فرآورده‌های پروتئینی، عسل، شاه میگو از جمله کالاهایی هستند که در سه ماه نخست امسال به لیست معدود اقلام صادراتی اردبیل پیوسته‌اند.
کد خبر: ۵۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵ 23 June 2015
به گزارش سبلانه، صادرات يكي از محورهاي اصلي توسعه‌يافتگي و به معناي ديگر شاخص رشد در هر كشوري، محسوب می‌شود؛ شاخصی که به میزان تولید، تنوع کالا و محصول و البته بسته‌بندی مشتری پسند بستگی دارد.

 

صادرات در استان اردبیل كه قطب کشاورزی ایران هم محسوب می شود در سالهاي اخير روندی نزولي داشته است و فقط به معدودی کالا از جمله سیب زمینی و گاهي مصنوعات پلاستیکی محدود شده و در بهترین وضعیت میزان آن با واردات برابری می کند؛ حال آن كه مطابق با ديدگاههاي صاحبنظران اقتصادي، يك كشور و جغرافياي خاص برای اینکه بتواند رشد و پيشرفت خود را بيان كند ميبايست ميزان صادرات آن بيشتر از واردات آن باشد و در بازارهای جهانی سهمی به خود اختصاص بدهد، مواردی که در استان اردبیل هنوز جای کار بسیار دارد.

 

اما در سه ماهه نخست امسال چه کالاهایی از استان اردبیل صادر شده آیا می توان امیدوار بود که بهبودی در وضعیت نه چندان خوب صادرات استان اردبیل ایجاد شود؟

صادق صالحی مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل امروز در جلسه "بررسی صادرات نهاده‌های دامی استان اردبیل به داخل و خارج از کشور" با اشاره به نقش و سهم مهم اردبیل در تولید انواع نهاده‌های دامی و پروتئینی در سطح کشور اعلام کرد: تولید در اردبیل بیش از نیاز استانی است و هر ساله تولیدات گوشت سفید و قرمز مازاد بر نیاز این استان به نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی فرستاده می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در سه ماهه نخست امسال 24 تن مرغ منجمد تولیدی در استان اردبیل به کشور افغانستان و 770 تن پا و پنجه مرغ به کشور ویتنام صادر شده است.

 

به گفته صالحی علاوه بر صادرات مرغ منجمد و پنجه مرغ در سه ماه نخست امسال از استان اردبیل، یک میلیون و 560 هزار قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی نیز به سه کشور افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان  صادر شده است.

 

همچنین در سه ماهه نخست سال 94، کشور آذربایجان مقصد یک میلیون و 674 قطعه جوجه یک روزه گوشتی تولیدی در اردبیل  بوده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل  همچنین از صادرات 5 هزار قطعه شاه میگو برای نخستین بار از استان اردبیل خبر داد و گفت: این میزان شاه میگوی تولیدی به جمهوری آذربایجان صادر شده که البته میزان صادرات بیانگر ظرفیت بالای استان اردبیل در این حوزه است.

 

عسل دیگری محصول تولیدی استان اردبیل است که به گفته صالحی تا پایان خرداد ماه امسال 23 تن از آن به 2 کشور مالزی و امارات صادر شده است.

 

با تمام این آمار اعلامی  و اضافه شدن چند کالا به لیست کالاهای معدود صادراتی استان اردبیل هنوز هم راه درازی برای درآمدزایی بیشتر این استان از طریق صادرات باقی مانده است و ادامه راه نیازمند تلاش همگانی،ایده و ابتکارات خلاقانه برای بسته بندی مشتری پسند است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار