کد خبر: ۵۰۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 03 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»وقتی صحبت از شروع یک کار اقتصادی می‌شود بسیاری از افراد اجرای ان را به داشتن سرمابه اولیه بالا مشروط می‌کنند؛ اما در این میان هستند افرادی که فارغ از ذهنیت‌های معمول در خصوص شروع یک کار اقتصادی جدید، دل را به دریا زده و با سرمایه‌های کوچک و اندک کارهای اقتصادی بزرگی را رقم می‌زنند با این تفاوت که ان‌ها سعی می‌کنند تا پله‌های موفقیت را به مرور طی کنند.

یکی از اصلی‌ترین محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تقویت کسب و کارهای کوچک و متوسط است که مردم به خوبی می‌توانند مجری آن باشند. یکی از جوانانی که سعی کرده است با استفاده از ظرفیت‌‌های موجود بهترین بهره‌برداری را برده و برای خود و دیگران اشتغالزایی کند مرتضی جعفری بندر آبادی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد از کار و پیشه خود می‌گوید: سه سال است که پرورش ماهی را به صورت جدی آغاز کرده‌ام، کار اصلی من گلخانه‌داری است و استخر گلخانه را بدون هیچ مشکلی به استخر پرورش ماهی تبدیل کرده‌ام تا ضمن کسب سود مناسب، از مزایای پرورش ماهی در استخر، مثل کود آن استفاده کنم.

فعال اقتصاد مقاومتی ادامه داد: با گرفتن وام از سازمان بسیج سازندگی یزد کار خود را آغاز کرده و اکنون در هر دو عرصه پرورش ماهی گرم آبی و سرد آبی فعالیت دارم. از آغاز مهر تا پایان سال زمان مناسب جهت پرورش ماهی قزل‌آلای آب سرد است و از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا شهریور نیز می‌توان ماهی کپور را به عنوان گزینه مناسب ماهی گرم آبی انتخاب کرد که رشد و بازدهی مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای را داشت.

وی در ادامه با اشاره به بازار خوب ماهی در استان یزد افزود: کار تولید را از تولید 200 ماهی آغاز کرده‌ام که امروز به دلیل استقبال مردم از ماهی سالم و تازه تولیدشده در شهر و نیز بازدهی بالای این نوع ماهی، کار خود را تا تولید  هشت هزار قطعه ماهی در سال افزایش داده‌ام.

جعفری بندر آبادی تصریح کرد: در این شغل برای دو نفر به صورت مستقیم و چهار نور به صورت غیرمستقیم شغل ایجادشده است که البته با توجه به استقبال بازار و نیز سهولت آغاز کار تولید در این عرصه به فکر توسعه آن و تأسیس استخرهای جدید هستم.

این فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش آبزیان تصریح کرد: برای آغاز کار تولید در این عرصه در مقیاس مناسب و دارای بازدهی معقول، نیاز به یک استخر با حجم مناسب، دستگاه انتقال، بچه ماهی و غذای ماهی است که همگی را می‌توان با صرف هزینه کم‌تر از 15 میلیون تومان فراهم آورد که علاقه‌مندان می‌توانند هزینه‌های لازم را از مراجعی چون سازمان بسیج سازندگی به‌صورت وام تهیه نموده و فعالیت خود را آغاز نمایند.

توصیه به تازه واردان

این فعال اقتصادی تأکید کرد: به تازه‌واردان این عرصه توصیه می کنم که از ابتدا کار خود را بر مشورت با اهل‌فن و کارشناسان با تجربه در این رشته آغاز کنند، از لازمه‌های دیگر این فعالیت داشتن پشتکار، توجه به جزئیات و نیازهای ماهی در طول پروژه تولید و نیز ناامید نشدن از کار در مواجهه با ناملایمات و سختی‌ها است.

وی مشکلات این عرصه را عمدتاً نتیجه بی‌توجهی مسئولان دانست و تصریح کرد: فعالین این عرصه به طور کلی  با مشکلاتی چون، تهیه بچه ماهی مرغوب، تهیه غذای ماهی مرغوب و نداشتن پشتیبان مالی و مشاوره‌ای روبه‌رو هستند که این نتیجه بی‌توجهی مسئولان به این عرصه است.

این پرورش دهنده ماهی ادامه داد: در صورتی که مسئولان این مشکلات را از میان بردارند، استان یزد خیلی زود در این عرصه به خودکفایی رسیده و حتی در عرصه صادرات نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار