رویکرد نامشخص دولت و دغدغه هایی که وجود دارد؛
حال که برنامه دولت با توجه به محدودیت منابع آبی کشور بر این است که فقط در استان های شمالی کشت برنج انجام شود، باید دید چه امکانات و تسهیلاتی را برای این بخش در نظر می گیرد....
کد خبر: ۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶ 21 January 2015
به گزارش تابناک - مازندران،در حالی رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران خبر از کشت برنج تنها در استان¬های شمالی می¬دهد که هنوز برنج کشاورزان در انبار مانده و آنان چشم انتظار ماههای آینده هستند.

دلاور حیدرپور ' روز چهارشنبه در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مازندران، خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت های موجود در منابع آبی کشور کشت برنج دراستان های غیرشمالی به صرفه نیست و برنامه این است که این محصول تنها در استان های شمالی کشت شود.

این در حالی است که دولت بیش از نیاز برنج وارد کشور کرده است و نرخ انواع برنج نسبت به قیمت تمام شده برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

به گفته معاون دفتر اقتصادی استانداری مازندران هرساله بیش از دو برابر نیاز بازار مصرف داخل برنج خارجی وارد ایران می شود.

بی تردید با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور شاهد جایگزینی برنج خارجی به جای برنج داخلی در کشور و به فروش نرفتن برنج داخلی خواهیم بود.

حال که برنامه دولت با توجه به محدودیت منابع آبی کشور بر این است که فقط در استان¬های شمالی کشت برنج انجام شود، باید دید چه امکانات و تسهیلاتی را برای این بخش در نظر می¬گیرد.

سالانه هکتارها زمین کشاورزی که پیش از این به زیر کشت برنج می¬رفت، به دلیل مقرون به صرفه نبودن به باغ مرکبات تبدیل یا برای انجام ساخت¬سازهای مسکونی و تجاری به فروش می¬رسد و هرچه زمان می¬گذرد از میزان سطح زیر کشت برنج در مازندران کاسته می-شود.

در کنار مکانیزاسیون کشاورزی، تسطیح اراضی، استفاده از روش های نوین آبیاری و دفع آفات نباتی، آموزش نیروی کار و نهاده¬های کشاورزی، نگرانی بزرگ فعالان بخش کشاورزی بخصوص برنج¬کاران از چگونگی اجرای سیاست¬های حمایتی دولت در مازندران است.

دولت تاکنون نتوانسته است برنامه¬های خود را جهت توسعه کمی و کیفی کشت برنج در استان اجرا کند. این در حالی است که مازندران در صورت حمایت¬های منطقی در چارچوب یک برنامه مدون به تنهایی می تواند نیاز برنج کشور را تامین کند.


منبع: تابناک
برچسب ها: برنج کاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار