گفتگو با یک کارشناس مسئول دایره ارزیابی عملکرد
مسعود رودشتیان : خوشبختانه در خصوص این پرونده ها ، تاکیدات مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان و با اقدامات به موقع ، اینگونه رفتارها کمتر شده است یعنی تعداد تنبیهات بدنی کاهش یافته است.
کد خبر: ۵۲۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ 25 November 2017
 تا به حال گذرتان به دایره ارزیابی عملکرددستگاه های دولتی افتاده است؟ جایی که باید ناظر عملکرد کارکنان دستگاه باشد و کاملا مواظب باشد که روند خدمات رسانی به نحو مطلوبی انجام گیرد ضمن اینکه از دستورالعمل ها و قوانین عدولی صورت نگیرد. البته تصور عمومی از دایره ارزیابی عملکرد این است که فقط یک نهاد ناظر و به نوعی تنبیه کننده خاطیان است اما ارزیابان چنین عقیده ای ندارند و اعلام می کنند بخش اعظمی از اقدامات خود را به تشویق افرادی اختصاص می دهند که هم به تکریم ارباب رجوع می پردازند و هم در اجرای بخشنامه ها و قوانین نهایت دقت را دارند. البته کار دایره ارزیابی عملکرد به گونه ایست که بیشتر به یک محکمه می ماند و اقدامات مسئولین و کارشناسان این دایره بیشتر به مسائل حقوقی مربوط می شود اما در مجموع هدف آن تسهیل فرایند اجرایی خدمات دستگاه مورد نظر عنوان می شود.
آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اجرایی که بیشترین گستره پوششی از سطح جامعه را در خصوص خدمات خود دارد ، بیشترین پرونده های مربوط به شکایات را هم به خود اختصاص داده است  . دایره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش یکی از دوایری است که در میان ارزیابان ادارات مختلف بیشترین مراجعات و پرونده ها را دارد.
تابناک کهگیلویه و بویراحمد جهت آشنایی بیشتر با جزئیات کار این دایره نظارتی با مسعود رودشتیان ، کارشناس مسئول دایره ارزیابی عملکرد  آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفتگویی انجام داده است که در ادامه منتشر می شود.
 
فرهنگیان در پذیرش ضمانت نامه افراد دقت نمایند/ پرونده های تنبیهات بدنی به شدت کاهش یافته است 
 
با سلام خود را معرفی و جایگاه سازمانی خود را توضیح دهید؟
مسعود رودشتیان هستم با سابقه ۲۶ سال کار در آموزش و پرورش که در حال حاضر مسئول دایره ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هستم.
همانگونه که رهبر می فرمایند ، "یک مدیر موفق نیمی از وقت خود را صرف نظارت می نماید" هدف از ارزیابی و عملکرد مچ گیری نیست هدف اصلی و غایت آن تسهیل امور مدیریتی است. در ارزیابی عملکرد از تجزیه و تحلیل به سنجش می‌رسیم که سره را از ناسره تشخیص دهیم و آن دسته از نیروهایی که توانمندی های بهتری دارند را تشویق کنیم. کار ارزیابی جنبه بازدارندگی تنها نیست بلکه تشویق و ترغیب هم هست و جایگاه اصلی ارزیابی و عملکرد شرایط را برای توزیع عادلانه امکانات و نظارت همه جانبه بر بخشنامه ها و دستور العمل ها دارد.مهیا می‌کند.
ارباب رجوع شما کیست ؟
ارباب رجوع ما به گونه‌ای است که یک طرف آن مربوط به فرهنگی یا اولیاء دانش آموز باشد و هدف آن تسهیل امور مربوط به تعلیم و تربیت است.
چند سال سابقه کار در ارزیابی در دایره ارزیابی و عملکرد دارید؟
۵ سال سابقه در این پست را دارم

در دایره ارزیابی عملکرد چه نوع پرونده‌های بررسی می‌شود؟

در دایره ی ارزیابی عملکرد پرونده های متفاوتی بررسی می شود از جمله پرونده های آموزشی ، مالی و امور فارغ التحصیلی می باشد.

وضعیت بررسی پرونده ها و صدور رای در دایره ارزیابی چگونه است؟

شکایات از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش (سایت www.shekayat.medu.ir )صورت می گیرد و شکایاتی که ثبت می شوند یا به حق هستند یا ناحق ، شاکی و متشاکی فراخوانده می شوند آنهایی که به حق هستند و با قطعیت رای صادر می کنیم و در صورتی که قابل حل و فصل و یا پیگیری در آموزش و پرورش نباشد به هیئت بدوی تخلفات اداری استان ارسال می شود. اما به طور کلی بیش از 95 درصد پرونده ها در دایره ی ارزیابی عملکرد خود شهرستان حل می شود.
 
فرهنگیان در پذیرش ضمانت نامه افراد دقت نمایند/ پرونده های تنبیهات بدنی به شدت کاهش یافته است 

یکی از مواردی که گاها رسانه ای می شود و بازتاب های منفی هم دارد ، پرونده های مربوط به تنبیه بدنی دانش آموزان است وضعیت آماری این پرونده ها و روند بررسی آن چگونه است؟

به طور کلی تنبیه یک مقوله نکوهیده ای است و مدیران ما کاملاً واقفند که اثر مثبتی در فرایند تعلیم و تربیت ندارد . برخی پرونده‌های تنبیه بدنی که به نحوی از انحاء صورت گرفته است به دقت بررسی که با فرد خاطی طبق مقررات برخورد شده است. ولی خوشبختانه در خصوص این پرونده ها ، تاکیدات مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان و با اقدامات به موقع ، اینگونه رفتارها کمتر شده است یعنی تعداد تنبیهات بدنی کاهش یافته است.

آمار ورودی پرونده های چگونه بوده است؟

در سال تحصیلی ۹۵ -۹۶ بیش از ۱۷۰ مورد شکایت داشتیم خوشبختانه از اول آبان تاکنون فقط یک شکایت داشته‌ایم و این نشان‌دهنده آگاهی مدیران به وظایف خود می باشد ضمن اینکه مدیران در برخوردها با دانش آموزان قانونمند شده اند ۰
 
 ارزیابی عملکرد

چگونه می توان شکایت خود را به دایره ارزیابی فرستاد؟

در حال حاضر شکایت ها به صورت سیستمی به دست ما می رسد و ما پیگیری می‌کنیم . علاوه بر سامانه به صورت پاسخگویی گزارشات  تلفنی ، آحاد مردم اولیا و فرهنگیان می توانند با ما در ارتباط باشند که شماره تلفن دایره ارزیابی و عملکرد برای پاسخگویی ۴۴۱۴ ۳۳۳۳ میباشد.

در خصوص فرم ارزیابی سالانه همکاران و پرسنل اداری توضیح دهید

در سال جدید ، ارزیابی عملکرد سالانه همکاران به امور اداری واگذار شده است که با توجه به فرم ۱۲۰ امتیازی نحوه تکمیل بسیار ساده ای دارد و بیشترین اختیارات به مدیر هر آموزشگاه واگذار شده است.

چرا در ارزیابی امسال تشویقی مدیران خارج از آموزش و پرورش شهرستان امتیاز نداشتند؟

در کل ارزیابی مختص آموزش و پرورش نیست بلکه کلیه کارمندان دولت در این خصوص مورد ارزیابی قرار می گیرند و در خصوص تشویقی ، مدیر بلافصل یعنی مدیر مدرسه و مدیر شهرستان مورد نظر هستند و این یک بخشنامه کشوری است. در شیوه نامه ارزیابی عملکرد به خوبی توضیح داده شده است و این مورد ، صرفا مربوط به آموزش و پرورش بویراحمد نیست.

شما گفتید بعضی از پرونده‌ها ممکن است در شهرستان قابل حل شدن و صدور رای نباشد و به اداره کل فرستاده شوند آیا نتایج آن به شما اعلام می شود؟

بله این پرونده‌ها پس از ارسال به مراجع بالاتر که هیات محترم بدوی تخلفات اداری می باشد ، در آن مرجع مورد بررسی و صدور رای قرار می‌گیرد و نهایتاً این نتیجه به شهرستان اعلام و بر خروجی آن شهرستان قرار می گیرد.

کدام پرونده ها زمان بیشتری را به خود صرف می کنند؟

بررسی و صدور رای پرونده های مالی زمان‌بر و نیازمند دقت بیشتری هستند که اگر به موقع به این پرونده رسیدگی نشود برای دستگاه ارزیابی کننده امتیاز منفی لحاظ می شود و یکی از مزایای پاسخگوی سیستمی این است که هم دقت بالاتر می رود و هم سرعت.

کمترین و بیشترین میزان وقت صرف شده برای یک پرونده چقدر بوده است؟

زمان صرف شده برای پرونده ها متفاوت است . پرونده های یک روزه تا ۱۰ روزه بوده که زمان صدور رای آن طول کشیده است و تنها یک مورد جعل اسناد بوده که ۱۵ روز اثبات آن طول کشیده است.

در خصوص شکایات مربوط به مسائل مالی بیشتر توضیح دهید؟

درخصوص شکایات مالی و جعل اسناد بیشترین مشکلات مربوط به ضمانت نامه می باشد که در حال حاضر با طراحی یک سیستم و محدودیت ضمانت ، تا حدود زیادی جلوی این مشکل گرفته شده است که البته اگر همکاران به این موضوع ضمانت بیشتر توجه داشته باشند و ضمانت هر فردی را نپذیرند تعداد پرونده‌های مربوط به شکایات مالی به شدت پایین خواهد آمد.
 
ارزیابی عملکرد 

میزان رضایتمندی از صدور رای دایره ارزیابی عملکرد چگونه است؟

در خصوص صدور رای در دایره ارزیابی عملکرد دقیقاً همانند یک محکمه دادگاهی است چرا که در این پرونده ها معمولاً یک نفر شاکی و یک نفر متشاکی است که با بررسی و صدور رای مطمئناً رای به نفع یک نفر و به ضرر نفر دیگر است . طبیعی است شخصی که رای علیه وی بوده است از محکمه راضی نیست و این یک امر طبیعی در چنین موضوعاتی است ، مهم نفس موضوع است یعنی اینکه عادلانه ، منطقی و با اشراف برخورد شود.

میزان مهارت ارزیاب تا چه اندازه بر کیفیت کار اثر می گذارند؟

واقعیت این است که کار در دایره ارزیابی عملکرد نیاز به مهارت و توانمندی و اشراف بر بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و قوانین آموزش و پرورش دارد و مهمتر از همه به اخلاق و متانت خاصی نیاز است ، چونکه اکثر ارباب رجوع به خاطر نارضایتی و عصبانیت و حس تضییع حق مراجعه می کنند و ارزیاب بایستی کمال مهارت در برخورد اجتماعی مناسب با آن افراد را داشته باشد.

ارزیابی عملکرد در چه اموری وارد میشود؟

همانگونه که از اسم ارزیابی  عملکرد استنباط می‌شود بر اساس مصوبه آموزش و پرورش در کلیه امور آموزشی و پرورشی و هر آنچه در چرخه تعلیم و تربیت قرار می گیرد ، باید نظارت داشته باشد و قطعاً گستردگی این وظایف ، حس مسئولیت و دقت بیشتر و اشراف بیشتر را می طلبد. در یک کلام ارزیابی عملکرد باید بخشنامه زنده و چشم بینای یک اداره باشد. بطور کلی شاخص سلامت یک دستگاه در هوشیاری ارزیابی آن دستگاه می باشد.

آیا شما نتیجه پرونده ها را به مدیریت آموزش و پرورش گزارش می دهید؟

به طور کلی چون وظایف بازرسی تعیین شده است باید کلیه ی پرونده ها ، شکایات ، اعتراضات ، کاستی ها و خوبی ها به اطلاع رئیس اداره رسانده شود که ما هم به طور دقیق ، حساب شده و به موقع این وظیفه خطیر را انجام داده و می دهیم .
از شما ممنونم که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

من هم از شما تشکر می‌کنم که در خصوص موضوع ارزیابی عملکرد که یکی از مهمترین دوایر هر اداره دولتی است حساسیت نشان داده و اقدام به تهیه گزارش و شفاف سازی در این زمینه نمودید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار