا بالعکس زیبایی را چندین برابر کند؛ از این نظر و از نظر معماری، شهر تبریز و ایران جایگاه بسیار مرتفعی در جهان داشته و بزرگترین معماران دنیا در طراحی‌های خود از شهرهای ایران الهام‌گیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در شهر و به خصوص کشور ما از صاحب نظران این عرصه استفاده نمی‌شود و مسئولان فقط حرف‌های خود را قبول دارند که باعث ایجاد مشکلات زیادی در شهرداری می‌شود، اظهار داشت: ما باید هم به نحو احسن از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم و در کنار آن با بومی‌سازی آن و دخالت دادن فرهنگ خودمان در آن، فضای بهتری در شهر ایجاد کنیم.

آهور با بیان اینکه همچنین می‌توانیم از هنر تذهیب قرآنی در نمای ساختمان‌ها استفاده کنیم ادامه داد: نماسازی و زیباسازی نشان‌دهنده هویت شهر ما خواهد بود و می‌توانیم خط آسمان ایرانی اسلامی را به‌وجود آوریم و مانع از تراکم و تغییر طبقات اضافی منازل شویم.

کمیسیون‌های شورای شهر تبریز تعطیل است

عضو کمیسیون عمران و خدمات شهری در ادامه با بیان اینکه جای بسی گلایه دارد که اکثر کمیسیون‌ها به جز کمیسیون بودجه غیرفعال هستند و کمیسیون بودجه نیز با توجه به اینکه در اوایل سال ۹۴ هستیم فعال است و در آینده مشخص نیست چه خواهد شد گفت: کمیسیون عمران به علت غیبت اعضا مدتی است که تشکیل نمی‌شود، متاسفانه افرادی که ریاست را انتخاب می‌کنند فقط بحث مقام را در نظر داشته و به اینگونه مسائل رسیدگی نمی‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات زیادی در سطح شهر وجود دارد که باید با برگزاری جلسات بیشتر نسبت به حل آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به این سئوال که چه اقداماتی در خصوص بافت فرسوده داخل شهری و مشکل عدم نظارت به ساختمان‌ها انجام شده گفت: بافت‌های حاشیه شهری و نیز برخی بلوک‌های داخل شهر فرسوده هستند که برای حل آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است ولی برخی بافت‌های فرسوده املاک شخصی بوده و نیازمند همراهی مردم است.

آهور به بحث شورایاری‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مردم شهر می‌توانند تحت عنوان شورای محلات با ما همکاری کرده و سیاست‌های شهری شورا را انجام دهند؛ به عنوان نمونه در یکی از مناطق تبریز شورایارها به صورت خود جوش تشکیل شده و باعث هماهنگی بیشتر در اجرای پروژه‌های شهری شده‌اند.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص مرکز پژوهش‌های شهر نیز اظهار کرد: این مرکز فقط مختص تبریز نیست و در شهرهای مختلف کشور نیز وجود دارد، رسالت این مرکز مطالعه علمی و پژوهش در خصوص برخی لوایح و مصوبات شهرداری و شورای شهر است که ابعاد گسترده‌ای دارند.

اعضای شورای در عزب و نصب‌های دخالت نکنند

آهور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دخالت اعضای شورا در عزل و نصب‌ها گفت: به عنوان عضوی از ۲۱ نفر تا جایی که توانسته‌ام در خصوص عزل و نصب‌های شهرداری دخالتی نکرده‌ام، چرا که طبق قانون نمی‌توانم و از اول سعی کردم هیچ دخالتی نداشته باشم و در جلسات مختلف پیشنهاد کرده‌ام هیچ یک از اعضاء دخالتی نباشد چرا که این کار جزو وظایف ما نیست.

وی محل تامین بودجه شهرداری را حدود ۷۰ درصد از تعرفه عوارض محلی، تغییر کاربری، ماده ۱۰۰ و سایر موارد خواند و اظهار داشت: البته اخباری رسیده که شهرداری در گرفتن عوارض برخی مناطق به مشکل برخورده است اما شهرداری‌های مناطق مختلف می‌توانند با جذب سرمایه بودجه خود را به شکل کامل تامین کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر امیدواریم بودجه‌ای که تعلق می‌گیرد، به صورت مساوی بین مناطق مختلف تقسیم شده و این طور نباشد که یک قسمت شهر پیشرفت کند و قسمت دیگر دچار مشکلات عدیده شود.

آهور افزود: در بحث ترافیک شهری، مسائل سطحی نبوده و ساختار تبریز نیاز به اصلاح دارد، ۵۰ درصد از ترافیک شهر تبریز ناشی از جابه جایی نامناسب عابران پیاده است که باید با در نظر گرفتن پل‌های عابر پیاده و نیز مکانیزه کردن آنها به حل این معضل کمک کنیم، از طرف دیگر مسیرگشایی و مدیریت بهتر راه‌های شهری نقش مهمی در بهبود وضعیت خواهد داشت.

  آهور از  تغییر کاربری ۳۰۰ هکتار از اراضی  فضای سبز تبریز در طول ۹ سال  خبر داد و افزود:   این تغییر کاربری ها  با وجود طرح تفضیلی جامع رخ داده و برای آینده شهر بسیار خطر آفرین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :