کد خبر: ۴۹۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 20 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،یزد از استان‎‎های با سابقه غنی فرهنگی و مذهبی در کشور است که با وجود رشد شهرنشینی، هنوز هم بافت سنتی خود را حفظ کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از مردم کشورمان، یزدی‌‌ها را به قناعت و ساختار سنتی آنها می‎‎شناسند.
البته به دلیل مهاجرپذیری بالای استان و تغییر سبک زندگی، آسیب‎‎های فرهنگی و اجتماعی زیادی در سال‎‎های اخیر به بدنه این جامعه سنتی وارد شده است که از آن جمله می‎‎توان به افزایش آمار طلاق در قبال کاهش ثبت ازدواج در استان اشاره کرد.
هرچند آمار طلاق استان یزد در مقایسه با بسیاری از استان‎‎های دیگر کشور، هشداردهنده نیست، ولی در شهر سنتی و فرهنگی مانند یزد، همین میزان طلاق در سال نیز جای نگرانی دارد.
طبق آمارهای ثبت احوال و همچنین بهزیستی استان، در حال حاضر به ازای هر 6 ازدواج ، یک مورد طلاق ثبت شده، به عبارتی آمارها از رخداد 10 هزار ازدواج در استان خبر‌می‌دهد که 1600 مورد آن‌ها به طلاق منجر شده است.
بررسی‎‎ها نشان می‎‎دهد علت اصلی بیشتر طلاق‎‎های ثبت‌شده در استان، اعتیاد و دخالت‎‎های بی‌جای اطرافیان است.

ضعف مهارت‎‎های زندگی در تشکیل خانواده
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: ازدواج‎‎های قدیم عمدتا بر پایه سادگی و قناعت تشکیل می‌شد و عموما دختر و پسر با پختگی زیادی وارد زندگی جدید می‌شدند، ولی اکنون ازدواج‌‌ها غالبا تشریفاتی شده و زوج‎‎های جوان نیز طاقت و قدرت تاب‎‎آوری اندکی دارند تا جایی که با اندک مشکلی بنیان شیرین ازدواج به جدایی ختم می‎‎شود.
«سیدمحمد طاهری» بیان می‌کند: این شرایط در حالی رایج شده که خانواده‎‎های زوج‎‎های جوان هم بیش از این‌که به مشاوره و آموزش مهارت‎‎های زندگی این زوج    ها اهمیت دهند، در امور زندگی فرزندان خود تجسس می‎‎کنند و با قضاوت    های نابجا و دخالت  ‎های بی‎‎مورد، منجر به جدایی آن‌ها می‌شوند.
«عالیه دهقان» یک بانوی یزدی نیز معتقد است که بیشتر والدین دید سنتی خود را به ازدواج‎‎های فرزندان خود تحمیل می‌کنند. این در حالی است که در مقابل، جوانان بیشتر دیدگاهی امروزی و مدرن به ازدواج دارند و این کشمکش    ها به جدایی و گسست بنیاد خانواده می‌انجامد.
یک سالمند یزدی نیز می‌گوید: وسواس داشتن و دقت بیش از اندازه در زندگی فرزندان به‌ویژه از سوی بعضی مادران که خود را مشاور می‌دانند، نتیجه منفی به همراه دارد. هرچند ارشاد و راهنمایی امری مناسب است، ولی اگر به دخالت بی‌مورد ختم شود، نتیجه    ای جز جدایی و تباهی زندگی زوج    های جوان نخواهد داشت.
«محمدرضا هادیانی» اظهار می‌کند: باید والدین برای ازدواج جوانان خود کمال دقت و نظر را داشته باشند و با تحقیق جلو بروند و بر انتخاب فرزندان خود نظارت و با بینش کامل برای فرزندان خود همسری مناسب انتخاب کنند.

فراهم نشدن زیرساخت‎‎های لازم برای ازدواج
مدیرکل بهزیستی استان در این باره می‌گوید: به ازای هر 6 ازدواج در استان، یک مورد به طلاق می‎‎انجامد، به عبارتی سالانه از 10 هزار ازدواج ثبتی در استان، 1600 مورد آن به طلاق ختم می‎‎شود که آماری نگران‎‎کننده برای استان است.
«جلیل عفتی» می‌افزاید: این وضعیت بیانگر نبود زیرساخت‎‎های لازم برای ازدواج در استان است؛ چراکه براساس علت‎‎یابی‎‎های انجام‌شده، بیشترین دلایل طلاق و جدایی در جامعه یزد، اعتیاد و دخالت    های بی‌    مورد والدین در زندگی زوجین جوان است.
وی می‎‎گوید: والدین امروزی کمتر فرزندان خود را برای ازدواج آموزش می‌دهند، لذا جوانان با مهارت    های زندگی و زناشویی آشنایی لازم را ندارند.
عفتی ادامه می‎‎دهد: در حالی والدین هزینه‎‎های زیادی را برای گذراندن کلاس    های مختلف و ثبت‎نام در بهترین دانشگاه‎‎ها برای فرزندانشان صرف می‎‎کنند که برای ازدواج آنها هیچ برنامه‎‎ مشخصی ندارند.
وی می‌افزاید: نظام آموزشی کشورمان نیز تنها به مواد درسی و تئوری بسنده کرده است و موضوعاتی مانند مهارت‎‎های زندگی، رفتاری و همچنین نحوه برخورد زوجین با همدیگر حلقه مفقوده آموزش    های نظام آموزشی محسوب می    شود و این امر، مهم    ترین دلایل طلاق و چالش    های ازدواج امروز جوانان است.
عفتی ادامه می‎دهد: یزد در تعداد طلاق نسبت به جمعیت در میان 31 استان کشور در رتبه 29 قرار دارد. هرچند این آمارها در قیاس با آمارهای دیگر استان    ها هشدار‌دهنده نیست، ولی اگر پیشگیری نشود، نگران‌کننده خواهد شد.
به گفته وی، بهزیستی با تاکید بر کاهش این پدیده اجتماعی، در حال اجرای طرح اجباری شدن آموزش‎‎های مهارت‎‎های زندگی قبل از ازدواج برای زوج‎‎های جوان است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار