از اين رو شهرهاي استان مازندران که عموما در حاشيه جنگل و دريا قرار دارند، هميشه مورد اقبال گردشگران قرار مي گيرند و از مسيرهاي پرتردد محسوب مي شوند اما ميزان ماندگاري گردشگران و مسافران در شهرهاي مازندران بسيار اندک است.
کد خبر: ۴۷۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 06 August 2017

به گزارش تابناک : آنچه در اين زمينه حائز اهميت است و در زمينه اقتصاد گردشگري نيز مي تواند مورد توجه قرار گيرد؛ ماندگاري گردشگران و تدارک فضاهايي است که مسافر و توريست با حضور در آن اوقات خود را سپري کرده و عايدي براي آن شهر به همراه داشته باشد.

در مازندران متاسفانه شهرها همواره به محل گذران مسافران تبديل شده و استان از امکان تفريحي و تجاري بزرگ و قابل ملاحظه اي برخوردار نيست. تجارت و بازار از ويژگي هاي شهرهاي گردشگري است اما مازندران در اين زمينه هنوز از توانمندي ويژه اي برخوردار نيست.

احداث مجتمع هاي تفريحي و تجاري بزرگ در مسير تردد مسافران و در ورودي مناطق گردشگري مي تواند در کنار ايجاد ماندگاري براي مسافران، اقتصاد شهرهاي گردشگري را نيز تامين کند.

از سوي ديگر، نبود اماکن تفريحي و تجاري بزرگ و دلپذير در شهرها، بيشتر گردشگران را به سمت دريا و جنگل سوق داده که با افزايش حضور مردم در اين مناطق طبيعي تخريب اين منابع نيز به وفور صورت مي گيرد.

قرار دادن گزينه هاي ديگري مانند تفريحات در فضاهاي باز يا سرپوشيده، استخرهاي بازي کودکان و بزرگسالان، سرگرمي و يا راه اندازي موزه هاي کوچک و يا خانه هاي قديمي و راه اندازي جشنواره هاي بومي محلي مي تواند حجم وسيعي از مسافران و مردم را به اين مناطق کشانده و از حجم تردد به مناطق طبيعي بکاهد.

احداث مجتمع هاي آبي در کنار شهرهاي ساحلي مي تواند نياز مردم به شنا کردن را تامين کرده و نيز از ميزان غريق ها بکاهد. مردمي که با کمال ميل براي تفريحي دلپذير به دل دريا مي زنند از عواقب و خطرات آن آگاهي ندارند اما ساخت استخرها و پارک هاي آبي مجهز و زيبا در شهرهاي ساحلي مازندران هم کمک کار محيط زيست است و هم به بخش مهمي از اقتصاد منطقه کمک مي کند.

همان گونه که تجربه اين طرح ها در شهرهاي گردشگري مانند مشهد و سرعين نيز تکرار شده است، با کاهش اقبال گردشگران به اين شهرها و نيز حجم حضور مسافران فقط در يکي دو منطقه گردشگري تفريحي و مذهبي، سردمداران گردشگري اين شهرها در مشهد با احداث و تسهيل روند سرمايه گذاري براي احداث مجتمع ها تجاري و تفريحي ميزان ماندگاري مردم را افزايش دادند، اقتصاد گردشگري را رونق داده و نيز از حجم حضور مردم در يک مکان کاستند.

در شهر تفريحي مانند سرعين نيز حضور انبوه مردم براي استفاده از آب هاي معدني و ناکافي نبودن استخرهاي هاي سنتي، سرمايه گذاران را تشويق به ساخت استخرهاي مصنوعي و يا نيمه مصنوعي کرده است که اتفاقا مورد استقبال نيز قرار گرفته است. در اين استخرها احداث مجتمع هاي بزرگ تجاري در کنار بازار سنتي تجربه موفقي از تلفيق گردشگري سنتي منطقه در کنار سرمايه گذاري هاي جديد را شاهد هستيم.

اين تجربه ها در مازندران نيز مي تواند با تسهيل روند سرمايه گذاري و هدايت سرمايه گذاران به اين سمت و سو رونقي ويژه ايجاد کند.

تجربه احداث مجتمع هاي بزرگ تجاري به مانند آنچه در مسير دريا در بابلسر، غرب مازندران و ساري رخ مي دهد مي تواند در ابعاد بزرگ تر با گستره تبليغاتي ملي صورت گيرد.

امروز اقتصاد گردشگري در خريد مسافران و گردشگران در شهرهاي هدف توريستي ميسر مي شود، نبود اين مراکز تفريحي و تجاري شهرهاي گردشگري مازندران را تبديل به محل تردد انبوه خودروها، حضور انبوه مردم در جنگل و دريا کرده و در کنار آسيب زيست محيطي عايدي نيز در بر نخواهد داشت که شهرداري هاي شهرها را با هزينه هاي بيشتري براي رفع مشکلات ناشي از حضور گردشگران مواجه مي کند.

کمک هاي تبليغاتي و حمايتي از مجتمع هاي بزرگ تجاري مانند آنچه مجتمع دنياي آرزو در ساري انجام مي دهد براي شناساندن اين مکان هاي تفريحي و تجاري نيز سهمي است که بايد براي رسانه ها در نظر گرفته شود.

برندسازي و معرفي ملي آنچه مي تواند به اقتصاد گردشگري استان مازندران کمک کند سهم رسانه ها است و فضاي مناسب تبليغاتي مي تواند کمک مناسبي به اين بخش باشد.



منبع : مازن آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار