ناصر صفری پژوهشگر دینی به بیان نظر اسلام درباره حیوانات پرداخت وگفت: هیچ دین، آئین و جریان فکری به اندازه اسلام به حفظ محیط زیست،منابع طبیعی وموجودات عالم وپرهیز از اذیت وآزار حیوانات توصیه نکرده است.
کد خبر: ۵۱۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱ 30 October 2017
برخی انسان‌ها علاقه زیادی به نگهداری حیوانات و پرندگانی چون مرغ و خروس، جوجه، خرگوش و سگ و .. دارند از این رو بر آن شدیم تا در این گزارش نظر اسلام در مورد نگهداری حیوانات را بررسی کنیم.

به گزارش ایکنا؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بیرون آمدن سگی از شیشه ماشین را ببینید و مدام در پی این باشید که آیا عروسک است یا سگ واقعی؟

برخی انسان‌ها علاقه زیادی به نگهداری برخی حیوانات دارند حیوانات و پرندگانی چون مرغ و خروس، جوجه‌های رنگی، قناری، خرگوش، لاک پشت، سگ و حیوانات دیگر، هر یک از ما هم معمولا تجربه نگهداری یک حیوان یا پرنده را داشته ایم.

گاهی نگهداری حیوانات برای اطرافیان مزاحمت هایی ایجاد می‌کند.

از این رو بر آن شدیم که نظر اسلام در مورد نگهداری حیوانات را بررسی کنیم. در این بین باید ببینیم آیا نظر اسلام به نگهداری هر حیوانی یکسان است یا خیر؟

ناصر صفری پژوهشگر دینی به بیان نظر اسلام درباره حیوانات پرداخت وگفت: هیچ دین، آئین و جریان فکری به اندازه اسلام به حفظ محیط زیست،منابع طبیعی وموجودات عالم وپرهیز از اذیت وآزار حیوانات توصیه نکرده است.

ناصر صفری با بیان اینکه همه حیوانات حرمتی دارند و وجود آنها در تنظیم اکوسیستم و ایجاد بستر مناسب برای زندگی اسلام نقش مهمی دارند افزود: اسلام همواره به حفظ و نگهداری حیوانات توصیه کرده مگر اینکه نگهداری موجودی به زیان زندگی انسان باشد.

وی ادامه داد: حمله حشرات به محصولات کشاورزی انسان ها نمونه ای از موارد مقابله انسان با حیوانات است که لازم است برای این منظور تدابیری اندیشیده شود و سمومی برای دفع آنها تهیه کند.

صفری خاطرنشان کرد: در مواردی هم که انسان با یک حیوان وحشی روبه رو می‌شود لازم است برای دفاع از خود دفع شر کند.

وی به فلسفه وجودی حلال گوشت ها اشاره کرد وگفت: تامین رزق آدمی فلسفه وجودی حلال گوشت‌ها است که در این باره اسلام شکار این حیوانات را منع نکرده است.

صفری یادآور شد: شرایط زندگی در شرایط کنونی با صدر اسلام متفاوت است چرا که در گذشته شغل‌هایی همچون دامداری ایجاب می‌کرد که حیواناتی در منازل نگهداری شود.

وی با بیان اینکه توصیه به شغل دامداری در روایات ما به چشم می خورد افزود: گر چه بر اساس روایات دامداری موجب برکت است اما باید توجه داشت در شرایط کنونی منازل بسیار کوچک‌تر از قدیم شده و اقتضای شهر نشینی نگهداری هیچ حیوانی را در منزل برنمی‌تابد.

صفری ادامه داد: سر وصدای حیوانات در منازل مسکونی امروزه موجب خلع آسایش از همسایگان شده و نظم زندگی را بر هم می‌زند و البته در حال حاضر بیماری های دامی هم وجود دارد که موجب تسری ویروس به انسان‌ها و جوامع می‌شود.

وی به حدیثی درباره نگهداری کبوتر درمنزل اشاره کرد و گفت:امام کاظم(ع) در این‌باره می‌فرماید«حفظ کبوتر در منزل موجب دوری شیاطین می‌شود و هر بالی که کبوتر می‌‎زند موجب نفرت شیاطین است» همچنین از امام صادق (ع) نقل است که «کبوتر از مرغان پیغمبران است».

وی ادامه داد:حضرت محمد(ص) درباره نگهداری حیوانات خانگی می فرماید «شیاطین با نگهداری حیوانات در منزل مشغول می‌شوند و آسیبی به فرزندان شما نمی‌رسانند» همچنین نگهداری خروس در منزل به واسطه آگاه شدن در وقت نماز نیز توصیه می شود.

صفری خاطرنشان کرد: اما در شرایط کنونی احکام ثانویه ما که شورای نگهبان و ولی امر مسلمین بر آن صحه گذاشته‌اند بر برخی از دستورات مستحبی حاکم هستندچرا که این احکام ثانویه بر اساس نظم شهروندی بنا شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نگهداری سگ در منازل اشاره کردوگفت: متاسفانه امروزه نگهداری سگ در جامعه باب شده و به وضوح شاهد این هستیم که شبکه های ماهواره ای در حال تبلیغ این موضوع هستند و قبح آن را در میان جوانان ریخته‌اند.

وی با اشاره به نظر اسلام درباره نگهداری سگ گفت: اسلام نسبت به نگهداری سگ در منزل منع عمومی دارد چرا که سگ و خوک نحس العین هستند و این نجاست به هیچ شکلی پاک نمی‌شود علاوه بر اینکه موجب نجاست در اثر برخورد با چیز دیگری هم می‌شوند.

صفری خاطرنشان کرد: ویروس‌هایی در بزاق دهان سگ وجود دارد که به راحتی قابل دفع نیست به طوری که اگر ظرفی را سگ دهن بزند باید هفت بار با خاک بمالیم تا تطهیر شود چرا که این ویروس فقط با خاک از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از امام صادق علیه السلام نقل است«فرشتگان در خانه‌ای که سگ باشد حضور پیدا نمی‌کنند مگر سگ نگهبان باشد».

این کارشناس مذهبی با تاکیدبر اینکه اسلام نگاه تبعیض آمیزی نسبت به حیوانات ندارد افزود: ویروس‌هایی که در بدن سگ وجود دارد که موجب بروز بیماری های مختلف در انسان می شود بنابراین منع عمومی نسبت به نگهداری حیوانات وجود دارد البته ما مسلمانان باید تعبد داشته و خیلی در پی جواب این احکام نباشیم.

صفری با بیان اینکه یکی از ابعاد اشکال نگهداری حیوانات ضایع شدن حقوق همسایگان است افزود: نگهداری سگ در منازل ممکن است موجب ناراحتی سایر افراد خانواده یا اهل آپارتمان باشد که این امر با قوانین بشری و حق الناس در اسلام منافات دارد.

وی ادامه داد: نگهداری سگ در منزل یکی از فرهنگ‌های غربی وارد شده در کشور است اما باید توجه داشت که غرب با وجود اینکه مهد آزادی و بی بندوباری است، آزادی انسان ها هیچ قید و بندی ندارد مگر اینکه موجب صلب آزادی از دیگران شود بنابراین کسانی که به این امر اقدام می‌کنند حتی به آزادی غربی ها هم پایبند نیستند.

وی تصریح کرد: ما در یک مملکت اسلامی زندگی میکنیم بنابراین باید به قوانین اسلام و جامعه احترام بگذاریم، مردم کشور ما انسان‌هایی با شعور و دارای درک فراوان اند گر چه ممکن است با کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند فقط به شیوه امر به معروف و نهی از منکر متذکر شوند اما همگی باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم.

یکی از شهروندان همدانی نیز در این باره گفت: یکی از همسایگان ما در منزل خود سگ نگهداری می‌کند در حالی که این حیوان به منظور محافظت ازمنزل آنها نیست چرا که می‌توانند با نصب یک دوربین به راحتی منزل خود را کنترل کنند.

محمد جواد با بیان اینکه همواره از نگهداری این حیوان در منزل همسایه،آزار میبینیم افزود: بارها به وی تذکر داده‌ایم اما هیچ توجهی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: این حیوان وقت و بی‌وقت پارس می‌کند و واقعا آسایش را از زندگی ما ربوده است از اینکه با همسایه دچار تنش شویم واقعا واهمه داریم بنابراین تصمیم به فروش منزل خودمان کرده ایم.

وی در پایان گفت: به دور از فرهنگ اسلامی و دستورات اسلام، این افراد باید به این فکر کنند که با خودخواهی زندگی را به دیگران تلخ می‌کنند در حالی که در غرب هیچ کس حق بر هم زدن آرامش دیگران را ندارد.

به گزارش ایکنا، فرهنگ اسلامی_ایرانی ما سرشار از آموزه‌های اخلاقی است که در صورت پایبند بودن به این آموزه‌ها هیچ گاه در زندگی دچار تنش برای خود و دیگران نخواهیم بود به امید روزی که این آموزه‌ها در زندگیمان نهادینه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار