دبير انجمن ملي طيور ايران گفت: مصرف مرغ به صورت پخته امكان انتقال آنفلوانزاي پرندگان را به صفر مي رساند و مردم با خيال راحت مرغ تاييد شده دامپزشكي را مصرف مي كنند.
کد خبر: ۵۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 24 June 2015
به گزارش تابناک یزدسعيد اصغري فرد، با اعلام اين خبر گفت:  آنفلوانزا در حال حاضر به واحد هاي تخمگذار سرايت نكرده است و عمده تلفات آن در واحد هاي بومي پرورش مرغ گوشتي است ولي متاسفانه در برخي از واحدهاي صنعتي مادر و گوشتي هم شيوع پيدا كرده است.

وي با اعلام آسيب جدي آنفلوانزا بر پيكره ي صنعت مرغداري گفت:  بايد بدانيم كه آنفلوانزا با مصرف مرغ به هيچ وجه قابل انتقال به انسان نيست. به عنوان مثال در بيماري تب كريمه - كنگو از اول سال 8 نفر تلفات انساني داشتيم اما در اپيدمي شيوع آنفلوانزاي پرندگان در تمامي سالهايي كه درگير آن شديم هيچ تلفات انساني گزارش نشده است.

اصغري اضافه كرد: تنها كساني كه مستقيما با طيور بيمار در تماس هستند، دچار مشكلات تنفسي هستند و يا ايمني بدني پاييني دارند ممكن است در معرض انتقال قرار گيرند. در غير اين صورت اين بيماري براي عموم مردم كه مرغ كشتار و يا پخته را مصرف مي كنند مشكل ايجاد نخواهد كرد و مردم با خيال راحت مي توانند مرغي كه تاييده دامپزشكي دارد را مصرف كنند.
وي با اعلام شيوع آنفلوانزا در روستايي در بابل گفت: متاسفانه طي اخباري كه از همكاران دريافت كرديم مواردي از شيوع در آذربايجان شرقي و نمونه اي از آن در ورامين رويت شده است و بايد تلاش كرد كه بطور قاطع آنرا مهار كنيم .

دبير انجمن ملي طيور ضمن اعلام اهميت اطلاع رساني شفاف در اين زمينه گفت: اطلاع رساني بايد در سطح وسيع هم براي مرغدار بواسطه رعايت مسايل قرنطينه اي و هم براي عموم مردم به جهت اعلام سلامت كامل مرغ خريداري شده از فروشگاههاي معتبر انجام شود. به نظر من فقط با اطلاع رساني دقيق و ايجاد جريان اطلاعاتي بسيار شفاف مي توان اين مشكل را مهار كرد.

وي در انتها يادآور شد: متاسفانه در سال 89 كه اين بيماري شيوع پيدا كرد مرغداران درگير،  قضيه را كتمان كردند كردند و متعاقب آن دامپزشكي مساله را شفاف سازي ننمود كه در نهايت با معظل بزرگي در صنعت تخم مرغ مواجه شديم كه در آن مقطع قيمت تخم مرغ تا 12 هزار تومان هم رسيد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار