مستند «صدای سکوت» در مدت زمان ۷۲ دقیقه، روایت تکان‌دهنده‌ی عکاسان ایرانی درباره‌ی جنایات جنگی و بمب‌های شیمیایی دشمن بعثی را بازگو می‌کند.
کد خبر: ۵۳۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 29 November 2017

به گزارش «تابناک یزد» مستند «صدای سکوت» کاریست از  پناه‌برخدا رضایی که برای اولین بار در بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل و جایزه شهید آوینی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد.

 در صحنه‌های نبرد جنگ تحمیلی، عکاسانی بسیاری بودند که همپای رزمندگان و سربازان در صف مقدم جبهه، به ثبت تصاویر رشادت‌ها و شهادت‌ها می‌پرداختند و یا پس از رخدادهایی چون بمباران‌ها و اصابت موشک‌های عراقی، به سرعت خود را برای عکاسی به محل وقوع حادثه یا تعرض نیروهای عراقی می‌رساندند و در این میان کم نبودند عکاسان نام‌آوری که در طول هشت سال دفاع مقدس، نه تنها از پیروزی نیروهای خودی در مقابل دشمن شاد و سرافراز و پرامید می‌شدند که در برخورد با صحنه‌های تکان دهندۀ بازمانده از حملات شیمیایی صدامیان، با اندوه و بغضی بر جان و با اشک‌هایی روان بر گونه، به ضرورت و در جایگاه یک امدادگر از هیچ کمک ممکنی فروگذار نمی‌کردند؛ عکاسان-رزمندگانی که به جای سلاح، دوربین بر شانه و دست داشتند.

«پناه برخدا رضایی» که تاکنون در حدود 130 جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته و جوایز معتبری برای سینمای ایران به دست آورده است؛ در مورد شیوه پرداختش در مستند «صدای سکوت» گفت: ساخت مستند «صدای سکوت» با نگاهی انسانی از دغدغه‌های همیشگی من بود و از آغاز مراحل پژوهش تا پایان فیلمبرداری در غرب کشور، جنوب ایران، عراق و مراحل پس از تولید آن، مجموعاً ۳ سال به طول انجامید. زیربنای مراحل ابتدایی پژوهش، از منابع تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی شکل گرفت و در ادامه، با دیدن  عکس‌ها و راش‌های کمتر دیده شده جنگ، قدم‌های آغازین تحقیقات را برداشتیم.

وی در مورد مراحل و مکان‌های فیلمبرداری مستند «صدای سکوت» همچنین گفت: فیلمبرداری این فیلم در مقاطع مختلف سال‌های ۹۴و ۹۵ در غرب کشور، جنوب ایران و اقلیم کردستان عراق توسط «مهدی رضایی» انجام گرفت و در تصاویر بازسازی و امروزی نیز، تمام تلاش خود را بر قابل باور و مستندبودن اثر به کار گرفتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار