اختصاصی تابناک یزد؛
قبل از سال 91 نرخ رشد طلاق در استان بسیار محسوس و قابل ملاحظه بود به طوری که استان یزد رتبه دوم و سوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داد، در آسیب شناسی این موضوع با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت و گو کردیم.
کد خبر: ۴۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 14 June 2015
به گزارش تابناک یزد،«سید علی اصغر رفاهی» گفت: آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر نرخ رشد طلاق در کشور افزایش یافته و استان یزد نیز مستثنی از این قضیه بوده است. علل طلاق را از دو دیدگاه می توان از دو دیدگاه کارشناسان و مراجعان به دادگستری همچنین کارشناسان و متخصصان امر خانواده استان بررسی کرد بنابراین با توجه به بررسی پرونده های موجود،پنج دلیل اصلی و اولیه طلاق در استان به ترتیب اعتیاد، خیانت، دخالت اطرافیان، طلاق عاطفی و اختلالات جنسی گزارش شده است.
به گفته وی: در بررسی های به عمل آمده توسط این معاونت و مرکز تحکیم بنیان خانواده استان یزد در پرونده های موجود و مطرح شده پنج دلیل اصلی و اولیه طلاق را از دید مراجعه کنندگان، اعتیاد، دخالت اطرافیان، عدم تفاهم و علاقه، عدم مسئولیت پذیری و بی تفاوتی به خواسته ها عنوان شده است.
وی بیان کرد: مرکز آمار و فناروی اطلاعات قوه قضائیه به صورت ماهیانه کتابچه ای را تحت عنوان سیمای جرایم و آسیب های اجتماعی مربوط به هر استان  با توجه به پرونده های موجود در ماه گذشته همان استان چاپ و در اختیار دادگستری کل هر استان قرار می دهند که تا شش ماهه اول سال 1391 بحث طلاق و عدم امکان سازش و همچنین الزام به تمکین در استان یزد جزء 10 آیتم اصلی از جرایم و آسیب های اولویتی استان یزد بوده است که معمولا رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: دو علت اصلی طلاق در استان اعتیاد و دخالت اطرافیان است و معمولا تقاضای طلاق بیشتر از سوی خانم ها صادر می شود.
اتاق فکر برای مهار طلاق در استان، نتیجه بخش بود
این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به آمارهای فوق الذکر و اینکه افزایش نرخ رشد طلاق در استان یزد زیبنده استان دارالعباده و نگین مذهبی کشور اسلامی ایران نبود از اردیبهشت ماه سال 1391پس از دستور ریاست محترم دادگستری کل استان مبنی بر تشکیل کارگروه و اتاق فکر جهت پیشگیری و کاهش این پدیده شوم اجتماعی در استان، این معاونت جلسات متعددی را با مسئولین عالی استان  از جمله مسئولان سازمان بهزیستی، اساتید دانشگاه، پزشکی قانونی، رؤسای دادگاه خانواده و ....  برگزار کرد که نتیجه و حاصل برگزاری این جلسات، انعقاد تفاهم نامه همکاری فی ما بین دادگستری و سازمان بهزیستی استان و تشکیل مرکزی تحت عنوان مرکز تحکیم بنیان خانواده در استان بود.
موفقیت مرکز تحکیم بنیان خانواده در کاهش آمار طلاق
وی در توضیح عملکرد مرکز تحکیم بنیان خانواده در استان گفت: مقرر شد کلیه پرونده های طلاق و الزام به تمکین قبل از ثبت در سیستم CMS دادگستری به مرکز یاد شده که متشکل از تیم های تخصصی مشاوره، مددکاری و روانپزشکان و ... جهت اصلاح و حل و فصل اختلاف فی ما بین آنها و برگشت آنها به نهاد خانواده ارجاع شودکه پس از تحقق این روند در سال 1391، تا کنون همچنان با قوت ادامه دارد و بیش از 40 درصد موفقیت آمیز بوده به طوری که موضوع طلاق، عدم امکان سازش و الزام به تمکین از 10 آیتم اولیه منتشر شده توسط معاونت آمار و اطلاعات و انفورماتیک قوه قضائیه؛ به کلی حذف شد در حالی که در اکثر  استانها این موضوعات همچنان آیتم های اول تا دهم را به خود اختصاص داده است.
رفاهی اظهار داشت: این اقدام موثر و قابل توجه استان یزد با همت و همکاری سازمان بهزیستی، ریاست دادگستری کل استان و رؤسای دادگاه خانواده و کارشناسان این معاونت (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد) شروع و در حال اجرا است در سال 92 این طرح به عنوان طرح ملی توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مصوب واجرای آن در کل کشور به معاونت استان یزد محول شد که  استان یزد توانست این طرح را در بیش از 12 استان کشور شروع و با موفقیت به اجرا برساند.
به گفته ی این مقام مسئول: این اقدام موثر و ابتکاری معاونت استان یزد باعث شد سازمان بهزیستی کل کشور بر لزوم پایبندی و همت در جهت اجرای طرح یاد شده در کلیه استانها تاکید کند.
نبود مهارت زندگی،  عامل بیشترین مشکلات خانوادگی
وی در ادامه به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج تاکید کرد و گفت: بر لزوم آموزش های قبل از ازدواج نیز تاکید داریم، بسیاری از اختلافات و مشکلات و تشنج هایی که در خانواده های کنونی وجود دارد ناشی از عدم اگاهی لازم از چگونگی زندگی و مهارت های اساسی زندگی است، درست است که ما شاید در انتخاب صحیح خود کمی دچار مشکل شویم ولی می توانیم با داشتن و فرا گرفتن مهارت های اساسی زندگی، بهترین، زیباترین، و حتی شاید تخیلی ترین زندگی را برای خود و خانواده محیا و بتوانیم خوشبختی را نه تنها به خود و خانواده بلکه برای اجتماع تامین کنیم.
وی در پاسخ به اینکه کیفیت مشاوره های قبل از ازدواج را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در خصوص لزوم مشاوره های قبل از ازدواج و استفاده از متخصصان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و کیفیت مشاوره های قبل از ازدواج، مراکز بسیار فعال اعم از خصوصی و دولتی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند ولیکن متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از اینگونه مشاوره ها قبل از ازدواج در جامعه سنتی یزد جا نیفتاده است لذا از سوی این معاونت تصمیم گرفته شد در سال جاری مبحث استفاده از مشاوره و آموزش مهارت های اساسی زندگی را در استان با کمک دیگر دستگاههای اجرایی از جمله اداره کل آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی ، پادگانها و دانشگاه ها و ... در استان نهادینه کنیم همچنین اجباری شدن آموزش های قبل از ازدواج نیز به عنوان یک طرح با همکاری سازمان بهزیستی و اداره کل ثبت و اسناد در دستور کار معاونت قرار گرفته است.
آموزش و پرورش قوی تر عمل کند/ تاکید بر آموزش مهارت های زندگی در اوایل نوجوانی
وی بر شروع آموزش مهارت زندگی در سنین نوجوانی تاکید کرد و افزود: تاکید ما بر این است که یادگیری مهارت زندگی باید از دوران راهنمایی و حتی کمی پایین تر از سطح ابتدایی در مدارس آغاز شود چراکه شیوه و راه و رسم زندگی چیزی نیست که بتوان در 6 تا 8 ساعت کلاس آموزشی خلاصه شود که تحقق آن همت مسئولان وکلیه دستگاه های اجرایی کشوری را می طلبد.
وی تمام ارگان ها را در قبال امر طلاق مسئول دانست و گفت: برابر اصل 156 قانون اساسی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به قوه قضائیه، و پس از تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به این معاونت محول کرده است در عین حال در کشور ارگان ها، سازمان ها و ادارات مختلفی در زمینه تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق فعالیت دارند ولی به علت پراکندگی اقدامات و همچنین گستردگی کار معمولا نتیجه مورد نظر از این اقدامات به دست نمی آید لذا پیشنهاد این است کلیه این اقدامات به صورت هدفمند و تحت نظارت و مدیریت واحد انجام شود تا تاثیر و نتیجه مطلوب خود را داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار