کارشناس میراث فرهنگی:
یک کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه ضوابط حریم بافت‌های فرهنگی و تاریخی رعایت نمی‌شود، گفت: خانه‌های قدیمی با ارزش تاریخی معضل نیست.
کد خبر: ۵۱۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 25 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، امیدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره وضع میراث فرهنگی این استان اظهار کرد: سمنان در حوزه تمدن و فرهنگ از قدمتی طولانی برخوردار است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته با تخریب بناهای تاریخی مواجه بودیم و الآن تقریباً جلوی تخریب بناهای تاریخی گرفته شده است؛ تخریب جنبه‌های مختلفی دارد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این بوده که بافت‌های دارای ارزش تاریخی و فرهنگی در کنار بافت‌های فرسوده مطرح می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه این دید در حال تغییر است و این دو مقوله از یکدیگر فاصله پیدا می‌کنند.

خانه‌های قدیمی با ارزش تاریخی معضل نیست

صادقی با تأکید بر اینکه مردم فهمیده‌اند که خانه‌های قدیمی با ارزش تاریخی معضل نیست، اضافه کرد: این خانه‌ها می‌تواند باعث درآمد و ایجاد بستر گردشگری شود.

وی با بیان اینکه همین امر باعث شده است تا انواع برنامه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی در همان مرکز بافت‌ها ایجاد شود، تصریح کرد: وام تخریب و نوسازی به بافت‌های فرسوده‌ای که در کنار آن‌ها بافت تاریخی و فرهنگی باشد، داده می‌شود و بانک‌ها با بهره کم این وام را می‌دهند و این یک معضل جدی است.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم وام بهسازی و مرمت جایگزین وام تخریب و نوسازی شود، اضافه کرد: این وام‌های کم‌بهره به خانه‌های قدیمی در بافت فرهنگی باید داده شود تا تخریب و نوسازی آن انجام نشود.

ضوابط حریم رعایت نمی‌شود

صادقی با تأکید بر اینکه ضوابط حرایم رعایت نمی‌شود، افزود: این امر به معضلی جدی و عمده‌ترین مشکل ما تبدیل شده است؛ نمونه‌های مختلفی در کشور و استان در این بخش داریم و شاید برخی کاستی‌ها در حریم تاریخی وجود داشته باشد ولی دلیلی بر زیر پا گذاشتن و شکستن حریم بافت تاریخی و فرهنگی نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه نامه‌هایی از ادارات کل میراث فرهنگی داریم که این حریم‌ها شکسته شده است، تصریح کرد: این موضوع باعث بدبینی مردم شده است، و با وجود افزایش قیمت زمین و مسکن در گذشته خیلی‌ها این حریم را زیر پا می‌گذاشتند و منظر بناهای تاریخی و فرهنگی را از بین می‌بردند.

حرمت بناهای تاریخی حفظ نمی‌شود

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه حرمت بناهای تاریخی حفظ نمی‌شود، اضافه کرد: کشورهای پیشرفته اجازه نمی‌دهند که حریم آثار تاریخی این کشورها از بین برود؛ ولی در ایران خواسته یا ناخواسته این کار انجام می‌شود.

صادقی با تأکید بر اینکه به اسم مرمت بنای فرهنگی و تاریخی تخریب می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته این اتفاق در استان سمنان افتاد؛ چون هیچ امکاناتی به این بافت‌ها داده نمی‌شد و ساکنان اصلی بافت‌ها از آنجا عزیمت کردند و عده‌ای جایگزین شدند که تعلق‌خاطری نسبت به این بناهای تاریخی نداشتند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شد با توجه به قرارداد اجاره‌ای که منعقد شده بود، از این اماکن به‌عنوان انبار استفاده می‌شد و هیچ نگرشی برای حفظ بنا نداشتند و هیچ پولی برای سر پا نگه‌داشتن این بناها از سوی صاحبان ملک و مستأجران هزینه نمی‌شد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به رویکرد حفظ بناهای تاریخی و ایجاد گردشگری و درآمد برای مردم اظهار کرد: مردم به این نتیجه رسیدند که بناهای تاریخی معضل نیست؛ بلکه فرصت ایجاد اشتغال و درآمد است و از ۱۰ تا ۱۲ سال پیش تفکر مرمت و بهسازی بین مردم ایجاد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار