کهگیلویه و بویراحمد؛
در حال حاضر مدیریت و جمع آوری زباله ها در کشورها و جوامع مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه به یکی از دشوارترین کارها برای نهادهای ذیربط از جمله شهرداری ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۳۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰ 29 November 2017
به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، در حال حاضر مدیریت و جمع آوری زباله ها در کشورها و جوامع مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه به یکی از دشوارترین کارها برای نهادهای ذیربط از جمله شهرداری ها تبدیل شده است.

ماجرای درد آلود رهاسازی زباله ها در محیط زیست
از سوی دیگر به دلیل انبوه زباله ها در جنگل ها و محل زندگی حیوانات همواره شاهد بروز مشکلاتی برای حیوانات وحشی هستیم که این مسئله بدون شک انقراض آنها را سریعتر می کند.
این در حالی است که زباله ها امروز همنشین طبیعت شده اند و به خصوص در مناطق طبیعی و مورد استفاده گردشگران، انبوه زباله ها به شکل آزار دهنده ای به چشم می خورد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از استانهای گردشگر پذیر در کشور و در واقع "پایتخت طبیعت ایران" است شاهد وجود زباله های زیادی در اماکن گردشگری و حاشیه جنگلها هستیم.کارشناسان معتقدند استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از کم نظیرترین اکوسیستم های طبیعی گیاهی و جانوری کشور را داراست و بعد از استانهای شمالی یکی از پرتراکم ترین مناطق جنگلی را به خود اختصاص داده و با داشتن بیش از یک صد جاذبه گردشگری، تاریخی و زیارتی مورد توجه همگان قرار می گیرد.
سیاوش ادیب پور می گوید: کهگیلویه و بویراحمد 7 درصد سرانه جنگل و یک درصد مساحت کشور را دارا  است همچنین دومین ذخیره آبهای کشور نیز به این استان نسبت داده شده است.
اما یکی از خطراتی که محیط زیست و این طبیعت بکر را تهدید می کند رها کردن زباله ها در طبیعت است که توسط میکروارگانیسم ها به آرامی تجزیه و وارد این طبیعت زیبا می شود.به عقیده آنها استفاده از ظروف یک بار مصرف و رها کردن آن در طبیعت ضربه محکمی بر پیکر محیط زیست وارد می کند زیرا حدود 300 سال طول می کشد تا این ظروف که پایه پلاستیکی دارند در طبیعت تجزیه شوند.
یکی از شهروندان یاسوجی در مورد این موضوع به خبرنگار تابناک گفت: آبشار یاسوج یکی از اماکن زیبای گردشگری این شهر است که درهمه فصول زیبایی های خاص خود را داشته و میزبان گردشگران زیادی است اما متأسفانه مسافران زباله ها و ظروف غذای خود را در این منطقه رها می کنند تا جلوه ای نازیبا را برای دیگران به یادگار بگذارند.

ماجرای درد آلود رهاسازی زباله ها در محیط زیست
جاذبه تفریحی "لگین" شهرستان کهگیلویه در روستای راک از دیگر اماکن گردشگری است که نزدیکی این منطقه به شهر دهدشت موجب شده تا روزانه میزبان تعداد زیادی گردشگر باشد.
برخی گردشگران با ورود به این منطقه درختان بید را می شکنند و برای تولید آتش استفاده می کنند و بعد از آن هم آتش و زباله های خود را در کنار نهرهای زیبای آب به حال خود رها می کنند.
شهروند چرامی در این مورد نیز می گوید‌: شبانه شاهد هجوم جانوران و حشرات به محل گردشگری چشمه بلقیس چرام هستیم چرا که گردشگران باقیمانده غذا و آشغال های خود را در این منطه بدون توجه رها می کنند و این می تواند منشا بیماریهای گوناگونی باشد همچنین خطراتی نیز برای جانوران ایجاد کند.
محمد شجاعی کارشناس محیط زیست در این مورد می افزاید: این زباله ها  خاک و هوا را برای زیست جانوران آلوده کرده و عفونت های بیماری زا را در آنها پراکنده می کنند و از همه مهمتر آب شیرین و گوارا، این نعمت ذی قیمت را به فاضلاب بی ارزش و کثیف تبدیل می کنند.
خانم محمدی دیگر کارشناس محیط زیست هم به آلودگی های آب اشاره می کند و می گوید: فاضلاب غیربهداشتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد آبهای روان می شود و راه خود را به سوی آبهای زیرزمینی در پیش می گیرند.
وی افزود: توزیع یک کیسه زباله کم هزینه از سوی یک شهروند وظیفه شناس بین توریست ها می تواند تا حدود زیادی جلوی تکثیر عوامل بیماری زا و نابودگر محیط زیبای طبیعی را بگیرد.
اسفندیار برخه شهردار دهدشت سرانه بیش از حد استاندارد زباله در شهرهای استان خصوصأ شهر دهدشت را یکی از مهمترین عوامل دانست و گفت: استاندارد تولید زباله بین 650 تا 700 گرم در روز است این در حالی است که سرانه تولید زباله در شهرهای استان خصوصأ شهر دهدشت کماکان یک کیلو و 200 گرم است که بخشی از آن به فرهنگ معیشت شهروندان باز می‌گردد.
عبدال دیانتی نسب کارشناس محیط زیست در این مورد می گوید: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بیشترین زباله جمع آوری شده در طبیعت مناطق گردشگری شهرستان گچساران است. وی ابراز کرد: رها سازی ظروف پلاستیکی و مواد غیر قابل تجزیه در طبیعت علاوه بر تخریب محیط زیست، سلامت انسان‌ها و حیات وحش را نیز تهدید می‌کند.

ماجرای درد آلود رهاسازی زباله ها در محیط زیست
 دیانتی نسب گفت: نفوذ شیرابه مواد شیمیایی در خاک و آلودگی آب با رهاسازی زباله‌ها از سوی گردشگران تهدید کننده جدی برای منابع طبیعی است. 
وی با اشاره به اهمیت طبیعت سالم در رونق صنعت گردشگری و طبیعت گردی افزود: مشارکت تمام گروه‌های مردمی برای صیانت از منابع ارزشمند آب، خاک و جنگل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز طبیعت در بیانیه ای از مردم تقاضا کرد که پویش های مردمی «طبیعت پاک» و « نه به زباله » که با هدف نریختن زباله در محیط زیست و جمع آوری زباله ها در طبیعت طراحی شده و تمرینی است برای احترام به طبیعت، لذا از همه مردم درخواست می شود تا با این حرکت همگانی همگام شده و با پیوستن به این پویش های ارزشمند، زمینه حفاظت از محیط زیست پاک و سالم را در سراسر ایران به وجود آورند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نه به ریختن زباله در محیط زیست، جلوه زیبایی از فرهنگ طبیعت دوستی و محیط یاری برای داشتن محیط سالم و با نشاط است.
سید اسدالله هاشمی رهاسازی زباله در طبیعت و اماکن عمومی را یک معضل جدی فرهنگی و آفت زیست محیطی برشمرد و افزود: داشتن محیط زیست سالم و عاری از زباله نیازمند مشارکت همگانی است. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد جنگل ها، مراتع و گونه های گیاهی و جانوری را یک سرمایه ملی و امانت بین نسلی دانست و خواستار مشارکت بیشتر مردم در امر حفظ منابع ملی شد.
گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آشنا نمودن قاطبه مردم با راههای حفظ این محیط زیبا و خطرات ناشی از عدم رعایت قواعد حفاظت از آن می تواند همچون سدی جلوی ویرانی ناشی از این سهل انگاری ها را بگیرد، این را هم بدانیم که کودکان و نسل های بعد از ما نیز در این طبیعت زیبا شریکند.
پس طبیعت سبز و خرم خود را به زباله دانی تبدیل نکنیم تا آنان نیز از این زیبائیها لذت ببرند.

سید مصطفی گنجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار