کد خبر: ۴۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲ 08 June 2015

نوسازي مدارس و پاسداري از ميراث فرهنگي؟!

سعید معزی

خوانندگان محترم شايد از عنوان مقاله كمي متعجب شوند!نوسازي مدارس و ميراث فرهنگي چه ربطي به هم دارند؟ حوصله فرماييد تا آخر مطالعه كنيد. بعداز استان شدن اردبیل، بودجه عمراني رشد چشمگيري داشت در سايه مديريت برنامه ريزي يا همان سازمان برنامه ريزي با تقسيم درست و شيوه علمي با توجه به نياز سنجي به تدريج معضل پروژهاي عمراني تقليل نمود.

در اين ميان نوسازي مدارس وضع آشفته اي داشت. اساس مديريت اش سرعت و تسريع بخشيدن به كارهاي عمراني بود در حقيقت كيفيت را فداي كميت ساخت ، توانست معضل مدارس را در بعضي از مناطق از سه شيفته بودن مرتفع سازد. سه شيفته بودن مدارس هزينه سنگيني بر كيفيت آموزش تحميل مي كرد كه موجب هدر رفت پتانسيل هاي موجود مي شد .

1- مدرسه سيدآباد كلخوران درست يك سال بعد از افتتاح بودجه اي به منظور تعمير و بازسازي هزينه اي بالغ بر 30% كل هزينه كه احداث و به مرحله افتتاح رسيده بود منظور نمودند نتجه اينكه سرعت بخشيدن و كيفيت را نديدن اين چنين به بيت المال زيان مي رساند.

2- مدرسه استثنايي كودكان يا همان مدرسه اميد كه با حضور مرحوم دكتر حبيبي افتتاح شد، در اوج سرماي آذر ماه منتهي به دي گچ كاري شد و بخاري هاي بزرگ روشن كردند تا خشك شو د، تا آخر سال بعد سه بار گچ كاري كردند جالب است گچ نمي چسبيد ، هزينه سنگين به بيت المال وارد شد زیرا کیفیت فدای سرعت بخشيدن شده بود ، اما هيچ وقت حاضر نشدند منطق كيفي بخشيدن به پروژ هاي عمراني را قبول نمايند .

3- در دهه هاي گذشته در خيابان اصلي شهر از دروازه آستارا تا ميدان ارتش ، ساختمان زيباي مهندسي شده با استحكامات عالي و آجر چيني بهمن و آجرهاي مربعي شكل به خيابان مذكور زيبايي خاصي بخشيده بود ، هرچند ديوارهاي آجري را برداشته و نرده كشي كرده ، و فضاي باز موجود مسابقات فوتبال برگزار مي شد . اين ساختمان در واقع هويت تكنولوژي در عصر حاضر شهرمان محسوب مي شود كه بايد بيشتر مراقب بود و حفظ اش كرد در واقع بزرگترين ميراث فرهنگي كشور از نظر شيوه نوين آموزشي به حساب مي آيد . ندانستن ارزش ميراث فرهنگي باعث خدشه دار شدن هويت تاريخي و... مي شود. بجاي اينكه اين مكان تاريخي به نگيني در مركز شهر تبديل مي شد و قدمت آموزشي به شيوه نوين را برجسته مي ساختند و اطراف آنرا خالي ميكردند ساختمان هاي متعددي آجر و آهن و و نماي سنگي درست كردند تا ديده نشود .

بدترين نكته اين است كه فضاي باز را ساختمان بصورت دو باكس احداث شد و بنای تاریخی اين مكان را تحت الشعاع قرار داد و مركز شهر را نيز دچار ترافيك نمود ، بدون مجوز از ميراث فرهنگي اين ساختمان در خيابان تاريخي شهر ساخته شد. مديريت كميت غلبه كرد بر مديريت كيفيت ؛ نمي دانم مدعيان تاريخ شهرمان چرا بيكار نشسته اند؟

و دست بكار نمي شودند تا اين مدرسه تازه ساز را تخريب كنند و مدرسه صفوي را به نگين ي تبديل نمايند و متصل به پروژه عظيم طرح توسعه شيخ صفي شود. برميراث فرهنگي ، معاون استاندار ، ارشاد اسلامي ، شهرداري و شوراي شهر و هم چنين نهادهاي مدني و ستاد بزرگ داشت هفته فرهنگي اردبيل دست بكار شوند محلي مناسب براي جايگزين اين پيداكنند تا مدرسه چنين زيبايي نظر گردشگران را جذب نمايد . از اين نكته غافل نمانيم غربي ها براي ميراث فرهنگي خودشان بيشتر از هرچيزي ارزش قايل هستند اگر مكاني را كه پيدا كنند كه دستمال ناپلئون در آنجا افتاده بوده، مكان يادبود بنا مي كنند كه اهميت تاريخي آنرا بيان نمايند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار