با وجوديكه قيمت دلار نيز افزايش چنداني نداشته است، ظاهرا واردكننده ها و مونتاژكننده هاي گرامي فقط با فرض صعودي بودن و افزايش قيمت دلار در آينده، زودتر از موعد خودروهاي خود را گران كرده اند.
کد خبر: ۴۷۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 02 August 2017
به گزارش تابناک : متاسفانه بستن سايت ثبت سفارش براي واردكننده هاي غیر رسمي تنها باعث سواستفاده شركتهاي رسمي مثل مديران خودرو و كرمان خودرو ... شده است.

در این میان جالب است با وجود يكه قيمت دلار نيز افزايش چنداني نداشته است، ظاهرا واردكننده ها و مونتاژكننده هاي گرامي فقط با فرض صعودي بودن و افزايش قيمت دلار در آينده، زودتر از موعد خودروهاي خود را گران كرده اند.


 
 
بعنوان مثال چندي پيش مراسم رونمايي از خودرو چری تیگو7 توسط شرکت مدیران خودرو در هتل اسپيناس پالاس برگزار و قيمت عجيب، غيرمنطقي و نجومي ١٢٨ میلیون تومان براي آن تعيين شد.

چري تيگو٧ با وجود اينكه يك ماشين در ابعاد cross over يا شاسي بلند كوچك محسوب شده و بعنوان مثال از jack S5 كه جزو پرفروش ترين خودروها بين ماشين هاي توليد چين ميباشد هم كوچك تر است و هم موتور بمراتب ضعيف تري به نسبت آن دارد(تیگو7 دارای موتور توربو 1500 سی سی هست در مقایسه با موتور 2000 توربو خودرو جک S5 ) به قیمت 128 میلیون تومان قیمتگذاری شد که به نسبت jack S5 به قیمت 97 میلیونی حدود 30 میلیون تومان گرانتر می باشد.

موضوع جالب ديگر قیمت گذاری بسیار بالاتر اين خودرو به نسبت ماشينهاي پژو ٢٠٠٨ و رنو كپچر می باشد كه خودروهايي بروز و باكيفيت و با سطح تجهيزاتي و ايمني بسيار بالا ميباشند.


مورد دیگر افزایش قیمت 6 میلیون تومانی خودرو مونتاژی i20 فیس لیفت از 87 به 93 میلیون تومان میباشد که با توجه به نیمه فول بودن این خودرو(تعداد 2 کیسه هوا در مقابل 6 کیسه هوایی نمونه وارداتی و با حذف سانروف و Key Less) و مونتاژی بودن آن که به منزله تعرفه 10 درصدی واردات قطعه بحای تعرفه 45 درصدی واردات کامل ماشین میباشد،بشدت غیرقابل توجیه و غیررقابتی است.

جالب توجه اینجاست که در حال حاضر قیمت مدل وارداتی این خودرو با سطح تجهیزات بالاتر به قیمت حداکثر 89 میلیون تومان در بازار است. 

 
 

با توجه به سواستفاده هاي اين چنيني و اجحاف به حقوق مصرف كننده و خارج بودن بحث چنين خودروهايي از قيمت گذاري نياز ورود پيدا كردن نهادهايي مثل سازمان حمايت از مصرف كنندگان احساس ميشود و اگر احيانا كمبود قانوني از اين جهت وجود دارد لازم است در قانون نهادي جهت حمايت از حقوق خريداران چنين خودروهايي و جلوگیری از سواستفاده و انحصار شرکت های خودرویی تعيين گردد.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار