این طرح در روستاهای تل سیاه، چاهکوتاه، دویره، کره‌بند، آبطویل، تل‌اشکی، محرزی و ... شهرستان اجراشده، افزود: این طرح در قالب اردوهای یک‌روزه حلقه‌های صالحین بسیجیان حوزه‌های مقاومت ذکرشده و با همکاری دامپزشکی شهرستان بوشهر در حال اجراست.
کد خبر: ۵۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 21 June 2015
تابناک بوشهر: آنفولانزای پرندگان بیماری ویروسی است که در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می‌گردد و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا گردد. و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماریزا برای انسان مطرح گردد و یا با سایر ویروسهای آنفلوانزای انسانی ترکیب شده وموجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزا با توانایی ایجاد پاند می‌شود، چون در این صورت انتقال آن خیلی سریعتر صورت می‌گیرد.
15  گونه مختلف از ویروس آنفولانزا مربوط به طیور تا کنون شناخته شده است اما در حال حاضر شایعترین نوع آنها ویروس آنفولانزای A از زیر گروه‌های H5 و H7 هستند. پرندگان آبی مهاجر مخصوصا اردک‌های وحشی منابع طبیعی ویروس‌های آنفولانزای مرغی هستند و این پرندگان همچنین بیشترین مقاومت را در برابر این عفونت دارند. پرندگان خانگی از جمله مرغ خانگی و بوقلمون به ویژه مستعد اپیدمی سریع این آنفولانزای کشنده هستند.

 ترس از آنفلوآنزای مرغی در ایران همیشه وجود داشته است، اما در سال‌های گذشته که کشورهای بسیاری، اپیدمی این بیماری را داشته اند، ایران یا مصون مانده و یا معدود مواردی در این باره را گزارش کرده است.

امسال اما خبرها از مازندران نشان می دهد آنفلوآنزای مرغی به ایران رسیده است؛ در پی تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق کشور اعلام کرد: مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند، معاون فرماندار آمل از معدوم شدن طیور دو روستای این شهرستان به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی خبر داد.
همچنین دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده است: این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است.
در شهرستان بوشهر هم برای پیشگیری از شیوع این بیماری اقدامات فوری انجام شده است. صبح امروز مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان بوشهر از واکسیناسیون 15 هزار مرغ‌خانگی در این شهرستان خبر داد.

 علیرضا فلاحی در مورد چگونگی اقدامات انجام گرفته، اظهار داشت:  برای اجرای هرچه بهتر این طرح حوزه‌های مقاومت محرم روستای کره بند، امام خمینی(ره) روستای دویره و رمضان شهر چغادک با ما همکاری خوبی داشته‌اند.

فلاحی با اشاره به اینکه این طرح در روستاهای تل سیاه، چاهکوتاه، دویره، کره‌بند، آبطویل، تل‌اشکی، محرزی و ... شهرستان اجراشده، افزود: این طرح در قالب اردوهای یک‌روزه حلقه‌های صالحین بسیجیان حوزه‌های مقاومت ذکرشده و با همکاری دامپزشکی شهرستان بوشهر در حال اجراست.

وی با تأکید بر اینکه این طرح در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت: تابه‌حال بیش از 15 هزار مرغ خانگی واکسیناسیون شده که 100 نفر بسیجی در این طرح به‌کارگیری شده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار