کتاب «نفس گرم خطبه» سروده های سید حسن حاج سید جوادی در قزوین رونمایی شد.
کد خبر: ۵۱۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 17 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از  خبرنگار مهر، رونمایی کتاب «نفس گرم خطبه» سروده های سید حسن حاج سید جوادی با حضور؛ جمعی از علاقه مندان در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این برنامه محمود جبیبی کسبی روی کار آمدن صفویه و انقلاب اسلامی را دو نقطه عطف در تاریخ شعر آیینی برشمرده گفت: دوره صفویه شاعران آشکارا به مدح معصومین پرداختند و شاعران بزرگی چون:محتشم با نگاه نو دریچه تازه ای به شعر آیینی گشودند که امروز ما دنباله رو آنان هستیم و پس از پیروزی انقلاب نیز شعر آیینی مورد توجه شاعران قرار گرفت.

وی افزود: بر خلاف آنکه بیشتر اشعار آیینی پیش از دوره صفویه پوشیده گو بود اما با روی کار آمدن دولت شیعی لفافه گویی ها کنار رفت و شاعران آشکارا به مدح و مرثیه خاندان عصمت و طهارت پرداختند.

حبیبی کسبی یادآور شد: در شعر قدما به ساحت قدسی، ملکوتی و ملکی معصومین علیهم السلام پرداخته شده اما امروزه متاسفانه بیش از هر چیز ساحت ملکی ائمه مورد توجه شاعران آیینی است.

وی خاطر نشان کرد: وزن تازه، دایره واژگان جدیدی ایجاد می کند و باید در شعر آیینی، لحن تازه، لهجه نو و دایره واژگان بیشتری به مخاطبان ارائه کرد.

حبیبی کسبی استفاده شاعر نفس گرم خطبه  از آیات و روایات، دایره واژگان مناسب، توجه به ظرافت های زبانی، ابیات و ترکیبات خوب را از جمله ویژگی های این اثر برشمرد.

در ادامه این مراسم علی هوشمند رئیس حوزه هنری قزوین: نفس گرم خطبه بعنوان اولین تجربه شاعر جوان را بسیار موفق قلمداد کرد و گفت: استقبال مخاطبان بهترین گواه اثرگذاری زبان شعر آیینی است و این شاعر جوان به خوبی توانسته از عهده این مهم برآید.

در ادامه مجید بالدران به بررسی ویژگی های این اثر پرداخت و گفت: این اثر بعنوان نخستین تجربه این شاعر، بسیار خوب و قابل تحسین می باشد، شاعر توانسته در عرصه شعر آیینی گام های ارزشمندی بردارد.

وی افزود: فرایند استقلال  و تشخص زبانی بیش از هر چیز با تشخص فکری ارتباط دارد، در این اثر انتظار تشخص زبانی از این شاعر جوان نمی توان داشت اما مطالبه تشخص لحنی لازم است.

بالدران یادآور شد: در عصر حافظ، تقریبا بیشتر دایره واژگان شاعران مشترک بود اما لحن ها بسیار متفاوت بودند چراکه نگاه ها نیز تفاوت داشت.

این نویسنده افزود: قزوین بعنوان یکی از مراکز تشیع در عرصه مناسک آیینی دارای آیین های خاص خودش بوده و بخاطر همین باید اشعار با تشخص بیشتری سرایش شوند.

بالدران گفت: هیچ منتقدی مشفق تر از خود شاعر نیست وی ابراز امیدواری کرد که شاعر «نفس گرم خطبه» در گام های بعدی با نقد آثار خود قدم های بلندی بردارد.

در ادامه این مراسم سید حسن حاج سید جوادی اشعاری در مدح و منقبت خاندان عصمت و طهارت سرود.

نفس گرم خطبه در واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری قزوین تولید شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار