مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: وقتی انتقادات ما به این سیستم آموزشی فایده‌ای ندارد، کار را از مهدکودک‌هایی که در اختیارمان هست آغاز می‌کنیم.
کد خبر: ۵۰۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 09 October 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:ارائه آموزش‌های مهارت زندگی در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از مسائلی است که بارها در سخنرانی‌ها و  جلسه‌های خبری به آن اشاره‌ شده، ولی به نظر می‌رسد که بیشتر آن‌ها در حد حرف مانده است.

 در برنامه روز جهانی کودک شیراز که در محل دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی فارس برگزار شد، مدیرکل بهزیستی فارس علاوه بر انتقاد شدید از این نقیصه در سیستم آموزشی کشور، عزم خود برای اجرایی کردن آموزش مهارت‌های زندگی در مهدهای کودک، به‌عنوان زیرمجموعه‌های آموزشی بهزیستی اعلام کرد.

سید مرتضی موسوی در این مراسم با اشاره به اینکه بهزیستی فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهد که عمده آن‌ها کارهای سخت و طاقت‌فرسایی است، اظهار داشت: تنها حوزه لطیف در کارهای بهزیستی فعالیت‌هایکانون همیاری و برنامه‌های مهدهای کودک است.

مهدهای کودک محیط‌های نشاط‌بخش بهزیستی است

وی افزود: اگر چنین برنامه‌های انرژی‌بخشی نباشد دچار افسردگی می‌شوم و با دیدن چنین برنامه‌هایی برای چند روز انرژی می‌گیرم.

موسوی با تبریک این روز به خانواده‌ها و به‌خصوص مربیان مهدهای کودک که نقش زیادی در پرورش کودکان دارند و همچنین تبریک به کودکان گفت: دوران کودکی، طلایی‌ترین دوران زندگی انسان است و پاکی، صداقت، نشاط و بسیاری از خصوصیاتی که در شعار روز جهانی کودک با عنوان «کودک نشانی از خداست» آمده، در وجود آنان دیده می‌شود و صفات خداوندی در وجود آنان متجلی است که اگر درست نگاه کنیم صفات خداوندی را می‌توان در وجود آن‌ها احساس کرد.

باید مراقب نقش‌هایی که بر لوح وجودی کودکان می‌زنیم باشیم

مدیرکل بهزیستی استان فارس بابیان اینکه در علوم تجربی می‌خوانیم که دوران کودکی، رشد سلول‌های مغزی تصاعدی است، ابراز داشت: کودکان آیینه‌هایی در دست ما هستند و ما باید بدانیم چه نقش و نگاری را برای آنان ترسیم می‌کنیم و همین مسئله مسئولیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر چالش‌ها و مسائلی را که در کشورهای مختلف و به‌خصوص ایران رخ می‌دهد بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر این مسائل به دوران کودکی افراد برمی‌گردد و اگر جامعه‌ای سالم می‌خواهیم باید زیربنای آن را در خانواده‌ها و مهدهای کودک جستجو کنیم و امام راحل نیز بر این مسئله تأکید داشتند.

تحصیلات دانشگاهی دردی از مشکلات تربیتی جامعه رفع نکرده است

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر و برعکس دوران گذشته، مشکل نبود دانشگاه و افراد تحصیل‌کرده در جامعه وجود ندارد، ولی در جامعه مشکلات بسیاری وجود دارد و لزوم توجه به پرورش انسان‌هایی بااخلاق که اعتمادبه‌نفس داشته باشند و بتوانند با واقعیات کنار بیایند، نه گفتن را بیاموزند و به‌طورکلی مهارت‌های زندگی را آموخته باشند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این مسؤول بابیان این‌که کمبود آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها خلأ بزرگی به‌حساب می‌آید، گفت: مهدهای کودک باید مهارت‌های زندگی را به کودکان بیاموزند و به‌واسطه مشکلاتی که در جامعه از کمبود آموزش‌های مهارت‌های زندگی وجود دارد آن را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: سال‌ها است که این نقیصه در سیستم آموزشی کشور را فریاد می‌کنیم که باید در کنار آموزش‌هایی که برخی هیچ کاربرد یا کمترین کاربرد را در زندگی افراد دارند، آموزش‌های مهارت زندگی در آموزش‌وپرورش گنجانده شود؛ ولی هیچ فایده‌ای نداشت.

انتقادات به سیستم آموزشی کشور دردی را دوا نکرد

موسوی با اشاره به توانایی نَه گفتن کودکان گفت: اینکه کودکان نه گفتن را نمی‌آموزند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب‌هایی که به خودشان وارد می‌شود، بر روی دیگران تأثیرگذار باشند، به این دلیل است که خانواده‌ها از نقش اساسی تربیتی خود فاصله گرفته‌اند و جای پدر و مادر و فرزند عوض‌ شده و فرزندان مسئولیت‌پذیر نیستند.

وی در ادامه افزود: وقتی انتقادات ما به این سیستم آموزشی فایده‌ای ندارد کار را از مهدکودک‌هایی که در اختیارمان هست آغاز می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به برخی از آسیب‌هایی که به علت تربیت نشدن صحیح به جامعه وارد می‌شود، اظهار داشت: این حلقه مفقوده در تربیت خانواده‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد و به همین دلیل است که زمانی که یک فنّاوری وارد کشور می‌شود، به‌جای بهره‌گیری صحیح از آن به سراغ 5 یا 10 درصد انحراف آن می‌رویم؛ زیرا آمادگی نداریم و برای استفاده از آن تربیت‌ نشده‌ایم، مادرها نمی‌دانند که با چه روشی کودکان خود را تربیت کنند و پدران هم تنها نقش عابربانک را برعهده‌گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه رفع کمبود آموزش مهارت‌های زندگی در محیط‌های آموزشی را از بهزیستی شروع و این کار را به‌زودی در 3 مرکز به‌عنوان نمونه آغاز می‌کنیم، ادامه داد: در خدمت جدیدی که در مجموعه تعریف‌ شده است، به حلقه ارتباط خانواده و مهدهای کودک که فراموش‌ شده است می‌پردازیم و به خانواده‌ها در این زمینه کمک می‌کنیم.

گام‌هایی روبه‌جلو در بهزیستی فارس

سخنان مدیرکل بهزیستی استان فارس که علاوه بر انتقاد از وضعیت آموزشی کشور، مجموعه خود را پیشگام در راستای حل این مشکل معرفی می‌کند و عزم خود برای رفع این مشکل در حوزه مأموریتی بهزیستی معرفی می‌کند، گامی روبه‌جلو در بهزیستی در راستای آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه است.

این راهکار می‌تواند به‌عنوان یک الگو مورد توجه دستگاه‌های آموزشی دیگر هم قرار بگیرد و چنانچه هر دستگاه و ارگانی به سهم خود در این راستا بکوشد می‌توان به آینده‌ای روشن در جامعه امید بست.

این مهم در مورد تک‌تک افراد جامعه و خانواده‌ها نیز صدق می‌کند؛ همه ما می‌توانیم از مراکز مشاوره‌ای که از طرف بهزیستی ساماندهی شده‌اند استفاده کرده و در مواقع بحرانی، بهترین راه برای مواجهه با چالش‌هایی را که در زندگی پیش می‌آید را در پیش بگیریم. بدون تردید اگر آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه جدی گرفته شود شاهد بسیاری از ناهنجاری‌ها و فروپاشی خانواده‌ها نخواهیم بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار