رئیس دادگستری رامسر گفت: با توجه به حجم پرونده‌ها؛ ۷۰ درصد رامسری‌ها سالانه در دادگستری حضور پیدا می کنند.
کد خبر: ۴۵۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 09 July 2017
ساسان خواجه خسان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در دادگستری رامسر، ۱۴ قاضی مشغول به کار هستند، اظهار کرد: 14 قاضی در دادسرا و دادگاه مشغول به کار هستند.
 
وی با بیان اینکه دادسرای رامسر دارای 7 شعبه دادیاری، بازپرسی، اظهارنظر و دادستانی است، تصریح کرد: دادگاه رامسر 5 حقوقی جزایی دارد.
 
رئیس دادگستری رامسر خاطرنشان کرد: دادگستری رامسر دارای ۶ شعبه شورای حل اختلاف بوده و ۳ شعبه حکمی و ۳ شعبه صلحی در آن مشغول به کار هستند.
 
خواجه خسان گفت: در سال گذشته 15 هزار پرونده به دادگستری رامسر وارد شد که در شورای حل اختلاف 3 هزار پرونده مختومه شد و سه هزار پرونده دیگر همچنان مفتوح است.
 
وی پرونده های جزایی را جزء بیشترین جرائم علیه تمامیت معنوی اشخاص عنوان و خاطرنشان کرد: توهین، فحاشی و ایراد ضرب و جرح غیرعمدی ناشی از تصادفات و جرائم علیه اموال مانند سرقت و انتقال مال غیر جزء است.
 
رئیس دادگستری رامسر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد پرونده های دادسراها حقوقی خانواده است، گفت: بیشترین پرونده های حقوقی مربوط به خانواده است که شامل مطالبه مهریه، الزام به تمکین، مطالبه نفقه و طلاق می‌شود.
 
خواجه خسان تصریح کرد: یک شعبه دادگاه حقوقی مربوط به پرونده های خانواده است و ۲ شعبه دیگر سایر دعاوی را بررسی می‌کنند که برای دستگاه قضا بسیار زمان‌بر است.
 
وی تصریح کرد: در مرحله بعدی پرونده های حقوقی ناشی از عدم اجرای تعهدات قراردادی است و اگر تعداد پرونده های وارده دادگستری را که تقریبا ۱۷ هزار فقره است و اگر هر پرونده دارای ۳ نفر ارباب رجوع باشد تعداد ارباب رجوع های دادگستری در طول سال ۵۴ هزار نفر می‌شوند و ۷۰ درصد جمعیت رامسر در دادگستری حضور پیدا می کنند.
 
رئیس دادگستری رامسر علت اصلی وجود پرونده های متعدد در دادگستری را ناشی از کم کاری نهادهای مختلف عنوان کرد و گفت: هر گاه نهادهای مختلف بیشتر کم کاری کنند موجب افزایش حجم فعالیت‌های دادگستری می‌شود.
 
خواجه خسان افزود: بهترین نهاد خانواده است اگر پدر و مادر در تربیت فرزندان کوشا باشند و همانطور که به جسم آنها اهمیت می‌دهند به معنویت و تربیت نیز علاقه مند باشند.
 
وی ماهواره و فیلم‌های مخرب آن را موجب فروپاشی نهاد خانواده دانست و اظهار کرد: در خانواده ای که ماهواره وجود دارد و پدر و مادری که فیلم‌های آنچنانی را نزد فرزندان نگاه می‌کنند نمی‌توانند مربیان مناسبی تعلیم و تربیت آنها باشند.
 
رئیس دادگستری رامسر اعتیاد همسران، مشکلات مالی و کم شدن طاقت دو طرف در مقابل مشکلات را از عوامل طلاق عنوان کرد و گفت: جالب اینجا است که پدر و مادرانی که دارای فرزند هستند و برای طلاق مراجعه می‌کنند کمتر به فرزندانشان اهمیت می‌دهند.
 
خواجه خسان افزود: یکی دیگر از عوامل طلاق استفاده نامشروع از فضای مجازی است که موجب از بین رفتن استحکام خانواده می‌شود.
 
رئیس دادگستری رامسر با بیان اینکه با توجه به تعداد کارمندان، قضات و پرونده ها فاقد ساختمان اداری مناسب هستند، اظهار کرد: تعداد کارمندان دادگستری باید ۱۲۰ نفر باشد که با ۳۶ کارمند این نهاد اداره می‌شود و موجب شده هر نفر به جای سه نفر کار کنند و کادر قضایی با ۶۰ درصد نیرو اداره شود.
 
وی افزود: قاضی مجزا برای شورای حل اختلاف نداریم و ۳ نفر از همکاران دادسرا علاوه بر رسیدگی به پرونده های شعب باید به پرونده های شورای حل اختلاف نیز رسیدگی کنند.
 
خواجه خسان عامل اصلی طولانی شدن پرونده های دادگستری را رعایت آئین دادرسی کیفری و مدنی عنوان و تصریح کرد: اگر پرونده ای نیاز به کارشناسی داشته باشد، کارشناس نظر خود را اعلام کرده و و آن نظر به دو طرف ابلاغ می‌شود.
 
وی افزود: پروندهای تقسیم ارثیه به علت اختلاف در مالکیت و ثالت شدن به سختی مختومه می‌شود و اگر اندکی گذشت از برادر و خواهر صورت گیرد پرونده سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار