با تولید 15 تن پسته خشک در هکتار
رکورد برداشت پسته در هکتار کشور در منطقه عسگرآباد قم با برداشت 15 تن در هکتار شکسته شد.
کد خبر: ۵۰۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱ 04 October 2017
به گزارش تابناک قم، امسال «محمدحسینی محمدآبادی» در مزرعه خود با برداشت 15 تن پسته خشک در هکتار، رکورد تولید پسته در کشور را شکسته است.

او می‌گوید که 32 سال است به کار کشاورزی مشغول است و علاقه خاصی به کویر دارد و به همین دلیل روزانه 150 کیلومتر راه را از شهریار تا مزرعه طی می‌کند و وقتی می‌بیند درختان سرحالی را در دل کویر عمل‌آورده، به وجد می‌آید. او به همراه 4 پسرش در این مزرعه مشغول به فعالیت است.

محمد حسینی محمدآبادی با تأکید بر اینکه 70 درصد خاک قم برای کاشت پسته مناسب است، گفت: پدر من هم کشاورز بوده و در همین منطقه زمین داشته و به کشاورزی مشغول بوده است، لذا بنده بر اساس تجربه‌ای که از پدر کسب کرده و خودم طی بیش از 30 سال کشاورزی به دست آورده‌ام، این است که استان قم به لطف خداوند متعال هم ازنظر آب‌وهوا و هم به لحاظ بافت خاک برای کاشت پسته بسیار مساعد است.

این کشاورز نمونه در توضیح اقدامات صورت گرفته در مزرعه برای دستیابی به این میزان برداشت، اظهار داشت: کارشناسان معتقدند که هر 299 سال یک‌بار، یک سانتیمتر خاک برای کشاورزی آماده می‌شود، با اقداماتی که به‌منظور بسترسازی خاک در این مزرعه انجام‌شده، کار 80 هزار سال را در یک سال انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا و تلاش‌های شبانه‌روزی امکانات موردنیاز و تکنولوژی روز را خریداری و در این مزرعه به کار بسته‌ایم، افزود: خاک این مزرعه به عمق 3 متر زیر رو و میکس شده و بستر لازم برای کاشت نهال پسته آماده گردیده است.حسینی تصریح کرد: در یک مزرعه ممکن است یک‌بخشی خاک رس باشد و یک‌بخشی ماسه‌بادی که هیچ‌کدام از این‌ها به‌تنهایی به درد کاشت پسته نمی‌خورند، لذا باید این خاک‌ها جابجا و میکس شوند، در همین رابطه بیش از 70 هزار کامیون خاک در این زمین جابجا شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار