آيت‌‌الله دکتر هاشم‌ هاشم‌زاده ‌هريسي عضو مجلس خبرگان
آيت‌‌الله دکتر هاشم‌ هاشم‌زاده ‌هريسي در گفتگو با خبرنگاران درباره ضرورت‌هاي پرداختن به اصول امام با وجود تاکيدات مقام معظم رهبري در سالگرد ارتحال امام خميني(ره) اظهار کرد: اين امر بسيار ضرورت دارد و مهم است، چراکه هم امام‌شناسي است و هم در پي آن اصول امام و اصول انقلاب اسلامي مشخص مي‌شود. البته اين کارها وظايف روزمره در اين نظام است.
کد خبر: ۴۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 07 June 2015

 يک عضو مجلس خبرگان گفت: بايد بي‌طرفان، معتدلان و اهل بحث،‌ اصول را از کلام امام دربياورند و بعد اولويت‌بندي کنند و بهترين کتاب را به جامعه ارائه دهند تا همگان از آن استفاده کنند.

آيت‌‌الله دکتر هاشم‌ هاشم‌زاده ‌هريسي در گفتگو با خبرنگاران  درباره ضرورت‌هاي پرداختن به اصول امام با وجود تاکيدات مقام معظم رهبري در سالگرد ارتحال امام خميني(ره) اظهار کرد: اين امر بسيار ضرورت دارد و مهم است، چراکه هم امام‌شناسي است و هم در پي آن اصول امام و اصول انقلاب اسلامي مشخص مي‌شود. البته اين کارها وظايف روزمره در اين نظام است.

وي افزود: پرداختن به اين موضوع خيلي مغفول مانده است، اصول امام بايد استخراج شود و در سيستم آموزشي در دانشگاه‌ها و مدارس به آن پرداخته شود. البته وصيت‌نامه حضرت امام به صورت سطحي و نه دقيق در دانشگاه‌ها مطرح است و اما اصول امام از اين مهمتر است چراکه همه چيز را حضرت امام در وصيت‌نامه نگفته است، وصيت‌نامه يک اهميتي دارد و اين اصول امام اهميت ديگر.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد:‌ اين اصول گاهي فراموش، گاهي تحريف و گاهي جايگزين‌هايي برايش پيدا مي‌شود، تا اينکه کم‌کم اهميت موضوع تغيير مي‌کند و اين خيلي مضر است.

آيت الله هاشم‌زاده هريسي اضافه کرد: اين هدف به کار علمي و تحقيقاتي نياز دارد، منابع اين اقدام کاملا در صحيفه نور و امام موجود است. رهبري کليات را گفته‌اند که البته برجسته است و قابل تحريف نيست، موارد ديگري هم وجود دارد که واقعا بايد برجسته و شمارش شود.

وي گفت:‌ من زياد روي کلام امام کار کردم و اولين کتاب موضوعي را در زمان حضرت امام با عنوان «وظايف نمايندگي در کلام امام» نوشتم. در مجلس سوم که من نماينده بودم از کلام امام عليه ديگران و کوبيدن آنها استفاده مي‌شد. من آنجا تصميم گرفتم که درباره وظايف نمايندگي در کلام امام، مقاله يا کتاب بنويسم. امام هم به صراحت فرمودند که از کلام من براي کوبيدن ديگران استفاده نکنيد. سرانجام کلام امام درباره نمايندگان را درآوردم و در 18 موضوع تفکيک کردم که منظور از هر جمله چيست، بعد روايات و آياتي که پشتوانه آن است نيز ذکر کردم. حتي دوره چهارم مجلس با اين کتاب آغاز شد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد: بسياري از اصول امام وجود دارد که کاربردي است،‌ در کنار اصول کلي بايد به جزئيات هم پرداخته شود. کليات بايد باشد ولي وجود جزئيات ضروري است تا مشخص شود معناي هر اصل چيست.

آيت الله دکتر هاشم‌زاده هريسي افزود: مثلا امام در کلامش چند خطاب داشت،‌ يکي به دنيا، دوم به کساني که با انقلاب و اسلام دشمن بودند،‌ سوم مردم بود. خطابش به مردم مهربانانه و با تشکر از آنها بود. به مردم نهيب نمي‌زد اما به دنيا و مخالفان اسلام و انقلاب نهيب مي‌زد. مي‌گفتند که به من رهبر نگوييد به من خدمتگزار بگوييد. اين يک اصل است. رأي مردم هم برايشان خيلي مهم بود. رأي را حق‌الناس مي‌دانستند، اين عنوان را نگفتند اما واقعيت اين است که آن را حق‌الناس مي‌دانستند. مدام به ناظران و مسئولان در اين باره نهيب مي‌زدند.

وي بيان کرد: همچنين به مسئولان نظام نيز خطاب داشت و خيلي شديد بود، به‌ آنها نهيب مي‌زد. منشورها صادر مي‌کرد. منشورهاي 6 ماده‌اي و 5 ماده‌اي به نهادها و ارگان‌ها و نيروهاي مسلح، قوه قضائيه، نخست‌وزير و رئيس‌جمهوري مي‌داد و نهيب مي‌زد. اين منشورها اصول است، نبايد فراموش شود.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: اينکه چرا امام به مسئولان نهيب مي‌زد به اين دليل بود که مسئولان وظيفه‌شان خدمتگزاري است، مسئولان يک وقت افراط مي‌کردند، زماني تفريط مي‌کردند، يا ظلمي به وجود مي‌آمد، آن وقت انقلاب اسلامي حقيقتش را از دست مي‌داد، يک انقلاب به وسيله مردم هويتش را از دست نمي‌دهد بوسيله مسئولان از هدف دور مي‌شود.

آيت الله هاشم‌زاده هريسي با بيان اينکه «بد عمل کردن مسئولان خيلي نامطلوب است»، گفت: اگر ظلمي شود يا نارضايتي و فساد اخلاقي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، اداري و يا سياسي رخ دهد، مسئولان زمينه‌ساز آن هستند نه مردم. امام از اين خطرها و آسيب‌ها به خوبي مراقبت مي‌کردند و مدام تذکر مي‌دادند.

وي اضافه کرد: يک اصل ديگر امام اين بود که خيلي کم‌هزينه و پربرکت بودند، برخي افراد پربرکت هستند خيلي کار مي‌کنند، توليد ثروت مي‌کنند، خستگي‌ناپذير هستند، اما گاهي هزينه اين امور زياد مي‌شود. اما امام کم‌هزينه و پربرکت بودند. اوايل شروع حرکت امام، در تبعيدها که خودشان و خانوده‌اش در کوران مشکلات بودند، با هزينه کم، از اموال شخصي خودشان يا با کمک هزينه‌هايي که مردم از داخل و خارج به امام مي‌دادند همه چيز ساماندهي و آن نهضت اسلامي اداره هدايت مي‌شد.

آيت الله هاشم‌زاده ادامه داد: بعد از انقلاب هم کل کشور در دست امام بود ولي يک ريال از بيت‌المال استفاده نکرد. حتي به آن اموال و املاکي که به عنوان ولايت فقيه در اختيارش بود، دست نمي‌زد و مي‌گفتند که عوايدشان جمع و براي کشور هزينه شود. در خانه کوچک يک طلبه در جماران زندگي مي‌کردند و حسينه‌‌اي هم کنارش بود که حتي گچکاري هم نشده بود. آنجا محل ملاقات‌هايشان بود و از همانجا دنيا را تکان مي‌دادند. امام خدم و حشم و اطرافيان نداشت، هزينه نداشت چيزي را براي خودش و فرزندانش نگذاشت. امام کسي بود که خدماتش بيشتر بود تا هزينه‌. خودش را آلوده مال و اموال نکرد.

اين عضو مجلس خبرگان در پاسخ به اين سؤال که براي اينکه «اصول امام استخراج کنيم، پيشنهاد شما چيست؟» گفت:بايد گروهي از همان مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام، يا هر جاي ديگر تشکيل شود. گروهي که محقق، دانشگاهي، بي‌طرف و معتدل و اهل بحث باشد. سياسي و جناحي نباشد. البته سياست بد نيست اما سياست‌هايي که ما داريم بد است. سياستي که امام گفته به معناي تدبير امور و مديريت است. تدبير و برنامه‌ريزي در مسير تعالي انسان‌ها در دنيا و آخرت معناي سياست است. اين سياست‌هايي که ما داريم، فرياد کشيدن‌ها، دادها و بيدادها و تهمت زدن‌‌‌ها سياست نيست. ما بايد با دشمن هم بايد باادب صحبت کنيم حال چه رسد به دوست. اين سياستي که ما داريم اسلامي نيست.

وي خاطرنشان کرد: بايد افراد خوش‌فکر و اهل فکر و عاشق امام انتخاب شوند،‌ چنين گروهي بايد کارش فقط اين باشد که از کلام امام اصول را دربياروند و از ديگران نظر بگيرند و بعد اولويت‌بندي کنند و بهترين کتاب را دربياورند تا همگان از آن استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :