محمدی‌فر از تأسیس بنیاد خیرین در دانشگاه بوعلی خبر داد و گفت: دکتر غلامی این خیریه را به منظور کمک مالی به دانشگاه بوعلی تأسیس کرده و همانند کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا که بزرگترین واقف در زمینه علمی و دانشگاهی است، در دانشگاه بوعلی نیز زمینه استفاده از وقف برای دانشگاه ایجاد شده است.
کد خبر: ۵۱۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ 04 November 2017
سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بخش عمده برنامه‌های اجرایی دانشگاه بوعلی تابعی از سیاست‌های کلان کشور است، اظهار کرد: رتبه علمی دانشگاه بوعلی در حال حاضر در جایگاه هشتم کشور است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، دکتر یعقوب محمدی‌فر در مراسم معارفه خود، افزود: 12 هزار دانشجو و 50 گروه آموزشی و 130 عنوان رشته و گرایش دکتری دانشگاه بوعلی‌سینا را به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور مطرح کرده است.

محمدی‌فر رسالت وزارت علوم و دانشگاه‌ها را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بیان کرد و ادامه داد: علم به ما قدرت و برتری می‌دهد و امروزه تفکر ارزشمند است و سرمایه اصلی کشورها را شامل می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تا کنون صحبت از دانشگاه‌های نسل یک و دو بود و تنها وظایف دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش بود اما امروزه نسل سوم دانشگاه‌ها در سطح بین‌الملل مطرح هستند و توجه به کارآفرینی و رفع نیازهای جوامع از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها شده است.

محمدی‌فر اصل اول اقتصاد را عرضه و تقاضا معرفی کرد و گفت: توسعه فیزیکی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به زیرساخت‌ها و سرمایه‌ها و تجهیزات دانشگاه‌ها لطمه‌ای نخورد.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی و لزوم دور نشدن از رسالت اصلی دانشگاه‌ها بیان کرد: توجه به ظرفیت‌های مردمی و خیرین می‌تواند به عنوان منابع مالی و حمایتی برای دانشگاه باشد و استقلال مالی دانشگاه می‌تواند آن را در رسیدن به اهداف علمی و آموزشی موفق کند.

محمدی‌فر از تأسیس بنیاد خیرین در دانشگاه بوعلی خبر داد و گفت: دکتر غلامی این خیریه را به منظور کمک مالی به دانشگاه بوعلی تأسیس کرده و همانند کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا که بزرگترین واقف در زمینه علمی و دانشگاهی است، در دانشگاه بوعلی نیز زمینه استفاده از وقف برای دانشگاه ایجاد شده است.

وی افزود: در سال گذشته دانشگاه بوعلی‌سینا 11 میلیارد تومان درآمد داشته و توانسته از منابع طبیعی آب بهره‌برداری و با احیاء قنات 300 ساله به منابع آب طبیعی دسترسی پیدا کند که برای اجرای این پروژه 50 میلیون تومان هزینه کرده است.

سرپرست جدید دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: اساس توسعه فرهنگی باید در کشور صورت گیرد و اگر احساس تعلق به دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد، سریع‌تر به رشد و توسعه دست خواهیم یافت.

محمدی‌فر در ادامه به کم کردن تصدی‌گری دولت اشاره کرد و گفت: در سال 72 برنامه کوچک شدن دولت مطرح شد اما این امر محقق نشد.

وی رسالت آموزش و تعالی فرهنگی کشور را به عنوان یکی از مهمترین وظایف دولت اعلام کرد و ادامه داد: دولت باید با سپردن دیگر وظایف به بخش خصوصی وظایف مهمتر و اصلی خود را ایفا کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا کمک به علم را کمک به جامعه دانست و گفت: دانشگاه متعلق به جامعه است و همه باید به جامعه خدمت ارائه کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه‌های استان همدان نیز در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا، پویایی اقتصاد کشور را در گرو جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار دانست و گفت: دانشگاه‌ها به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های دانش‌بنیان باید زمینه بروز خلاقیت جوانان و تبدیل ایده‌ها به کسب‌وکار را فراهم کنند.

زمانی اظهار کرد: استان همدان از دیرباز مهد علم بوده و نقش مثبتی در این زمینه داشته و هم‌اکنون که رئیس این دانشگاه به وزارت علوم منصوب شده است، بهترین فرصت برای استان و دانشگاه بوعلی به وجود آمده تا برای توسعه و پیشرفت دانشگاه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت همه کارکنان دانشگاه بوعلی دو چندان می‌شود، افزود: دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی و افزایش سرمایه‌های کشور در سطوح ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرند.

عضو هیئت امنای دانشگاه‌های استان همدان با اشاره به دفاعیات رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی خود گفت: دانشگاه‌ها در بحث فناوری و پیشبرد اقتصاد موثر هستند و دانشگاهیان باید فاصله بین فراغت از تحصیل دانشجویان و جذب به بازار کار را کم کنند.

زمانی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه بوعلی و استان به آئین‌نامه‌ها و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: به منظور پویایی اقتصاد کشور باید اقداماتی در جهت جذب فارغ‌التحصیلان به بازار کار صورت گیرد.

وی دانشگاه‌ها را به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کرد و گفت: اگر بخواهیم فشارهای تحریم بر زندگی و اقتصاد کشور تأثیر منفی نداشته باشد باید زمینه بروز خلاقیت جوانان و تبدیل ایده‌ها به کسب‌وکار را فراهم کنیم.

زمانی جایگاه دانشگاه بوعلی در کشور را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: دانشگاه بوعلی در سطح ملی جایگاه خوبی دارد و می‌تواند در جهت بین‌المللی شدن گام بردارد و مسئولان باید نقشه‌راه به سمت دانشگاه‌های D8 و بین‌المللی شدن را ترسیم کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه‌های استان همدان بر لزوم حرکت جامع علمی کشور تأکید کرد و افزود: این حرکت باید با توجه به مسائل اقتصادی و فرهنگی و از دانشگاه‌ها آغاز شود.

وی کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان را موثر در ارائه نظرات و انتقادهای دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان باید در فضایی ضابطه‌مند با رویکرد فرهنگی و اجتماعی و اجتناب از برخوردهای سیاسی به ارائه نظرات و انتقادات بپردازند.

زمانی ارتقاء کیفی آموزشی و مهارت‌آموزی دانشجویان و حذف رشته‌های ناکارآمد را به عنوان دیگر برنامه‌های وزارت علوم اعلام کرد و افزود: حذف رشته‌های ناکارآمد و و افزایش رشته‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه در برنامه‌های دکتر غلامی بیان شده است.

وی توجه به اسناد بالادستی و ارائه برنامه به وزارتخانه را از سوی کارکنان دانشگاه بیان کرد و گفت: این فرصتی است که به واسطه انتخاب دکتر غلامی برای استان همدان ایجاد شده تا در راستای توسعه و بین‌المللی شدن پیش رود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه بوعلی‌سینا نیز اظهار کرد: انتظاری که مقام معظم رهبری از دانشگاهیان دارد، رسیدن به جامعه آرمانی عزت و اقتدار علمی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی است.

حجت‌الاسلام علی‌محمد عباسی تربیت نسل مومن و انقلابی در دانشگاه‌ها را بیان کرد و گفت: نسل تربیت یافته در دانشگاه متدین، انقلابی و آرمان‌خواه و موثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار