طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد و کشاورزی در سال های گذشته بین 25 تا 30 هزار تن گیاه دارویی به کشورهای دیگر صادر شده است
کد خبر: ۵۱۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ 27 October 2017
تابناک فارس به نقل از اتاق بازرگانی:وزیر جهاد کشاورزی محمود حجتی روز گذشته در سفر به استان فارس به شهر میمند رفت و ضمن بازدید از کارخانه عرقیات میمند  از حمایت وزارت جهاد و کشاورزی از سرمایه گذاران در بخش زراعت، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی خبر داد. ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص و پوشش گیاهی متنوع یکی از کشورهای مهم در تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی می تواند باشد که تاکنون آن چنان که باید و شاید این از ظرفیت استفاده نکرده است و به جز چند گیاه خاص همچون گل گاوزبان، گل محمدی و... چندان در زمینه صادرات و تولید گیاهان دارویی فعالیت نکرده است در حالی که به اعتقاد کارشناسان کشت، فراوری و صادرات گیاهان دارویی علاوه براینکه می تواند درآمد بسیاری برای کشور داشته باشد، به اشتغال به خصوص در مناطق روستایی نیز کمک بسیاری خواهد کرد. براساس بررسی ها و شناسایی های صورت گرفته بالغ بر 2000 گونه گیاه دارویی در ایران تولید می‌شود‌ که از بین آن ها 50 گونه رقابتی است و قابلیت صادرات را دارند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد و کشاورزی در سال های گذشته بین 25 تا 30 هزار تن گیاه دارویی به کشورهای دیگر صادر شده است و در کل کشور حدود 40 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی بوده است که 150 هزار تن گیاه دارویی از آن ها استخراج شده و مقایسه 150 هزار تن با 40 هزار تن صادر شده نشان می دهد که از حجم کلی برداشته شده حدود 23 درصد صادر شده است.

اما در بین گیاهان دارویی گل محمدی مهم ترین گیاه دارویی بوده است که صادر شده و بعد از آن به گفته معاون امور گیاهان دارویی وزارت جهاد و کشاورزی زیره سبز، حنا، گشنیز، رازیانه و گل گاو زبان قرار دارد. به گفته این مقام مسئول حدود ۷۳ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی در ۴ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و همدان متمرکز شده و بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی به گل محمدی در استان‌های فارس، اصفهان و کرمان اختصاص دارد.

به اعتقاد کارشناسان باتوجه به اهمیت استفاده از گیاهان دارویی در سطح جهان و پتانسیل های ایران در این زمینه، فرصت های فراوانی برای سرمایه گذاری روی تولید گیاهان دارویی و یا فرآوری آن ها در کشور وجود دارد که می تواند فرصت های شغلی بسیاری را هم به وجود بیاورد. در سال های گذشته در کشورمان و سطح جهان استفاده از گیاهان دارویی به شدت رو به افزایش بوده است و افزایش تعداد بسیار زیاد اعطاری ها می تواند شاهد این موضوع باشد.

علاوه براین ها یکی از نکات مهم درباره کشت بیشتر گیاهان دارویی نیاز نداشتن به آب زیاد باتوجه به بحران آب در مناطق مختلف کشور و همچنین کشت آن در اراضی شیبدار است که به صورت کلی اراضی درجه دو و سه محسوب می شوند. طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت جهاد و کشاورزی ارزش صادرات گیاهان دارویی در سال 1395 حدود 96 میلیون دلار بوده است و مهم ترین کشورهایی که گیاهان دارویی به آن ها صادر شده اند شامل چین، ژاپن، آمریکا، هندوستان، پاکستان و آلمان بوده است.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار